Udskifte tekst på side vha. Javascript
Fra : Martin Bentzen

Dato : 31-10-03 13:38

Hej NG,

Jeg har noget tekst på en side, som jeg gerne vil erstatte af noget andet
vha. javascript. Jeg har tidligere gjort det, men har glemt hvordan

Fx. <a href="side.htm">Denne tekst skal udskiftes</a>

Jeg mener det er noget med en <class ID="blabla">Denne tekst skal
udskiftes</class>, men hvordan er det nu helt præcist..

VH
Martin

Fra : Martin Bentzen

Dato : 31-10-03 13:51

"Martin Bentzen" <news@bentzen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener det er noget med en <class ID="blabla">Denne tekst skal
> udskiftes</class>, men hvordan er det nu helt præcist..

Rettelse: jeg mener det skulle være <SPAN ID....> og ikke <class ID...>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-10-03 13:55

F.eks. http://ho,e13.inet.tele.dk/smedpark/skifttext.htm
--
Knud

Fra : Martin Bentzen

Dato : 31-10-03 14:02

> F.eks. http://ho,e13.inet.tele.dk/smedpark/skifttext.htm

Nej - så vidt jeg lige kunne se, bliver der her vist/skjult tekst.
Jeg skal have udskriftet noget tekst med noget andet...

VH
Martin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 31-10-03 14:34

"Martin Bentzen" <news@bentzen.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg mener det er noget med en <class ID="blabla">Denne tekst skal
> udskiftes</class>, men hvordan er det nu helt præcist..

Prøv dette:
---

<script type="text/javascript">
function skiftTekst(id,nyTekst) {
var elem = document.getElementById(id);
// slet gammelt indhold
while (elem.hasChildNodes()) {
elem.removeChild(elem.lastChild);
}
// skriv nyt
elem.appendChild(document.createTextNode(nyTekst));
}
</script>

<input type="button" value="Skift Tekst"
onclick="skiftTekst('blabla','Den nye tekst!');">
---
Denne kode bruger W3C DOM-metoder til at ændre indholdet. Det virker
kun i moderne browsere. I IE 4 og Netscape 4 kan man bruge andre,
ikke-standard, metoder til at skifte indholdet af et element (i NS4
dog kun hvis elementet er placeret absolut, ikke elementer der er
del af det almindelige dokumentflow).

/L