Indavl
Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 22:01

Hejsa jeg har lige et par spørgsmål til alle jer "eksperter".

1. Hvor mange led skal man springe over når man avler katte, før det ikke
kaldes indavl?

2. Er det forbudt at avle på huskatte eller katte uden stamtavle?

3. Er man mere ansvarlig katteejer hvis man har stamtavle, eller har man
bare flere penge?

4. Hvad betyder det at have en stamtavle?

4a. Hvad betyder det for katten?

4b. Hvad betyder det for DIN status i jeres strenge
"racekatte-avler-hieraki"?

Claus
Kattekongen-snabela-xxx.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 23-10-03 22:32

"Claus" <Kattekongen-snabela-xxx.dk> skrev...
> Hejsa jeg har lige et par spørgsmål til alle jer "eksperter".

Hej Claus

Tak for tilliden - tror nu næppe der er nogen deciderede "eksperter" herinde

Men jeg skal da svare på spørgsmålene set ud fra *mit* synspunkt!

> 1. Hvor mange led skal man springe over når man avler katte, før det ikke
> kaldes indavl?

Det kan man ikke umiddelbart sige noget generelt om - det hele hænger jo
sammen, og en kat kan godt være indavlet selvom den ikke ligefrem er
produktet af en bror/søster-parring eller far/datter-mor/søn parring...
Som registreret Felis Danica opdrætter er man ikke underlagt regler om, at
man ikke må lave tætte parringer - og de kan også være et redskab til fx at
forsøge at finde arvegangen ved genetiske/muligt arvelige sygdomme mv., men
det er bestemt ikke noget man "bare gør" for sjov.

> 2. Er det forbudt at avle på huskatte eller katte uden stamtavle?

Som registreret opdrætter må man ikke lave raceblandinger eller racekatte
uden stamtavle - huskatte, som jo pr. definition ingen stamtavle har (men på
den anden side heller ikke er "halve norske skovkatte" eller lignende), må
man godt lave killinger på.

> 3. Er man mere ansvarlig katteejer hvis man har stamtavle, eller har man
> bare flere penge?

Nej, selvfølgelig er man ikke pr. definition en mere ansvarlig katteejer
fordi man tilfældigvis har valgt at have racekatte! De fleste har racekatte
fordi de er faldet for lige netop *den* race, de nu engang har valgt - det
er som regel en kombination af, at man er temmelig sikker på kattens
udseende, temperament og opvækst der gør, at man falder for en bestemt race.
Huskatte kommer i alle farver, faconer og sindelag - og kan naturligvis være
de dejligste katte i hele verden - men det er jo altid svært at spå om
hvordan lige præcis den kat vil udvikle sig.

> 4. Hvad betyder det at have en stamtavle?
> 4a. Hvad betyder det for katten?

Ikke noget for katten - men for ejeren betyder det, at man kan påvise at
katten nedstammer fra den pågældende race, som den påstås at være... Hvem
som helst kan jo påstå, at en given kat er en XXX, men hvis man ikke har en
stamtavle, som kan påvise afstamningen, så er det svært at vide om det er
sandt. Og ja, selvfølgelig kan man - hvis man vil - snyde med stamtavlerne.
Brådne kar findes alle vegne - også inden for katteopdrætterne.

> 4b. Hvad betyder det for DIN status i jeres strenge
> "racekatte-avler-hieraki"?

Det spørgsmål forstår jeg ikke... jeg er, som registeret opdrætter i Felis
Danica, underlagt nogle regler - og dem følger jeg... der er ikke noget
"strengt racekatte-avler-hierarki", blot et sæt love som beskriver hvordan
man skal "opføre" sig som opdrætter - præcis ligesom der findes regler for,
hvordan man skal opføre sig i trafikken osv. Reglerne er i øvrigt i høj grad
lavet for at beskytte kattene og køberne - der finder jeg ikke noget
"strengt" i... Fx skal de killinger vi sælger være dyrlægetilsete,
vaccinerede og mindst 12 uger gamle, og det er vel fair nok?!

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 22:50

"Camilla Scharff" <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> det er bestemt ikke noget man "bare gør" for sjov.

5. Hvad betyder tætte parringer?

6. Betragter i avlere, tætte parringer som forsøg?

6a. Hvis i gør det, er det så ikke etisk forkert af forsøge at lege gud?

6b. Hvis i IKKE betragter det som et forsøg på at finde arvegangen ved
genetiske/muligt arvelige sygdomme mv, hvorfor gør i det så?

> Mvh. Camilla
> www.burmese.dk

Claus
Kattekongen-snabela-xxx.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-10-03 22:48

"Claus" <Kattekongen-snabela-xxx.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa jeg har lige et par spørgsmål til alle jer "eksperter".
>
> 1. Hvor mange led skal man springe over når man avler katte, før det ikke
> kaldes indavl?

Så mange som muligt. Der findes programmer, der udregner indavlsgraden.
(desværre kan jeg ikke lige finde linken)

> 2. Er det forbudt at avle på huskatte eller katte uden stamtavle?

Som medlem af en katteklub er det, men der er ingen lov der forbyder det.
Hovsakuld kan alle dog komme ud for, men hvis man bevidst avler på huskatte
eller uden stamtavle, bliver man ofte ekskluderet.

> 3. Er man mere ansvarlig katteejer hvis man har stamtavle, eller har man
> bare flere penge?

Der findes da gode opdrættere, som ikke laver stamtavler på deres killinger,
men man skal passe utroligt meget på, når man vælger en sådan opdrætter.

Selvfølgelig, desværre, findes der også brådne kar i racekatteverdenen, men
mit indtryk er at procentdelen er meget mindre.

> 4. Hvad betyder det at have en stamtavle?

Det er det eneste bevis på, at katten er raceren, altså hvis det er en FIFe
stamtavle. Nogle opdrættere uden for klubberne laver deres egne stamtavler,
men de er intet værd.

> 4a. Hvad betyder det for katten?

Ikke noget, dog kan du være mere sikker på at killingen har haft en god
opvækst og at den er vaccineret.

> 4b. Hvad betyder det for DIN status i jeres strenge
> "racekatte-avler-hieraki"?

ALT hvis man bevidst får "upskuld" har man gjort sig helt umulig i
racekatteverdenen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 22:53

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
FIFe
> stamtavle. Nogle opdrættere uden for klubberne laver deres egne

7. Hvorfor er de ikke det? Det er jo bare et stykke papir der ikke beviser
noget som helst.

Med venlig hilsen

Claus
Kattekongen-snabela-xxx.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-10-03 16:26

En opdrætter der selv laver sine stamtavler, kan skrive hvad som helst, der
er fx. ingen der kontrollerer, at forældrekattene rent faktisk eksisterer.
Der behøver heller ikke ligge chryptocid- og navlebrokattest.

Rigtig mange af dem der selv laver stamtavler er også ekskluderet af
klubberne fx. fordi de har solgt syge killinger mere end en gang.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 23-10-03 22:47

Hej Claus.
Jeg ved ikke rigtig om dine spørgsmål er seriøst ment, men jeg vil alligevel
forsøge at give nogle svar:

1) En rettesnor (der er ikke nogen facitliste) er at der 4 generationer
tilbage (altså 5 incl. katten selv) skal være mindst 11 forskellige katte.
Og hvis man ser på 10 generationer samlet, må en enkelt kat ikke optræde
over 30 gange. (Det er ikke nødvendigvis indavl hvis disse rettesnore
brydes, men så skal man vide hvad man gør).

2)Næ, men kan man kalde det avl, hvis man bare har en hunkat, man lukker ud?
Det bør vel snarere kaldes "at lade sin hunkat få killinger". Avl er for mig
en langt mere bevidst handling.

3)Katteejere der har brugt flere tusinde kroner bliver nemt mere ansvarlige
end dem der har fået en gratis kat. En ejer af en Audi topmodel er også mere
påpasselig med sin bil end en ejer af en brugt lada.

4)Det betyder at man ved hvilken race man har, og hvem forfædrene er. For os
der opdrætter betyder det fx at vi kan udlede noget om hvilke farver vores
killinger kan forventes at få, og hvilke arvelige skavanker vi skal være
opmærksomme på.

4a)Katten ved selvfølgelig ikke om den har papir eller ej. Men hvis papiret
betyder, at den ikke er indavlet, at den ikke bliver smidt på gaden hvis
ejerens barn får allergi, at den ikke er blevet taget fra sin mor kun 8 uger
gammel osv. osv., så betyder det faktisk alt for katten.

4b)Og hvad mener du så med det? At dem der har katte med stamtavler ikke
taler med dem, der ikke har? Så har du ikke været her på gruppen særlig
længe.

Jeg håber du værdsætter at jeg tog dig seriøst og gad svare reelt på dine
spørgsmål.

Mvh. Else.

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 23:07

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over 30 gange. (Det er ikke nødvendigvis indavl hvis disse rettesnore
> brydes, men så skal man vide hvad man gør).

8. Hvordan VED man hvad man gør når man begynder at eksperimentere med
indavl? De ting jeg hører og ser i medierne
om kontrollerede forsøg/avl bliver udført af højt uddannede
eksperter/professorer der alligevel ikke har succes hver gang

> [...]
mere
> påpasselig med sin bil end en ejer af en brugt lada.

Det er da noget vrøvl! Jeg passer utroligt meget på vores Opel Corsa, MINDST
lige så meget som svigerfar passer på
hans C5. En ejer af en kat (som os selv), uanset om den er dyr eller gratis
elsker den! Om det kan der ikke herske nogen tvivl!!

Det skule da være med mindre at man har den som gårdkat/mussefanger eller at
man kun har katten for at avle på den som en fin racekat!

> [...]
> killinger kan forventes at få, og hvilke arvelige skavanker vi skal være

9. Men det er jo kun et stykke papir. Det er jo trods alt kattens arvemasse
i roder med. Og det er jo nemt at forfalske en stamtavle.
Hvad gør i for at kontroller om stamtvlen passer?

> 4b)Og hvad mener du så med det? At dem der har katte med stamtavler ikke
> taler med dem, der ikke har? Så har du ikke været her på gruppen særlig
> længe.

Øee jo, jeg har været her et stykke tid. Og jeg kan tydeligt se at ejere med
stamtavle TALER TIL ikke MED ejere uden stamtavle.

> Jeg håber du værdsætter at jeg tog dig seriøst og gad svare reelt på dine
> spørgsmål.

Jo, tak for at du gad nedværdige dig til det.

> Mvh. Else.

Med venlig hilsen

Claus
Kattekongen-snabela-xxx.dk

Fra : Jette Nielsen

Dato : 24-10-03 06:18

> Øee jo, jeg har været her et stykke tid. Og jeg kan tydeligt se at ejere med
> stamtavle TALER TIL ikke MED ejere uden stamtavle.

> Jo, tak for at du gad nedværdige dig til det.

