Shuttle PC problem
Fra : B-Fix

Dato : 31-10-03 19:46

Jeg sidder og roder med en vens Shuttle X mini pc. Den genstarter ca. efter
30 min. brug. Jeg har prøvet at opdatere bios og geninstallere XP, men alt
sammen uden nogen form for succes.

Jeg har prøvet med forskellige burn-in tests og den crasher gangske rigtigt
efter nogle minutter. Mit personlige bud er at den bliver for varm men selv
med blæseren på max er resultatet det samme.

Er der nogen der har en bud på hvad der kunne være galt?

Specs.

Shuttle SK41G

AMD 1500+

512 DDR 266 Ram

Fra : Bamse

Dato : 31-10-03 19:58

CPU'en er sandsynligvis beskadiget.

Men prøv at køre i fejlsikker tilstand og se om det samme sker før du
anskaffer en ny CPU. Hvis det ikke virker, så prøv at fjerne al den hardware
du kan undvære og start op i fejlsikker tilstand igen. Som en sidste ting,
kan du prøve at samle computeren forfra. Check om skruerne på motherboardet
kortslutter nogen printbaner eller om motherboardet rører ved kabinettet.
Sørg for at blæseren er monteret korrekt.

----------------------

---

Fra : B-Fix

Dato : 31-10-03 21:41

Det er jo en Shuttle pc, så den kører kun med det absolutte minimum af
tilslutninger :)

Findes der en måde man kan teste om det er CPU'en der er defekt?

Jeg har kørt en test med programmet Toast, den har nu kørt i ca. 2½ time
uden problemer med kabinettet åben.

Fra : ct

Dato : 01-11-03 11:22

> Jeg har kørt en test med programmet Toast, den har nu kørt i ca. 2½ time
> uden problemer med kabinettet åben.

Kører blæseren på bundkortet? Bliver harddisken meget varm? Har en med
Nforce chipset i, den kører perfekt.

Fra : B-Fix

Dato : 01-11-03 15:49

Nej det er ikke nogen blæser på cpu'en, det er en metalblok oven på den og
der går fire metalrør ud fra den og over i en blok bagerst i kabinettet på
den sidder der en 80mm blæser. Teknikken for afkølingen er heat-pipe.

Chipsættet på denne er et via KM266 mere info her:
http://us.shuttle.com/specs_access.asp?pro_id=285

B-Fix

Fra : ct

Dato : 02-11-03 01:02

> [...]
> der går fire metalrør ud fra den og over i en blok bagerst i kabinettet på
> den sidder der en 80mm blæser. Teknikken for afkølingen er heat-pipe.

det var heller ikke den jeg tænkte på, men sidder der ikke en lille blæser
på selve bundkortets chipset? (gør der på nforce 2 modellen)

Claus

Fra : B-Fix

Dato : 02-11-03 23:56

Nej der sidder ikke en blæser på chipsættet.
Anyway tak for hjælpen

Fra : Leony

Dato : 01-11-03 17:29

"B-Fix" <nospam B-Fix@it-bakken.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kørt en test med programmet Toast, den har nu kørt i ca. 2½
> time uden problemer med kabinettet åben.

Umiddelbart så tyder det på et varmeproblem. Blæseren til
heatpipesystemet er ikke i stykker, vel?
Er det en kraftigere processor end systemet er specificeret til?

Jeg ved ikke rigtig hvad du kan gøre andet end at henvende dig hos
forhandleren.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : B-Fix

Dato : 01-11-03 19:25

CPU'en er en AMD 1500+ (1350MHz)
Blæseren fungere som den skal.
Levere den tilbage bliver lidt besværligt, da den er købt i USA :(

Nå men min anbefaling til ham må nok bare være at lade kabinettet stå åben
:-|

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 02-11-03 00:36

> [...]
> Levere den tilbage bliver lidt besværligt, da den er købt i USA :(
>
> Nå men min anbefaling til ham må nok bare være at lade kabinettet stå åben

Det må da kunne gøres bedre!

Problemet med luftkøling må skyldes for lidt luft eller for varm luft.

Og typisk vil for varm luft skyldes for lidt luft!

Hvis blæseren der skal blæse luft gennem CPU-køleren (og ud af kabinettet)
virker, kunne problemet jo være at den simpelt hen ikke kan trække nok luft
ind i kabinettet når det er lukket. (der dannes undertryk)

Prøv at holde hånden ved udblæsningen når kabinettet er åbent, og mærk
"pustet"
Luk så kabinettet og se om ikke "pustet" mindskes gevaldigt.
Mærk også ved PSU'en.

Det kunne tænkes at blæseren i PSU'en modarbejder CPU-blæseren da de begge
vil blæse luft ud af kabinettet og der er begrænset indsugning. Har du
kontrolleret at CPU-blæseren ikke skal køre modsat af PSU-blæseren ?

Hvis blæserne begge puster luft ud af kabinettet, og det er designet på
denne måde, må problemet kunne løses ved at få mere luft ind. Og det kan vel
gøres mere fikst end at køre med åbent kabinet. En Shuttle er da for flot
til at køre åben...

Lav eventuelt et stort hul i bunden af kabinettet eller vend en af blæserne.
Så skal den samme luft godt nok køle både CPU og PSU, men luftmængden vil
stige voldsomt.
Jeg ved ikke om man skal køle CPU eller PSU først.

Rune

Fra : ct

Dato : 02-11-03 01:04

forresten, kom i tanke om - kan være at de små lameller bagest i kabinettet
hvor den store 80mm blæser er, simpelthen er stoppet til af støv ???

Claus

Fra : Leony

Dato : 02-11-03 13:47

"B-Fix" <nospam B-Fix@it-bakken.dk> skrev i en meddelelse

> CPU'en er en AMD 1500+ (1350MHz)

Hvilken processor er systemet "godkendt" til?
Hvis det er en Duron 800 MHz, så er det jo rimeligt nemt at se hvorfor
der opstår varmeproblemer.

> Nå men min anbefaling til ham må nok bare være at lade kabinettet stå
> åben :-|

Måske er heatpipekølingen defekt på en eller anden måde.