Puuh hvor det lugter! Hvad gør man?
Fra : Laila Friborg

Dato : 24-10-03 15:58

Hej med jer

Jeg er udlejer af en 70m2 lejlighed. Denne lejlighed har jeg udlejet til min
søster. Hun har med tiden anskaffet sig 4 katte. 3 hunner og 1 han. Det er
også fint - jeg elsker selv dyr. Men... når man træder ind i hendes forgang,
er det første der møder én, en meget kraftig salmiak-lignende lugt. Puha.
Hun har ca. 3-4 kattebakker stående rundt omkring i lejligheden, da
dyrelægen har sagt til hende at katte godt kan lide at have flere end en- og
når de nu også er så mange...osv. osv.

Jeg kunne aldrig drømme om at bede hende om at skaffe sig af med dem, men
hvad kan man gøre for at stoppe denne forfærdelige lugt?

Har I nogle gode råd?

Hilsen Laila

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-03 16:08

"Laila Friborg" <laila_friborg@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har I nogle gode råd?

Hvis hun renser alle bakkerne, mindst en gang om dagen og investerer i noget
godt kattegrus, f.eks Extreme Classic, så burde lugten forsvinde.
Er alle kattene renlige ? Er de neutraliseret ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : anja rasmussen

Dato : 24-10-03 17:23

> [...]
> godt kattegrus, f.eks Extreme Classic, så burde lugten forsvinde.
> Er alle kattene renlige ? Er de neutraliseret ?

Hej...
Når hun så gør bakkerne rene kan hun gøre det i Rodalon...det fjerner
også lugten.....vi har to katte og efter vi har fået lukket bakke har
det hjulpet på lugten....kunne det være en mulighed??? Hvis kattene ikke
skal bruges til avl, og ikke allerede er neutraliseret er det også en
mulighed.....

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina Sørensen

Dato : 24-10-03 17:31

> [...]
> godt kattegrus, f.eks Extreme Classic, så burde lugten forsvinde.
> Er alle kattene renlige ? Er de neutraliseret ?

Og en lille tlføjelse ....vasker bakkerne af med jævne mellemrum i
desinficerende rengøringsmiddel. F.eks den fra Matas. Den virker.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-03 18:21

"Nina Sørensen" <mailKATTE@BAKKEtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> Og en lille tlføjelse ....vasker bakkerne af med jævne mellemrum i
> desinficerende rengøringsmiddel. F.eks den fra Matas. Den virker.

Ja, det glemte jeg lige Er det ikke Rodalon, du tænker på ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-10-03 18:59

In article <3f995f97$0$27476$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Buffy
wrote:

> Ja, det glemte jeg lige Er det ikke Rodalon, du tænker på ?

Jeg blander mig lige
Jeg gætter på at Nina mener Matas egen "Desinfektionsmiddel med
rengøringseffekt". Den bruger jeg i alt fald. Den lugter ikke af noget
selv, den tager lugt, den gør rent og desinficerer. Lige det jeg har
brug for

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-03 19:06

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rengøringseffekt". Den bruger jeg i alt fald. Den lugter ikke af noget
> selv, den tager lugt, den gør rent og desinficerer. Lige det jeg har

Den har jeg ikke hørt om før. Hvad er forskellen på den og Rodalon ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-10-03 20:33

In article <3f9969f3$0$27456$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Buffy
wrote:

> Den har jeg ikke hørt om før. Hvad er forskellen på den og Rodalon ?

Nu har jeg ikke brugt rodalon siden jeg var sygehjælperelev for ca. 299
år siden
Men jeg husker at vi skulle have handsker på før vi rørte det og at det
ikke måtte komme i forbindelse med sæbe, for så forsvandt den
desinficerende virkning - vi desinficerede vaskefade i det og vaskede
af i sæbe bagefter, netop fordi det ikke gjorde rent.
Matas' gør begge dele. Det koster 25 kr. for 750 ml, der skal fortyndes
med vand i forholdet 1 til 10.Der er ingen advarsler på flasken om
forsigtighed, men jeg skyller nu bakken godt af bagefter - bare for en
sikkerheds skyld....
Jeg ved ikke - jeg er nok ikke så vild med rodalon p.g.a. den
opfattelse jeg fik af det i sin tid som "lidt" giftigt. Og jeg hader
lugten af klorin. Så - man ser sig om efter noget andet, og det her var
hvad jeg fandt

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 25-10-03 20:52

Hej.

> [...]

