Gruppere med felter med *
Fra : Peter Nielsen

Dato : 31-10-03 02:10

Hej NG :)

Jeg er stødt på en mærkelig fejl

har en access database og ska trække noget ud fra sådan her:

set rs = conn.execute("SELECT * FROM billeder WHERE kategori='"& sidenavn
&"' GROUP BY underkat")

min fejl bliver:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der kan ikke grupperes efter
felter, der er markeret med "*".

underkat er et helt alm. tekst felt i databasen... hvorfor virker det ikke??

MVH Peter Nielsen

Fra : Peter Nielsen

Dato : 31-10-03 02:30

Det sjove er at selvom jeg forkorter den ned til:
set rs = conn.execute("SELECT * FROM billeder GROUP BY underkat")
så virker det stadig ikke..
men på en anden side gør jeg nøjagtig det samme, næsten:
set rs = conn.execute("SELECT underkat FROM billeder GROUP BY underkat")

databasen består af en id, 2 tekstfelter og en Memo/notat felt...

hvis du ku hjælpe...

Peter

Fra : Frank Sørensen

Dato : 31-10-03 02:36

Hej Peter

Jeg mener ikke at du kan bruge * sammen med GROUP. Du skal vælge specifikt
hvilke felter der skal strækkes ud af databasen når du bruger GROUP.

Altså f.eks.
select navn, efternavn, adresse from tabel group by navn

Men er ikke sikker, vi er jo ude på de sene nattertimer

Mvh
Frank Sørensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-10-03 03:43

On Fri, 31 Oct 2003 02:35:32 +0100, "Frank Sørensen"
<frank2@tdc*REMOVE*adsl.dk> wrote:

> [...]
>select navn, efternavn, adresse from tabel group by navn
>
>Men er ikke sikker, vi er jo ude på de sene nattertimer

I hvert fald er det jo det samme fejlmeddelelsen meget præcist siger
:)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Frank Sørensen

Dato : 31-10-03 09:43

> I hvert fald er det jo det samme fejlmeddelelsen meget præcist siger
> :)

Hehe jo, men kunne jo være han ikke lige forstod fejlmeddelelsen, så jeg
forklarede det lige på en anden måde

Mvh
Frank Sørensen

Fra : Peter Nielsen

Dato : 31-10-03 12:32

hehe.. Ja det var vidst også en sen nattetime for mig.. doped op på kaffe jo
:)

Men det kører... man kan åbenbart ikke requeste andre ting end underkat, så
jeg fandt en anden løsning... tak for hjælpen :)

Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-10-03 12:47

Peter Nielsen skrev:

> Men det kører... man kan åbenbart ikke requeste andre ting end
> underkat, så jeg fandt en anden løsning...

Hvilken?

Generelt vedr. grupperingsforespørgsler:

Når du angiver GROUP BY i en forespørgsel, skal alle felter i
selectlisten enten være med i GROUP BY-udtrykket eller også være
"pakket ind" i en aggregatfunktion (som fx SUM, COUNT, MAX, MIN)

Eksempler:

   SELECT brugernavn, COUNT(*) AS antal
   FROM login
   GROUP BY brugernavn

   SELECT fornavn, efternavn, MAX(logindato) as sidsteLogin
   FROM login
   GROUP BY fornavn, efternavn

NB: Læs gerne min signatur.
--