Katten skal ud nu!
Fra : Louise & Jesper

Dato : 23-10-03 13:02

Hejsa

Min mand og jeg står for at skulle flytte fra lejlighed og til hus og så
skal vores tre huskatte til at have muligheden for at gå ud i haven. Den
bliver selvfølgelig indhegnet.

Hvordan introducerer man bedst kattene til udelivet? Også taget i
betragtning at huset jo også er nyt. Det er jo to omvæltninger på en gang.

Det er meningen at vi vil lave en kattelem til dem så de selv vil kunne gå
ud og ind. Hvordan lærer man dem at bruge den?

Vh Louise

Fra : zasha

Dato : 23-10-03 13:36

"Louise & Jesper" <spam@me.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> Det er meningen at vi vil lave en kattelem til dem så de selv vil kunne gå
> ud og ind. Hvordan lærer man dem at bruge den?
>
> Vh Louise

Hej Louise :)
Kun et lille råd mht. kattelem - køb en med gennemsigtig låge!Den lærte mine
katte at bruge på et splitsekund jeg kaldte blot på dem og vupti...)
Til gengæld har de _aldrig_ lært at bruge den kattelem jeg har med grå låge,
selvom jeg har forsøgt at lære dem det titusinde gange....
(ok, da jeg havde MissRosa - aka Svedsken, lærte hun det altså på to gange,
men hun er også meget, meget intelligent)

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Louise & Jesper

Dato : 23-10-03 13:47

> [...]
> (ok, da jeg havde MissRosa - aka Svedsken, lærte hun det altså på to
gange,
> men hun er også meget, meget intelligent

Tak for rådet. Det vil jeg gøre.

Jeg kommer til at tænke på mht det med at lågen ikke er gennemsigtig...det
er måske derfor min ene kat aldrig har brugt den kattebakke med lem på, kun
den uden. Det har jeg ikke tænkt på før. Hun tissede nemlig alle andre
steder end i bakken indtil vi pillede lemmen af. Hun fattede det simpelthen
ikke. Det ville måske have virket med en gennemsigtig. Bare en tanke ;))

Louise

Fra : Pernille Scharff

Dato : 23-10-03 14:05

Hej Louise,

det er en god ide at holde kattene inde i mindst 2 uger og gerne en måneds
tid, så de bliver sikre på hvor de bor. I forbindelse med flytningen kan du
vælge at starte med at indrette et værelse til kattene i enten det gamle
eller det nye hjem - med mad og vand, kattebakke, kradsetræ, liggepladser
osv. - og så holde dem der mens I farer ind og ud med flyttekasser og
møbler. Det er mest trygt for både jer og kattene - de bliver ikke skræmt af
alt det der foregår, og I er sikre på at de ikke smutter for jer.

Når kattene så har vænnet sig til deres nye hjem i et par uger, kan I
begynde at lukke dem ud i den indhegnede have - det er en god ide at "gå
tur" med misserne i haven og faktisk ret hyggeligt. Bare sådan så I følges
med dem og måske får identificeret "problemområder" hvor de kan snige sig ud
eller andet. Det kan hjælpe kattene meget, hvis du strør deres brugte grus
ud i kanten af haven, så de allerede har "markeret" territoriet.

Kattelem: Husmisserne hjemme hos mine forældre har aldrig haft problemer med
den uigennemsigtige model. Vi satte bare en person og en flok godbidder på
hver side og proppede kattene igennem og gav en godbid og masser af ros hver
gang katten gik igennem. Det virkede tilsyneladende fint Men det er
sandsynligt, at de er mere glade for en gennemsigtig lem, så de kan se om
der sidder nogen og lurer på den anden side!

Held og lykke! Og husk så, at katte der går ude er mere udsat for orm, fordi
de kan fange fugle og mus etc. Så hold øje med dem og giv ormekur hvis du
ser symptomer på ormeangreb.

/Pernille
www.garion.dk
Skovkattekilling til salg!

Fra : Stine Frandsen

Dato : 24-10-03 14:24

hmm enten er mine katte ualmindelig dumme eller også er de for kloge. Indtil
videre har jeg brugt 2½ måned på at lære dem at bruge min gennemsigtige, men
godt nok en hundelem - UDEN held. Til gengæld har kattene lært mig at åbne
døren, når de sidder foran den og hyler tilstrækkelig højt og ynkeligt :))))

--
Stine Frandsen
Kennel Santippe's

Ny adresse, email m.m. fra d. 15 / 7