Jeg har stjålet en kat !!! (Langt)
Fra : nuser

Dato : 25-10-03 12:48

Hej

Først lidt baggrundsviden. Jeg bor ude på landet i en aftægts bolig til min
nærmeste nabo, et ældre gårdmandspar. På deres gård er der en lille bestand
af katte, bestående af tre gamle affældige musefangere. Gamelmis, en hunkat
på 12-14år, hendes datter Gråmis på 8-10, samt en anden datter Rødemis på
nogenlunde samme alder, alle neutraliserede og vaccinerede. Manden på gården
brokker sig godt nok lidt over dem, syntes de er for gamle og til ingen
nytte, men kan alligevel ikke tage sig sammen til at aflive dem, og jeg har
da også flere gange set ham nusse dem, når han tror sig uset )

Ca. en km herfra bor et yngre par på en nedlagt gård, og for ca. et par
måneder siden anskaffede de sig en voksen hunkat, fra et sommerhusområde,
hvor den var blevet efterladt. De vil ikke fodre den, for så vil den jo ikke
fange mus !!, den bliver ikke vaccineret eller neutraliseret, for de
udgifter gider de ikke. Den må ikke komme ind i huset, men har fået en
papkasse i garagen, som som er åben. Denne kat har nu i et par uger holdt
til hos mig. Den har ikke fået love til at komme ind i huset, men har da
fået lidt foder og vand. (mine egne katte har foder og vand både inde og
ude) Jeg har flere gange kontaktet det yngre par forat fortælle dem at deres
kat altså var hos mig, men deres kommentar var, at hvis den ville hjem kunne
den jo bare gå.

Nu kommer vi så til sagens kerne. Jeg har stjålet katten, og foræret den til
mine naboer på gården, det ældre gårdmandspar. Den blev vaccineret for deres
regning i går. Bor pt. inde i huset, da den skal have killinger. (den er i
hvert til fælde MEGET rund). Gårdmandsparret vil beholde et par killinger på
gården (de øvrige vil nok blive aflivet hos dyrlægen, hvis vi ikke finder et
par nye ejere inden hun nedkommer), hunkatten vil blive neutraliseret og få
et rigtig godt liv. Gårdmandsparret ved godt hvor katten kommer fra.

Og her kommer så mit spørgsmål. hvis da nogen er med så langt. Skal vi
fortælle de yngre par, at deres kat permanent er flyttet hjemmefra, eller
skal vil bare lade som ingenting ? Gårdsmandparret vil ikke have pengene
retur for vaccination (de kan vist trække det fra på gårdens drift), og det
er jo et spørgsmål om ikke katten under alle omstændigheder fremover vil
holde til på gården, hvis den finder ud af, at her bliver den fodre og har
det godt ?

Mange hilsner

Nuser

Fra : Melanie

Dato : 25-10-03 13:26

Hejsa Ng

Jeg ville lade være med at sige noget. De behandlede katten skit og de havde
jo heller ikke købt den. Er det deres så? Jeg mener ikke de kan kalde det
deres da der ingen papirer ( dyrelæge etc.) er på den og de faktisk ikke
gider den. Giv den et godt liv og sig intet til dem. Held og lykke med den!
Kh Melanie

Fra : CC

Dato : 25-10-03 15:00

Glem de tidligere "ejere", de interesserer sig åbentlyst ikke for kattens
velbefindende.

Hilsen
Claus

Fra : Carina

Dato : 25-10-03 14:19

Det vigtigste er da også at katten får et godt liv

Bare glem alt om de såkaldte tidligere ejere!!

Carina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-10-03 14:23

In article <3f9a6235$0$54781$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, nuser
> [...]

> kat altså var hos mig, men deres kommentar var, at hvis den ville hjem kunne

Og det må vel stadig være holdningen, hvis katten finder sig et nyt
sted, f.eks. på en gård, hvor den behandles godt, eller?

