SQL insert
Fra : Per

Dato : 31-10-03 23:00

Jeg ville høre om det var muligt at lave en sql insert kun hvis den data der
skal insættes ikke findes i forvejen i tabellen. Jeg benytter ms access
2002.
Noget i retning af:
INSERT INTO USER (username)
VALUES ('jens')
WHERE username not like 'jens';

Hvis værdien 'jens' ikke findes i tabellen, indsættes den.

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 01-11-03 00:01

Hejsa

Du kan ikke have betingelser (where clause) på et insert statement.

Hvis du har indexeret navn som et unique index kan du evt. bare forsøge at
indsætte. Hvis rækken så eksisterer vil du få et unique key constraint fejl.
Den kan du så lave fejlbehandling på.

- Nikolaj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-11-03 00:25

Nikolaj Hansen skrev:

> Du kan ikke have betingelser (where clause) på et insert
> statement.

Jo da - hvis man bruger SELECT i stedet for VALUES :)

INSERT INTO tabel (feltnavn)
SELECT feltnavn
FROM andentabel
WHERE kriteriefelt = 42

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-11-03 00:04

Per skrev:

> Jeg ville høre om det var muligt at lave en sql insert kun
> hvis den data der skal insættes ikke findes i forvejen i
> tabellen.

Lav et unikt indeks på det felt der skal være unikt - så klarer
databasen resten.

> Noget i retning af:
> INSERT INTO USER (username)
> VALUES ('jens')
> WHERE username not like 'jens';

Det virker ikke. Du kan ikke bruge en WHERE-klausul sammen med
VALUES.