> opfattelse jeg fik af det i sin tid som "lidt" giftigt. Og jeg hader
> lugten af klorin. Så - man ser sig om efter noget andet, og det her var

Hej.

Rodalon er ikke giftigt.
Når vi er på spejderlejr hvor der ikke er toiletter men lokummer så skal vi
decinficere vores hænder i rodalon. Vi dypper simpelt hen hænderne i en
spand med rodalon.
Bagefter vasker vi hænderne med sæbe som sædvanligt.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-10-03 21:22

On Sat, 25 Oct 2003 21:52:12 +0200, "Camilla W. Pedersen"
<camillawp@mail.dk> wrote:

> [...]
>spand med rodalon.
>Bagefter vasker vi hænderne med sæbe som sædvanligt.

   Men Rodalon er giftigt for kattene. Derfor skal alt skylles
grundigt og tørres inden katten må bruge det afvaskede igen.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-10-03 21:46

In article <bnek9m$877$1@sunsite.dk>, Camilla W. Pedersen
<camillawp@mail.dk> wrote:

> [...]
> spand med rodalon.
> Bagefter vasker vi hænderne med sæbe som sædvanligt.

Hej

Okay - så får du jo osse neutraliseret det igen i en fart, for sæbe
ophæver virkningen - men helt smart er det ikke
Vi elever lærte på hospital og plejehjem at vi skulle være ret
forsigtige...

Jeg har ledt lidt omkring rodalon og har fundet leverandørens egen
produktinformation til "Rodanlon Inde". (Der findes vist osse et
udendørsprodukt - der vel er stærkere?)

Her står at det er hud og øjenirriterende. At man skal undgå kontakt
med produktet og sørge for god ventilation - og straks vaske det af,
hvis man får det på sig. Evt. bruge beskyttelsesbriller og handsker af
pvc. Neutraliseres (deaktiveres) af sæbe. Er miljøskadeligt. Rester
skal afleveres til kommunekemi.
Og endelig "Arbejde med produktet må kun udføres af personer, der er
nøje instrueret i produktets farlige egenskaber og de nødvendige
sikkerhedsforanstaltninger."

Så jeg tror stadig at det ikke er helt ufarligt...

Fra : Simon Rasch

Dato : 26-10-03 21:52

Rodalon ætser !!
Det er absolut ikke godt at bruge Rodalon da der er noget i som ætser (man
bruger det også på fodklinikker til at ætse gammel hud af fødderne) Tænk på
hvis din lille mis træder i det - hvad sker der så med de små poter ?
selvom man skylle godt, er det bedre at være på den sikre side og købe den
fra Matas Derfor skal du heller ikke gøre rent i Rodalon hvis uhældet er
ude - på gulvet f.eks.

Dina
www.katteriandi.vestrupgaard.dk

Camilla W. Pedersen <camillawp@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bnek9m$877$1@sunsite.dk...

Fra : Denise

Dato : 27-10-03 09:05

"Simon Rasch" <simon.hansen@get2net.dk> wrote in message
> [...]

> selvom man skylle godt, er det bedre at være på den sikre side og købe den
> fra Matas Derfor skal du heller ikke gøre rent i Rodalon hvis uhældet

Hej Dina
Hvad der sker kan jeg godt fortælle dig, en virkelig historie.
Katten slikker det af poterne og det vil derfor ætse indvendigt og katten
dør en pinefuld død

--
Hilsen Denise

Fra : Simon Rasch

Dato : 27-10-03 09:31

Ja Dennis - du har ret, det er frygteligt som man kan komme galt afsted med
uvidenhed.
Det eneste vi kan sige er :
Brug ikke rodalon - din kat kan dø !

Tak for din opbakning, håber andre katteejere ser alvoren i det ....

Missehilsner fra Dina
www.katteriandi.vestrupgaard.dk

Denise <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f9cd191$0$54827$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 24-10-03 20:49

> Den har jeg ikke hørt om før. Hvad er forskellen på den og Rodalon ?
>
> Mvh. www.tjekmig.dk

Jeg har aldrig brugt Rodalon. Matas middel virker lige som jeg vil have det,
og er ikke giftigt. Her i huset bliver det brugt til meget. Det koster 25
kroner for en flaske og er drøjt.
Det er faktisk rigtig effektivt til at tage pletter på gulvtæppet. Men
fortynd det lidt, ellers bliver der så rent at resten af tæppet kommer til
at ligne en stor plet

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 24-10-03 20:47

> [...]
> brug for
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Nemlig det virker og lugter af ingenting.
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk