Mange til mange relation
Fra : Aron Calvert

Dato : 31-10-03 05:29

Hey allesammen.
Har lige et kort spørgsmål.

Når man har en mange til mange relation,
er det så ikke rigtigt man skal lave sin relationship om til en tabel,
ud fra sine primary key's?

Hvis ja.
Jeg kan ikke se det fikse i den metode, man skal jo selv oprette dataen
i den tabel.
hvis man så bagefter vil lave en 'SELECT * FROM relationshipTabel WHERE 1'
Så får jeg jo bare de primary keys som er i den relationshipTabel, dem
kender jeg jo i forvejen.

Håber der er nogen som forstår hvor jeg vil hen, selv om det er
underligt formuleret.

// Aron

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 31-10-03 16:27

"Aron Calvert" <No-spam@presi.dk> wrote in message
> [...]
>
> Når man har en mange til mange relation,
> er det så ikke rigtigt man skal lave sin relationship om til en tabel,

Ja det er korrekt.

> Hvis ja.
> Jeg kan ikke se det fikse i den metode, man skal jo selv oprette dataen
> i den tabel.

Det er også korrekt - Prøv at overveje hvordan du ellers vil lave den. En
alm. foreign key giver kun muliged for 1:N relationer.

> [...]
> kender jeg jo i forvejen.
>
> Håber der er nogen som forstår hvor jeg vil hen, selv om det er

Tabel A: PK1,col1,col2
Tabel B: PK2,col1,col2

Rel C: PK1,PK2

Derudover er der to regler:
1. I relationen skal hver kollone så være en foreign key til henholdsvis a
og b. Det medfører at du kun kan oprette relationer på data, der eksisterer
i a og b.
2. PK1+PK2 skal være sammensat primær nøgle på Rel C.

Det er vigtigt at sørge for at nøglerne i sådan et setup er indekserede.

Dvs.

Select a.col1,b.col2
from a,b,c
where
a.PK1=c.PK1 and
b.PK2=c.PK2

Fra : Aron Calvert

Dato : 31-10-03 19:41

Nikolaj Hansen wrote:

> [...]
> 2. PK1+PK2 skal være sammensat primær nøgle på Rel C.
>
> Det er vigtigt at sørge for at nøglerne i sådan et setup er indekserede.

Ok. mange tak. Så vil jeg se om ikke der findes en anden løsning.
Men tak for svaret.