Fra : charlotte kofoed

Dato : 25-10-03 21:50

> [...]
> holde til på gården, hvis den finder ud af, at her bliver den fodre og har

DER har vi den så igen....problemet med "andres katte" som ikke har det
godt...bare fordi den ikke er "SOFAKAT" jeg har ikke taget den med
ind...men den har da fået lidt mad og vand!!!!!!OG da det du gjorde det
første gang...ja...der sagde du selv "ja tak" til en kat!!!!Men du ville
ikke "beholde" den.....nej.....og så var det da godt at du var så
snusfornuftig at give den viddere til et sted hvor den fik et
"ORDENTLIGT KATTEHJEM" det skal du have ros for.....intet er jo så
"mageligt" som en lille mis...kan den få maden serveret ved munden...så
kan de jo finde på at nægte at bevæge sig efter føde....men nu er katten
jo en "jæger" et "rovdyr" med naturlig evne til at overleve....hvis den
da har "tænder og kløer" (og fire ben + to øjne) så jeg er sgu rimelig
sikker på at hvis du havde ladet "naboens"sultne kat været i fred og
passet dig selv...så havde den stadig ikke været "død af sult" hvad tror
du selv??????

Med venlig hilsen
charlotte kofoed
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : nuser

Dato : 25-10-03 22:13

"charlotte kofoed" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
KLIP
> passet dig selv...så havde den stadig ikke været "død af sult" hvad tror
> du selv??????

Jeg er rimelig sikker på at katten ikke ville være død af sult, lige med det
samme, men den ville have levet et liv, med sult, sygdom og slagsmål, samt
nogle killinger, der også skulle forsørges.

Jeg er ikke stolt af hvad jeg har gjort, men jeg syntes ikke rigtig at jeg
havde noget alternativ, og dog... kommunen ville nok have indfanget katten
og aflivet den hvis jeg bad om det. Den var jo ikke øretatoveret, og havde
heller ikke halsbånd på.

Forøvrigt, har gårdmandsparret kontaktet det yngre par, for at fortælle dem
at nu holder katten til på gården. Svaret dertil ??? Hvad rager det os ?

Mange hilsner

Nuser

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-10-03 22:28

Charlotte skrev
[...]

*Jeg* tror at mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.

I det mindste bliver der taget vare på katten med _vaccinationer_ og
_neutralisation_ heldigvis
er alle ikke lige kyniske og ansvarsløse over for
levende væsner.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 26-10-03 00:45

"charlotte kofoed" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> DER har vi den så igen....problemet med "andres katte" som ikke har det
> godt...bare fordi den ikke er "SOFAKAT"

Nej, fordi den ikke får mad, beskyttes mod sygdomme og kastreres

> [...]
> snusfornuftig at give den viddere til et sted hvor den fik et
> "ORDENTLIGT KATTEHJEM" det skal du have ros for.....

Nemlig, et sted, hvor man ikke lader den gå for lud og koldt vand.

>intet er jo så
> "mageligt" som en lille mis...

Ikke magelig, men livsnyder

>kan den få maden serveret ved munden...så
> kan de jo finde på at nægte at bevæge sig efter føde....men nu er katten
> jo en "jæger" et "rovdyr"

Ja den er et rovdyr, og med et endog meget stærkt jagtinstinkt, derfor ville
den også jage, selv om den blev fodret

>med naturlig evne til at overleve....

Ja i subtroperne, ikke i et tempereret klima

> [...]
> sikker på at hvis du havde ladet "naboens"sultne kat været i fred og
> passet dig selv...så havde den stadig ikke været "død af sult" hvad tror

Se Charlotte nu søger husmusen ind i husene, når det begynder at blive
koldt, og der må katten jo ikke komme, altså vil den have meget sværere ved
at skaffe mad selv i vinterhalvåret. Og når det er koldt behøver den mere
mad for at holde sig sund og rask, for slet ikke at tale om de killinger,
den ville få i januar/februar, og som den også skal skaffe mad til.

--
Det er aldrig forkert at gøre det rigtige

Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 26-10-03 10:23

"charlotte kofoed" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> wrote in message
> Med venlig hilsen
> charlotte kofoed
> - Tøm kattebakken ved privat svar

***PLONK!***

*hvæs!*

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : sj

Dato : 26-10-03 11:27

en kat er da ikke født til et liv på en sofa men et liv i naturen.
vi har haft flere katte der har passet sig selv som fik lidt at spise og
resten måtte de selv finde i naturen og flere af dem blev meget gammle og
levede et godt liv.
om dagen kunne de komme ind og om natten blev de lukket ud katten er jo
noget af et natte dyr.
den vi havde der blev ældst blev 21år så den har jo nok haft et sundt liv
ude i naturen i stedet for et liv med tør kost og dåse mad og et liv på
sofaen og et kig ud af vinduet som mange andre katte her i landet.

Fra : Tina

Dato : 26-10-03 16:19

Hvordan kan en diskussion om folk der ikke tager deres ansvar som
katte-ejere seriøst, med det mener jeg at sørge for neutralisering og
vaccinationer olign., vendes om til at handle om sofakatte? Er der nogen der
har givet udtryk for at de mente at katte absolut skulle holdes inde og at
det er forkert at lade sin kat fange mus?
Det er ligesom den diskussion der gik en vis Fru Kofoed imod, hvorefter hun
lavede det om til at handle om huskatte vs. racekatte.
Jeg var ikke specielt vild med Nusers "kattenapning" men efter de gamle
ejere har givet udtryk for at det ragede dem en høstblomst, er jeg nu meget
glad for det. Kan ikke lade være med at tænke på hvad der ville være sket
hvis den stakkels mis var blevet syg mens den stadig var deres ansvar.
Mvh Tina

Fra : charlotte kofoed

Dato : 27-10-03 11:55

> [...]
> holde til på gården, hvis den finder ud af, at her bliver den fodre og har

OK NUSER..det er jo trods alt i en god mening du har gjort det du
gjorde...og hvad f... katten har jo fået et godt hjem,vh.Charlotte

Fra : Kate

Dato : 28-10-03 22:34

Hej Nuser

Normalt er jeg imod at man stjæler hinandens katte, eller dyr i det
hele taget, men her må jeg jo nok alligevel sige at det mere tangerer
redning end egentligt tyveri.

Jeg synes det er fint at ægteparret har fortalt de tidligere "ejere" om
katten, så har de i hvert fald intet at komme efter.

Godt gået

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Willi

Dato : 31-10-03 15:58

Du har oz vores opbakning..

nogle folk tror bare, at de kan behandle dyr som skidt...

jeg fik oz min kat, af nogle som ikke kunne opdrage hende... fodret hende
med risi frutti da hun va 6 uger gl. taget fra sin mor da hun var 4 uger
gl.. hvad tænker folk på ????

Håber hun for det godt på gården

Vh

Willi & Mickey

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 08:30

On 28 Oct 2003 21:34:24 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

>Hej Nuser
>
>Normalt er jeg imod at man stjæler hinandens katte, eller dyr i det
>hele taget, men her må jeg jo nok alligevel sige at det mere tangerer
>redning end egentligt tyveri

Hvis katten hverken er øremærket eller registreret nogen steder, så er
den vel i ren juridisk forstand at betegne som vildkat, og sådan en må
man jo gerne tage ind og gøre til huskat. Egentligt tyveri kan der vel
ikke tales om i den sammenhæng. Personligt synes jeg ikke at der er
nogen der skal beskyldes for tyveri, og er man iøvrigt en ansvarlig
dyreejer, så registrerer man sine dyr, samt passer dem med
dyrlægebesøg og vaccinationer og sørger for at de får en god og
nærende kost.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kate

Dato : 05-11-03 20:44

Leyna <> wrote in news:q1leqv07ln02s207hkp9k3jfmkklq458iv@4ax.com:

> Egentligt tyveri kan der vel
> ikke tales om i den sammenhæng.

Næh, egentligt ikke, menNuser skrev det jo selv
Men du har ret i dine betragninger for hvis de mennesker som havde
katte før var så ligeglade med den som Nuser beskriver så skal den så
sandeligt væk fra dem!