Du svarer ikke særligt pænt på den seriøse respons du har fået fra folk
herinde, og det kan man ikke være bekendt. Det eneste du opnår, er at
ingen gider svare på dine indlæg i fremtiden.

Jeg er selv ejer af 2 dejlige huskatte, men hverken jeg eller andre
huskatte-ejere oplever at nogen ser ned på os, eller ikke vil tale med
os. Opdrætterne her i gruppen er nogle utroligt søde og varme mennesker.
Men det er jo naturligvis svært at se hvis man allerede har dømt folk på
forhånd

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-10-03 07:05

Claus skrev
<En ejer af en kat (som os selv), uanset om den er dyr eller gratis elsker
den! Om det kan der ikke herske nogen tvivl!! >

Hmm.......... det vil sige at det "menneske" der for
nogle uger siden smed sine små uønskede killinger
ud af sin bil i fart, også "elsker" sin kat/katte.

At de "mennesker" som smider deres killinger i en plastpose eller lukket
papkasse og dropper dem et eller andet sted til den visse død, elsker deres
katte.

At de "mennesker" der lader deres katte få 3-4
kuld skravlede killinger hvert eneste år, indtil mormis
dør i en alder af 4-5 år, slidt op af killingefødsler og
manglende dyrlægebehandling, elsker deres katte.

At de "mennesker" som går og ser på en sløj / syg kat
uden at kontakte dyrlægen, elsker deres katte.

At de "mennesker" der lader deres fertile hankatte
rende så de kan holde overproduktionen af uønskede
måske hjemløse katte oppe, så endnu flere katte
kan få et kort elendigt liv, elsker deres katte.

At de "mennesker" som ikke gider bruge penge på
vaccinationer og ormekurer til deres høj-risiko katte, elsker deres katte

Så kan jeg kun sige *fri mig for nogensinde at skulle
blive elsket af sådan et "menneske" *

Hvert år bliver mere end 2500 hjemløse uønskede
katte aflivet i Danmark, hvert år bugner alle landets
internater med killinger og voksne katte, som folk
ikke kan / vil have, mindst 90 % af de katte er huskatte, katte der højst
sandsynligt har været om
ikke gratis så billige i anskaffelse. Hvis man ikke er
parat til at se i øjnene at det koster penge at have
dyr, til ordentligt foder, til vaccinationer, ormekurer,
loppemidler, til neutralisation, både af han og hunkatte
(dobbeltmoralen med kun at holde hunkatten under
kontrol og så lade hankatten formerer sig vidt og bredt
giver jeg ikke fem potter p** for, *jeg* får ikke uønskede killinger, s****
være med dem jeg ikke ser)

<Øee jo, jeg har været her et stykke tid. Og jeg kan tydeligt se at ejere
med stamtavle TALER TIL ikke MED ejere uden stamtavle. >

*GGG* så er det derfor jeg går og føler mig lidt
skizofren, jeg, racekatteejeren, gider altså ikke rigtigt
mig, huskatteejeren. Du har åbenbart ikke været her
længe nok, for så ville du vide at langt de fleste af os
forfærdelige racekatteejere også har huskatte, og langt
de fleste, hvis ikke alle af os har fået vores kærlighed
og interesse for katte via huskattene, så selv dem
der ikke har huskatte nu, har startet deres "katteliv"
med huskatte.

Det er så nemt at gøre det hele til et spørgsmål om race eller huskatte,
istedet for det, som det virkelig er, nemlig *ansvarligt kattehold* uanset
om katten har papirer eller ej, så har den fortjent et ordentligt liv, og
det gælder _alle_ katte, også dem som ikke lige "bor hos mig og som jeg ikke
lige ser"

Marianne Hellemose
www.hellemose.dk
***Ailurophil***

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 24-10-03 08:02

> [...]
> om kontrollerede forsøg/avl bliver udført af højt uddannede
> eksperter/professorer der alligevel ikke har succes hver gang

Jeg ved fx ikke nok, derfor laver jeg kun udavl. Men så vidt jeg ved, sker
det ofte i forbindelse med nye racer, og så har man typisk avlsrådet med som
rådgiver. Hvad mener du i øvrigt er succeskriteriet? Og hvad er det for
nogle kontrollerede avlsforsøg, du henviser til? Og hvad er det, du er bange
for vil ske, hvis katteopdrættere laver indavl/linieavl?

> [...]
gratis
> elsker den! Om det kan der ikke herske nogen tvivl!!

Nå??!! Det er da ellers overhovedet ikke ualmindeligt, at folk der har fået
en killing for en dåse kattemad, mener at den ikke må koste noget i
dyrlægeregninger (så får vi bare en ny), gerne må løbe ud på landevejen (vi
får bare en ny), skal nøjes med madrester eller supermarkedets billigste
(det er jo bare en kat) etc. etc. Den holdning har jeg sjovt nok aldrig
mødt hos folk, der har givet +3.000 kr. for deres kat. De anskaffer ikke
bare en ny.
At der så også er ejere af næsten-gratis-katte, der er ansvarlige
katteejere, er jo en helt anden sag.
Du spurgte om man blev en mere ansvarlig ejer af at have racekatte, og det
generelle svar er altså, at ja, det bliver man, fordi man har betalt dyrt
for den. Det udelukker IKKE, at huskatteejere kan være ansvarlige, men
GENERELT er racekatteejere mere ansvarlige end flertallet af huskatteejere.

> 9. Men det er jo kun et stykke papir. Det er jo trods alt kattens
arvemasse
> i roder med. Og det er jo nemt at forfalske en stamtavle.
> Hvad gør i for at kontroller om stamtvlen passer?

Vi roder altså ikke med kattens arvemasse. Tror du, det er genmanipulation?
Nej, det er ikke nemt at forfalske en stamtavle. Det er nemt at skrive et
stykke papir ud og kalde det en stamtavle, men en ægte Felis
Danica-stamtavle er ikke sådan at fuske med. Stambogsføreren kontrollerer
faktisk, om oplysningerne er rigtige, og om de pågældende killinger rent
faktisk kan være efterkommere af de påståede forældre (det vil fx være meget
mistænkeligt hvis der er kommet en sort killing efter to blå forældre).
I øvrigt så køber vi jo ikke katten i en forretning, men hjemme hos
opdrætteren, hvor vi kan se moderen og ofte også faderen.

> Øee jo, jeg har været her et stykke tid.
Nå? Jeg kan ikke huske, du har skrevet noget. Har du selv ydet seriøse
bidrag herinde?

>Og jeg kan tydeligt se at ejere med
> stamtavle TALER TIL ikke MED ejere uden stamtavle.

Næ, hov, det har du godt nok fået helt galt fat i. Der, hvor tonen bliver
hård, er når de _uansvarlige_ katteejere fx lader fertile katte løbe frit,
afsætter killinger, der er alt for unge eller vil afsætte killinger med
truslen "ellers bliver de aflivet". Synes du dét er udtryk for kærlighed til
katten?
Som flere andre har skrevet, har en meget stor del af racekatteejerne også
huskatte. Og jeg tror bestemt ikke at hverken Jette, Pia, Dikte, Anya,
Mette, Dorthe, Tina eller de mange, mange andre huskatteejende faste
skribenter herinde føler sig set ned på eller talt ned til. Men de er jo
også ansvarlige katteejere.

> Jo, tak for at du gad nedværdige dig til det.

Jeg havde vist ret i min tvivl. Du var ikke oprigtig interesseret i svar på
dine spørgsmål, kun ude på at give udtryk for en holdning om at
racekatteejere er snobber, der leger gud og piller ved arvemassen....

Mvh. Else.

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 24-10-03 08:53

> [...]
med
> stamtavle TALER TIL ikke MED ejere uden stamtavle.

> Jo, tak for at du gad nedværdige dig til det.

Jeg undskyld mig, men jeg er et stort spørgsmålstegn!

Hvorfor kommer du ikke frem til sagens kerne? For mig virker det som om, der
ligger en masse frustrationer bag dine spørgsmål. Er der nogen, der har
trådt dig over tæerne herinde? Det virker som om, at lige meget hvilke svar
du får, står du straks klar med et nyt angreb, på trods af, at folk tager
dig alvorligt og giver dig lange og seriøse svar.

Jeg er selv ejer af en god, gammeldags brunstribet huskat og en "papirløs"
Mainecoon, og jeg har gennem lang tid nydt godt af folks viden og gode råd.
Og der taler jeg både om opdrættere, racekatte-ejere og huskatte-ejere.
Ærlig talt, så går jeg ikke så højt op i hvem der er hvad! Derimod synes jeg
det super rart at have et forum som dette, hvor man kan drage nytte af andre
folks viden. Og netop opdrætterne har en del viden, som "vi andre" måske
ikke lige ligger inde med .

Det jeg prøver på at sige er, at jeg på intet tidspunkt har følt mig talt
ned til af nogen herinde (heller ikke opdrætterne!). Jeg har da været uenig
med folk, og selv om det er endt i en diskussion, så har det været holdt i
en god tone. Og jeg synes heller ikke lige jeg kan huske dig (eller at der
har været talt ned til dig), så jeg står noget uforstående over for dine
kommentarer.

Så jeg håber, at du tænkt dig at melde klart ud, i stedet for at fortsætte
med modangreb på folk, der bare prøver at hjælpe dig.

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Charlotte

Dato : 24-10-03 09:11

Hej Helle

Helle Frederiksen <hfFJERN@dlgnet.dk> skrev:

>Jeg undskyld mig, men jeg er et stort
>spørgsmålstegn!

Jeg synes også det lød, som om hun faktisk ikke gad svare, for som
Else skrev: [snip] "og gad svare reelt på dine spørgsmål."

> [...]
>op i hvem der er hvad! Derimod synes jeg
>det super rart at have et forum som
>dette, hvor man kan drage nytte af andre

Jeg kan KUN være enig! Jeg mener da bestemt også, at vi alle kan
få - og får gode råd herinde....jeg gør da også, selv om jeg ikke
har stamtavle på Luffe-barnet

>Det jeg prøver på at sige er, at jeg
> [...]

Jeg afholder mig godt nok sommetider fra at svare på nogen af
diskussionerne, fordi jeg faktisk i NOGEN tilfælde IKKE synes,
tonen er særlig god - der ER sommetider nogen, der får nogen
gevaldige "tæsk" uden at ville noget dårligt, men som bare gerne
vil have et godt råd...og det er nok bare det, jeg synes er skide
synd for NG´en!!!

>Så jeg håber, at du tænkt dig at
>melde klart ud, i stedet for at fortsætte
>med modangreb på folk, der bare
>prøver at hjælpe dig.

Jeg synes ikke, det lyder som modangreb, men måske mere som nye
spørgsmål, der bliver udledt af nogle svar

KH
Charlotte

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 24-10-03 09:56

Charlotte <askjaer@8FGO9ofir.dk> (slet 8FGO9) skrev:

Hej Charlotte .

>Jeg synes også det lød, som om hun faktisk ikke gad svare, for
som
>Else skrev: [snip] "og gad svare reelt på dine spørgsmål."

Jeg kan egentlig godt forstå, hvis Else følte sig lidt provokeret
af formuleringen i indlægget. Det gjorde jeg faktisk også! Jeg
synes ikke det fremgår som et oplæg til diskussion, men nærmere
som et direkte forhør!

> [...]
>gevaldige "tæsk" uden at ville noget dårligt, men som bare gerne
>vil have et godt råd...og det er nok bare det, jeg synes er skide

Det var måske heller ikke helt rigtig formuleret at sige, at tonen
ALTID er god. Vi kan godt blive enige om, at nogen tit farer lidt
for hurtigt i blækhuset. Men generelt synes jeg altså stadig, at
tonen er god .

>Jeg synes ikke, det lyder som modangreb, men måske mere som nye
>spørgsmål, der bliver udledt af nogle svar

Jeg håber du har ret . Og det kan da også godt være, at jeg har
mistolket "tonefaldet" i Claus´ indlæg. Men overordnet synes jeg
altså, at der skinner en fjendtlighed mod opdrætterne igennem. Men
det kan da godt være, at det er mig, der er galt på den?

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Kate

Dato : 24-10-03 23:07

"Claus" <Kattekongen-snabela-xxx.dk> wrote in

> Øee jo, jeg har været her et stykke tid. Og jeg kan tydeligt se at
> ejere med stamtavle TALER TIL ikke MED ejere uden stamtavle.

Ikke længe nok, alligevel, så. Jeg startede her i gruppen med 3
huskatte af ukendt oprindelse, mere eller mindre. Af disse er kun en
tilbage. Nu er der to huskatte og to racekatte. Dette skift har ikke
ændret mit forhold til gruppen.
Huskatte, racekatte eller blandinger er slet ikke det vigtige her,
generelt, men kærligheden til kattene.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-10-03 22:58

In article <3f98417b$0$54805$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Claus
wrote:

> Hejsa jeg har lige et par spørgsmål til alle jer "eksperter".

Er absolut ikke ekspert - men har da lært noget her og der

> 1. Hvor mange led skal man springe over når man avler katte, før det ikke
> kaldes indavl?

Aner det ikke - jeg er ikke opdrætter. Men det er der masser her, der
har studeret genetik, der ved mere om
Jeg ved dog at indavl er langt hyppigere blandt vildtlevende huskatte,
fordi der ofte vil være en dominerende hankat, der bliver far til en
masse killinger. Og når han ikke kan mere, vil "tronen" blive overtaget
af en yngre hankat i området, som ofte er den gamles søn eller
sønnesøn... osv, you get the picture.
Katteopdrættere skaffer ofte en hankat langt væk fra til deres hunkat,
ofte endda fra et andet land.
Mine katte har danske, svenske, norske, hollandske katte i deres
familie - og ingen gengangere

> 2. Er det forbudt at avle på huskatte eller katte uden stamtavle?

Nej - men der burde være forbud mod at lade sine dyr formere sig
ukontrollabelt, hvis man ikke tager vare på alle disses unger med
ordentlig foder, dyrlægehjælp og mental pleje - herunder at ungerne
ikke fjernes alt for tidligt fra moderdyrene.
Dette er uanset dyreart og stamtavler eller ikke. Og der er folk, der
er ligeglade, desværre.
Der er masser af ansvarlige huskatteejere - men osse masser af den
modsatte slags.

> 3. Er man mere ansvarlig katteejer hvis man har stamtavle, eller har man
> bare flere penge?

Kommer an på begrundelsen.

Man har måske gjort sig klart hvilket sind man gerne ser sin kat have -
og hvilke forhold man selv kan give den. Og vælger derfor en kat der
med størst sandsynlighed kan passe til det man kan tilbyde, så både kat
og menneske kan trives bedst muligt. Det ved man bedst, når katten i
generationer har fået fremelsket bestemte sindelag - temperamenter.
En huskat ved man aldrig helt hvordan vil udvikle sig, om den bliver
rolig eller aktiv, om den kan trives inde eller ikke, fordi man som
regel ikke kender dens forfædre.
Nogle ser en charme i at blive overrasket - måske positivt, måske
negativt. Andre gør ikke. Men det kan helt klart skabe problemer for
alle parter, hvis det viser sig at katten ikke kan trives under de
forhold man kan give den.

Penge - anskaffelsen er langt det billigste, også selv om katten koster
3-4000 kr. Dyrlæge og foder og grus i kattens levetid er en langt
større post. Og ens for alle katteejere - eller burde være det.

Desuden - hvis vi _skal_ tale økonomi Hvis jeg får en kat der
vantrives og derfor ødelægger mit hjem totalt, fordi jeg ikke kunne
vurdere om den ville passe hjemme hos mig, da den var killing - eller
den er måske psykisk uligevægtig fordi den blev taget for tidligt fra
sin mor, ja så bliver det nok dyrere end en veltilpas, godt
socialiseret kat, hvis sind passer til dens omgivelser - og som derfor
ikke er urenlig eller ødelægger møblerne i frustration.

> 4. Hvad betyder det at have en stamtavle?

Se ovenfor

> 4a. Hvad betyder det for katten?

Muligvis at den havner et sted hvor den trives, fordi ejeren på forhånd
kunne have en god formodning om, hvordan katten ville "falde ud".
Og muligvis at den slipper for visse arvelige sygdomme, som de gode
opdrættere forsøger at eliminere.

> 4b. Hvad betyder det for DIN status i jeres strenge
> "racekatte-avler-hieraki"?

Ingenting... ? Jeg ved ikke om der er et hieraki, har aldrig hørt om
det - men jeg er personligt racekatte-ejer, ikke opdrætter

Og ovenstående afspejler selvfølgelig mine personlige grunde til at
vælge en racekat fra en kattekyndig opdrætter

Fra : Ann K

Dato : 23-10-03 23:29

Hej Claus.
Er ganske vist ikke selv katteopdrætter... men er ved at blive
hundeopdrætter - og en del af dine spm, kunne lige så godt være stillet på
en hundegruppe
Og... inden "nogen2 begynder at tro at jeg er "racist" ... har ialt 2
hunde og 6 katte... ligeligt fordelt med fiiiine stamtavler og ukendte
afstamninger

> 1. Hvor mange led skal man springe over når man avler katte, før det ikke
> kaldes indavl?

Indavl... linieavl... som hovedregel noget man som seriøs opdrætter skal
holde nallerne langt væk fra!!!!
Det kræver en meget dygtig opdrætter med en hulens bunke viden om de
enkelte linier indenfor en race + viden om arvegange/genetik, _før_ end at
dette er noget 2man2 bør tage under overvejlese i sit opdræt!!!
Linieavl/indavl bliver dog brugt, bla for at fremhæve positive træk hos en
given katterace(linie) - men det er vigtigt at huske at ikke kun positive
træk nedarves... de negative træk arves i lige så høj grad - og kan
ligefrem forstærkes!
Ved ikke hvordan Felis Danica stiller sig mht retningslinier for linieavl,
men DKK anbefaler at man ikke på noget tidspunkt kommer over en
indavlskoefficient på 12,5! Samtidig anbefales det kraftigt _ikke_ at bruge
"matadorhanner", men at udsøge sig sine avlsdyr sådan at man hele tiden har
racens bedste for øje - og dermed ikke medvirker til en evt
indavlsdepression...

> 2. Er det forbudt at avle på huskatte eller katte uden stamtavle?

Forbudt er det ikke... men nok ret unødvendigt - ik'???
Ups! Jo for resten... det er ikke tilladt bevidst at avle på
racekrydsninger, hvis man er anerkendt opdrætter med stamnavn - dvs medlem
af FD, DKK eller lignende hovedorganisation

> 3. Er man mere ansvarlig katteejer hvis man har stamtavle, eller har man
> bare flere penge?

Aha... du var altså alligevel kun ude på at provokere???
Nå, hvad katten... mine racekræ har kostet penge... og det har mine
huskatte og blandingshund for den sags skyld også!!!
Jeg stiller nemlig krav til mine dyrs opvækstforhold... og er selvfølgelig
villig til at kompensere for dette hos deres "opdrætter"!

> 4. Hvad betyder det at have en stamtavle?

At man som køber _ved_ at man ikke køber katten i sækken!
Personligt ville jeg blive utroligt skuffet, hvis jeg købte en fx
skovkat... og den så aldrig blev semilanghåret!!! eller måske udviklede
orientalske træk! og jeg ville _hade_ hvis den begyndte at opføre sig som
en fx abyssinier!

> 4a. Hvad betyder det for katten?

Den er såmænd nok bedøvende ligeglad!
Men... det _kan_ have stor betydning for en race! her tænker jeg især på
risci for arvelige sygdomme... og muligheden for gennem stamtavlerne (dvs
kendskabet til kattens forfædre og deres sygdomme) at kunne se fx arvegange
og om sygdomme nedarves ressicivt eller dominant - og dermed også
muligheden for gennem et målrettet og seriøst avlsarbejde så vidt muligt at
kunne få udelukket nogle af disse arvelige sygdomme...
En god, dygtig og seriøs opdrætter tester sine avlsdyr i hoved og bagdel
for alt, hvad der _kan_ testes for! Alligevel er der dog en risiko for at
"det kan gå galt"... men så har man jo netop stamtavlen til at vise hvilke
linier indenor en given race, der _kan_ have problemer!
Og en god, dygtig og seriøs opdrætter holder øje med den slags!!!! og har
selvfølgelig også et veludbygget netværk, der bruges til rådgivning,
erfaringsudveksling og vejledning!

> 4b. Hvad betyder det for DIN status i jeres strenge
> "racekatte-avler-hieraki"?

Min status er ret ligegyldigt!!! især fordi jeg er racehundeopdrætter
Men jo, da... jeg vil skam gerne kendes for at "lave" gode, sunde,
racetypiske, velfungerende hunde med et godt og racetypisk temperament!
Er det dét, du mener med status????
Eller forsøger du måske igen at provokere? fx ved at antyde at man er
"Racesnob", blot fordi man vælger at købe en kat/hund/hest/ "alt andet" med
stamtavle?
Til det vil jeg kun bemærke, at du måske skulle tænke på at man vælger at
bruge mange penge ved indkøb af dyret, fordi der er sket noget ganske
simpelt... man har totalt helt og aldeles "forelsket" sig i racen - og
dermed ALT, hvad dette indebærer... og vil derfor sikre sig at man ikke
køber katten i sækken!

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 24-10-03 06:43

> 1. Hvor mange led skal man springe over når man avler katte, før det
> ikke kaldes indavl?

Er bange for jeg faktisk ikke helt forstår hvad du mener, men man regning jo
en indavlskonfidens ud ved hver parring, der kan sagtens på en stamtavle
være gengangere, de skulle gerne efter min mening minimeres, men må altså
gerne væreder, det handler også om hvor de i stamtavlen er
Indavl/linieavl kan være af det gode også, ikke kun dårligt.

> 2. Er det forbudt at avle på huskatte eller katte uden stamtavle?

Næ forbudt er det ikke, så ville så mange huskatte nok ikke findes !

> 3. Er man mere ansvarlig katteejer hvis man har stamtavle, eller har
> man bare flere penge?

Tit så har folk jo altså sparet sammen til deres katte emd papirer, mens det
efter min mening tit er for let at få fingere i en huskat, som ikke er
vaccineret, og lige så dens forældre.

> 4. Hvad betyder det at have en stamtavle?

Det betyder man haren sikkerhed i at kan se anerne bag katten, og kan på
forhånd vide hvordan katten vil se ud udseendsmæssigt som voksen, samt have
en rette snor ang. racens temperement.

> 4a. Hvad betyder det for katten?

Tit desværre en del, nemlig at disse killinger er opvokset under bedre
forhold, end landets masser af huskatte killinger som uge efter uge fødes i
de danske stalde, hvilket tit vl prge deres voksne liv, da de udvikler sig
meget de første 12 uger af livet.

> 4b. Hvad betyder det for DIN status i jeres strenge
> "racekatte-avler-hieraki"?

Altså for mig betyder det at kattene er vokset op på en bestemt måde, at de
er passet med ormekur/vaccinationer osv. lige så er deres forældre og deres
forældre osv. Jeg kan vide hvad der ligger bag mine katte, hvilket en
huskatte ejer ofte ikke aner. Men Husk fordi man er opdrætter er man ikke
nødvendigvis en dårlig person , men ..ja jeg farer i flint hvis jeg mener
kattene ikke får hvad de har ret til, det gjorde ejg også da jeg havde
huskatte, som for mig er fuldt ud lige emget værd som en kat jeg har givet
adskillige tusind kroner for, det er ikke prisen jeg mener har værdien,men
katten i sig selv.

VH
Gitte

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Charlotte

Dato : 24-10-03 08:16

Godmorgen til jer alle

Claus skrev [snip]... en hel masse - og jeg kan ikke helt
beslutte, hvem af jeg, jeg skal svare, for der står en masse
rigtigt og en masse, jeg ikke forstår.

Men jeg vil lige skrive lidt alligevel.

Jeg synes ikke, Claus virker useriøs eller uhøflig i sine
spørgsmål - der er bare noget, han gerne vil vide og det er jo
fint nok - og han får også en masse gode svar.

Jeg forstår umiddelbart godt at han spørger om det, han spørger
om...
Jeg/vi har også selv "racekat uden stamtavle" - og jeg/vi ELSKER
vores mis overalt på jorden. Den er valgt meget nøje, vi valgte
race udfra, hvad vi mener er vigtigt for vores familie og har
fulgt med, der hvor vi har den fra, spurgt, fået svar, set dem,
set hvad kattene spiser, hvordan de trives og vi har
afstamningsoplysninger på dem. Vi ved, de er dyrlægetilset, har
fået ormebehandling, jævnligt får loppeforebyggende middel, bliver
vaccineret som de skal og i det hele taget været obs på alt det,
vi har ment og vidst var vigtigt.
Vi har da også givet en pose penge for at få vores mis hjem...og
vi ved, den har fået den bedste "barndom", vi kan ønske os.
Derudover er vi MEGET obs på ham...vi fodrer kun med god mad, han
er i løbegård på ca. 35m2, bliver kælet og nusset, passer sine
dyrlægebesøg, loppekure, ormekure og så videre og så videre.
Vi ville ikke behandle en kat til det dobbelte af, hvad vi har
givet bedre, for det kan vist ikke lade sig gøre...

Men helt enig, så er det ofte sådan, at når man giver noget for
sin/e kat/te, så er man mere hys med den og passer den/dem bedre.
Men det er nok ikke anderledes, om man giver 1000 kr. eller 5000.

Jeg synes bare også ofte jeg ser herinde, at de, der har stamtavle-
katte "snakker lidt ned" til dem, der ikke har stamtavle - OG det
skal forstås sådan, at det ikke er til dem, der har "alm."
huskatte, men til dem, der har "racekat uden stamtavle"...
Og ingen tvivl om, at nogen ikke er seriøse og p..... på god moral
og etik og så videre.

Jeg vil bare sige, at for vores vedkommende og for mange andre,
jeg kender - da er jeg - og vi - VILDT meget påpasselige og
anvarlige i forhold til min - og vores - katte.

Langt de fleste af os, der er herinde, aktive og mindre aktive, er
her jo af kærlighed til vores katte...og derfor har vi så meget
til fælles, at der ikke er nogen af os, der bør føle, at der
bliver "set ned" på os...eller noget i den stil...

Det var bare det, jeg ville sige - hej *fnis*...
Håber I forstår hvad jeg forsøger at sige

Rigtig god dag til alle.

KH
Charlotte

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-10-03 09:07

Charlotte skrev
[...]

Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, og jeg er
fuldstændigt ligeglad om folk opdrætter race eller
huskatte, hvis blot de påtager sig det fulde ansvar
med alt hvad det indebærer. Når jeg kan fare i flindt
over "blandingskattene" så er det fordi jeg på nært
hold har oplevet og set hvad det kan indebære, bl.a
at avlskattene er katte med lukkede stamtavler, og
stamtavlerne kan meget vel være lukkede på grund
af arvelige sygdomme eller dårligt temperament, og
fordi at der jævnligt på forskellige lister kommer en
og beder om hjælp, vedkommende har købt eks.vis
en Maine Coon, fordi de ønskede sig en langhåret
bamsekat, nu står de så med en 1 år gammel kort-
håret kat, opdrætterens svar på deres "forvirring"
er jamen det er en korthåret MC, der er bare det
problem at en korthåret MC eksisterer ikke. Der er
rigtig mange arvelige sygdomme, og man har ikke en
kinamands chance for at "holde øje" med dem, hvis
man parrer uden at sætte sig ind i det først.

Racekatte-verdenen er forholdvis lille, og nogle af
de opdrættere der nu opdrætter blandinger og uden
stamtavler, er opdrættere der er ekskluderet af FD,
måske fordi de opdrættede på syge katte eller drev
rovdrift på deres hunkatte. Andre er nogle som tænker at det er en god måde
at få penge i kassen,
uden at skulle alt det besværlige, så som dyre dyrlægebesøg, genetik og
arvegange igennem. Det
er nemlig ikke kun "sjov" at være "registreret" op-
drætter, der er også en masse "besværligt", det meste
er regler for at beskytte kattene og dem der køber dem, og nogle synes altså
ikke at der er grund til at
tage det hensyn til katte og købere.

Dertil kommer så at blandingsopdrætterene bruger
de katte som seriøse ansvarlige opdrættere har brugt
oceaner af tid og penge på at holde sunde og racetypiske, og med et
fingerknips smider alt deres
hårde arbejde i skraldespanden, uden at blinke, uden
at tænke på racens ve og vel, kun deres egen tegnebog.

Og det er ikke blandingskattene jeg ser ned på og
er træt af, det er opdrætterne af dem, dem der springer over hvor gærdet er
lavest, og udnytter / ødelægger andres hårde arbejde, mange gange til skade
for katten og køberen.

Marianne Hellemose
www.hellemose.dk
***Ailurophil***

Fra : Charlotte

Dato : 24-10-03 09:31

Hej Marianne

Marianne Hellemose <hellemose.som1@mail.dk> skrev:
>Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig
> [...]

Enig!

> [...]
>kinamands chance for at "holde øje"
>med dem, hvis
>man parrer uden at sætte sig ind i det først.

Jeg kan også kun være enig med dig her...jeg mener, at om man er
stamtavle-opdrætter eller ej, så skal man da tænke på kattens liv,
dens ve og vel - og det er da ikke at gøre sådan, når man ikke
tænker over, hvad man gør.
Jeg ved jo også bare, og det er nok det, jeg prøver på at sige, at
folk, der har "racekat" uden stamtavle, sagtens kan være
ansvarlige mennesker...ligesom der nok også er uansvarlige
stamtavle-opdrættere...
Man skal jo bare ikke rede alle over en kam, fordi de enten har
eller ikke har stamtavle på deres dyr.

Jeg kan f.eks. godt undre mig over, at jeg forleden så et sted,
hvor der på 2 måneder var født (hæng mig ikke op på det præcise
tal) mellem 25 og 30 killinger...
For dælen da...det er mange...mon de også kan holde styr på det?

Og sådan kan man jo tænke for og imod igen og igen
Men i bund og grund er vi nok meget enige om mange ting *ss*

KH
Charlotte

Fra : Charlotte

Dato : 24-10-03 09:49

*prøver lige igen - den drillede før - håber ikke indlægget her
kommer to gange - i så fald beklager jeg...*

Hej Marianne

> [...]

Enig!

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-10-03 11:23

Charlotte skrev
<Jeg kan f.eks. godt undre mig over, at jeg forleden så et sted, hvor der på
2 måneder var født (hæng mig ikke op på det præcise tal) mellem 25 og 30
killinger... >

Der er selvfølgelig forskel på hvad og hvor meget man kan klare, med hensyn
til antal af katte, socialisering osv af killinger, men det antal får mig
til at tænke killinge-fabrik og ikke opdrætter.

<Men i bund og grund er vi nok meget enige om mange ting *ss*>

Ja det er vi nok...............
Det er mig uendelig ligegyldigt hvad man kalder sig og hvad man avler på, så
længe hensynet til og ansvaret for kattene bliver prioriteret højest.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Charlotte

Dato : 24-10-03 11:37

Hej igen

> [...]
>til antal af katte, socialisering osv
>af killinger, men det antal får mig
>til at tænke killinge-fabrik og ikke opdrætter.

Det gjorde jeg også...smukke, dejlige killinger, men pyha...det
lyder ganske rigtigt af mange!

HELT enig

KH
Charlotte

Fra : Battlefield´s

Dato : 24-10-03 12:27

"Marianne Hellemose" <hellemose.som1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> www.hellemose.dk
> ***Ailurophil***
>
> Some people have lives, others have cats

Hej
Begrebet indavl defineres således:
"Avl mellem individer, der er tættere beslægtet end racens gennemsnit".

Det vil altså sige at man ikke kan bruge begrebet "indavl" på samme måde for
alle racer.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 24-10-03 08:29

Hej Claus
Egentlig havde jeg lyst til at hjælpe dig med svar på dine spørgsmål ud fra
min synsvinkel. Men som du har formuleret dig og besvaret de andre i
debatten, besluttede jeg egentlig at spørge dig om noget i stedet.

Hvorfor spørger du om de ting?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk