Hormoner, adfærd og urenlighed
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 24-10-03 12:42

I forlængelse af min tråd "Nu går den snart ikke længere", hvor
hormonbehandling bliver nævnt som en mulighed for Emse, kunne jeg godt tænke
mig at spørge til jeres erfaring med hormoner som årsag til div. problemer.
Emse blev først snittet i måsen for et års tid siden, da hun var 5 år.
Indtil da var hun kun blevet parret en gang, med Albert som det eneste
resultat. Jeg ved ikke, om hun var på p-piller i de mellemliggende år, men
mon ikke.
Kan det være en af årsagerne, dels til hendes adfærdsvanskeligheder og dels
til urenligheden? Jeg kan jo ikke lade være med f.eks. at tænke på
monsterkatten Tia...
Hvad er jeres erfaringer med hormonbehanling?

MVH Mette

Fra : anja rasmussen

Dato : 24-10-03 17:29

> [...]
> monsterkatten Tia...
> Hvad er jeres erfaringer med hormonbehanling?

Hej...
Den form for "hormon-behandling" jeg har prøvet er ved at sprøjte med
Feliway....har en kat der lider af seperations-angst, og forbinder visse
tasker med dette.....hun tisser alle vegne et par dage før vi skal
afsted og igen når vi kommer hjem - derudover tisser hun også i de
kufferter, der for hende er "onde", hvis hun kan komme afsted med
det.....men efter vi er begyndt at sprøjte med Feliway, når vi skal
nogle steder tisser hun ikke alle vegne....dog tisser hun stadig i
kufferterne hvis hun kan komme afsted med det....Feliway gør vores lille
mis mere beroliget, så hun ikke stresser når hun skal være alene hjemme
med sin "søster"....

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 25-10-03 14:59

"anja rasmussen" <anjaras44KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej...
> Den form for "hormon-behandling" jeg har prøvet er ved at sprøjte med
> Feliway....

Hej Anja

Feliway er for længst prøvet, og lader desværre ikke til at have nogen
effekt. Det, jeg tænker på, er mere medicinsk behandlig af Emse.

MVH Mette

Fra : Ann K

Dato : 24-10-03 19:52

Hej Mette.

> hormonbehandling bliver nævnt som en mulighed for Emse, kunne jeg godt
tænke
> mig at spørge til jeres erfaring med hormoner som årsag til div.
problemer.

Må indrømme at jeg ikke kender så forfærdeligt meget til
hormonbehandling... har nemlig kun prøvet dette i forbindelse med p-piller,
der jo godt nok er hormoner, men ikke ligefrem en behandling (hvis du
forstår mig ret

Klipper lige.. og tager dette først...
>Jeg kan jo ikke lade være med f.eks. at tænke på
> monsterkatten Tia...

Monstermissen har nu fået navneforandring og kaldes til daglig for
Kludetæppet af alle andre end Manden, der stædigt insisterer på at kalde
grimrianen for Tia! Nå, hva'... det er nok derfor, hun ikke lystrer en
eneste af mine kommandoer
Hun har virkelig ændret sig til det _meget_ bedre efter kastrationen!!!
Kludetæppet er en utrolig social mispige, som til tider er dybt ulykkelig
fordi hendes kontaktforsøg til smådrengene ind i mellem stadig afvises...
Pgr hendes monsterperiode vil det tage noget længere tid inden drengene er
fuldstændig trygge ved hende... og det vil ALDRIG lykkes med Namacoola!!!

Drengenes utryghed ved Kludetæppet kan især ses, når hun forsøger at få lov
til at lege med dem... især når hun kommer spurtende i et fræs (sådan
*daske-daske-ræse-videre*)... De glemmer ikke så hurtigt, da hendes fræs
var lig med et grimt bagholdsangreb og bestemt ikke et udslag af leg!
Og rangordenen er endnu ikke helt på plads... Der er gudskelov ikke tegn på
at Aske er ved at miste sin førerposition - men jeg må indrømme at jeg ikke
er helt sikker på, hvad der foregår i bunden af rangordenen... nogle gange
vil jeg dømme Kludetæppet til at være nederst, andre gange er det Ranje...
og Tjalfe er også blandet ind i denne "magt"kamp på en eller anden måde...
Fatter det som sagt ikke helt - men dagligdagen er heldigvis ikke længere
så utroligt besværlig, stressende og angstfyldt, som da Kludetæppet fik
p-piller... sagt på almindeligt dansk - de slås ikke, men der foregår
engang i mellem noget med en hel masse hvæsen og snerren...
Lige nu ligger Kludetæppet, Aske og Tjalfe dog og rå-snorker ovenpå
spisebordet ikke i bunke men fordelt ud over hele bordfladen... gosh -
hvor kan sådan en omgang skovsere _fylde_! der er ikke blevet plads til
Ranje, så han må nøjes med en spisebordsstol...
Som sagt - det vil tage tid... men vi er alle godt på vej )
For at tage toppen af alt dette, har vi i hele perioden haft en feliway
duftspreder i stikkontakten...

> Emse blev først snittet i måsen for et års tid siden, da hun var 5 år.
> Indtil da var hun kun blevet parret en gang, med Albert som det eneste
> resultat.

Hvor gammel var hun da hun blev parret... og var Albert virkelig den
_eneste_ killing i kuldet?
Hvor kommer Emse fra??? Her tænker jeg under hvilke forhold hun er
opvokset... er hun fra et af de store skovkatteopdræt eller fra en lille
opdrætter... hvilke linier ligger i hende (ok - må indrømme at jeg egentlig
ikke ved så forfærdeligt meget om lige netop dette - men der er visse
linier af skovkattene, som ikke burde avles på... temperamentet er _ikke_
godt nok!!! selv om kattene er smukke)... er Emse vant til en større
katteflok fra sin killingetid... hvordan var hun som kattemor... hvordan
var hun _før_ hun fik killinger...osv osv...
Du skal simpelthen til at opsøge Emses fortid!

> Jeg ved ikke, om hun var på p-piller i de mellemliggende år, men
> mon ikke.

Ja.. det skal du også se at finde ud af!!! Heldigvis ser det dog ud til at
p-pillernes roden rundt med den stakkels hunkats psyke relativt hurtigt
fortager sig - men da _kan_ en uheldig (dårlig) adfærd jo være blevet til
en uvane

> Kan det være en af årsagerne, dels til hendes adfærdsvanskeligheder og
>dels til urenligheden?

Tja... kan jo ikke sige noget med bestemthed... men jeg ville mene at det
er et kvalificeret gæt, du selv kommer med!
Dog ville jeg også mene at Emse idag er så stresset og fyldt med uvaner at
det faktisk ville være det bedste for hende at forsøge en omplacering...
meget gerne til en tålmodig ældre dame/mand, der får klart besked om _hvad_
hun/han går ind til... og med en klar beslutning om at såfremt denne sidste
omplacering ikke får bugt med Emses urenlighed (som jeg ser som et udslag
af stress) - ja så er det tid til dyrlægen Sådan som jeg kan forstå
dine beskrivelser af Emses liv, lever hun ikke et godt liv - desværre,
forudsætningerne var der jo ellers
Men nogle katte er bare ikke skruet sammen til at leve i en flok og med en
hel masse uro omkring sig...Min svigermors elskede Bølle er et ganske godt
eksempel på dette - da han flyttede ind hos hende i en alder af 4 år levede
han virkelig op til sit navn... idag burde han hedde Buller, Nullergøj,
Kælegris eller lignende - selv et besøg af min lille Tornadohund tager han
med ophøjet ro

> Hvad er jeres erfaringer med hormonbehanling?

Kan som sagt ikke hjælpe dig med dette... men mon ikke andre herinde kan?

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs