Mål & vægt!
Fra : otn

Dato : 28-10-03 15:45

Halløj
Jeg har en labrador på knap 7 mdr. Han måler fra snude til halespids ca.
115 cm, ca. 55 cm høj (over skulder) og vejer ca. 24 kg. Fodres med
Hills hvalpefoder ialt ca 525 gr. om dagen. Lyder alt dette rimeligt?

PFT

otn

Fra : Battlefield´s

Dato : 28-10-03 16:06

"otn" <otn@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 115 cm, ca. 55 cm høj (over skulder) og vejer ca. 24 kg. Fodres med
> Hills hvalpefoder ialt ca 525 gr. om dagen. Lyder alt dette rimeligt?

Hej
Det er svært at sætte bestemte mål og vægt på en Lab.hvalp. Det afhænger
meget af typen. Men umiddelbart lyder det da rigtigt, selvom vægten måske er
lidt i overkanten. Men igen, det kommer an på hvordan han er bygget. Man
skal kunne mærke ribbenene, men ikke se dem.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 16:34

> [...]
> 115 cm, ca. 55 cm høj (over skulder) og vejer ca. 24 kg. Fodres med
> Hills hvalpefoder ialt ca 525 gr. om dagen. Lyder alt dette rimeligt?

Det lyder meget a`la Buffys mål, i samme alder. Hun er den lette og høje (
ikke bredhovedet og lave ) labrador. Er det egentligt alle, de lave brede
typer labrador, som kaldes Formel 1 eller ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 28-10-03 17:34

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke bredhovedet og lave ) labrador. Er det egentligt alle, de lave brede
> typer labrador, som kaldes Formel 1 eller ?

Hej
Lad mig endnu engang slå fast: der er ikke noget, der hedder Formel 1
labrador. En Labrador er altid en Labrador, hverken mere eller mindre
Historien om hvordan udtrykket er opstået kan du læse her:
http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_historie.html
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 17:56

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> labrador. En Labrador er altid en Labrador, hverken mere eller mindre
> Historien om hvordan udtrykket er opstået kan du læse her:

Tak for linket. Det var meget oplysende.
Jeg har kun kendt til udtrykket Formel 1, det sidste års tid.
Fik af vide, af en Labrador ( Formel 1) ejer, at deres hund var meget
dygtigere, hurtigere og bedre til bl.a.jagt, end vores alm. slanke ( det
plejede hun, i hvert fald, at være ) Labrador.
Det undrede mig lidt, da den både var meget lavere og kraftigere bygget end
vores lab og bestemt ikke hurtigere .
Derfor troede jeg, at det var de små brede, som kaldtes Formel 1

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Søren Voigt

Dato : 29-10-03 07:58

> Fik af vide, af en Labrador ( Formel 1) ejer, at deres hund var meget
> dygtigere, hurtigere og bedre til bl.a.jagt, end vores alm. slanke ( det
> plejede hun, i hvert fald, at være ) Labrador.

Hej Buffy,

Som det fremgår af linket er det kun hunde efter visse engelske og irske
markprøvelinjer der kan kaldes "Formel 1". Dermed er det meget få egentlige
"Formel 1" hunde i Danmark. Når nogen kalder deres hund for "Formel 1" ved
de som regel ikke hvad de snakker om. En rigitig "formel 1" er meget lille
og spidssnudet, og ligner egentlig ikke en Labrador Retriever. Størrelsen er
ikke meget over en "rigtig" Lab. i 6-8 måneders alderen. Vi taler om
_rigtig_ lille altså!

Det er mit indtryk, at folk i en periode har brugt betegnelsen "Formel 1"
til at beskrive en Labrador Retriever der er faldet ud til den bette side.
Men udtrykket knytter sig direkte til helt bestemt avl på bestemte linjer.

Langt den overvejende avl af Labrador Retriever i Danmark er såkaldt "dual
purpose" hunde. Altså hunde der både kan overholde racestandard for
udseendet og samtidig besidder racens brugsmæssige egenskaber. Indenfor
disse rammer kan hundene falde forskelligt ud. De hunde der ikke er "dual"
er enten "show" (det nogle kalder for den klassiske Lab. der har et bredt
hoved er kraftigt bygget og har en fed tyk odderhale) - eller også er det
"field trail" (det vil sige hunde der er avlet 100% med jagt for øje). For
sidstnævnte findes der i Danmark direkte en egen klub og en egen stambog.

Blandt opdrættere eksisterer begrebet "Formel 1" ikke.

Mvh
Søren Voigt

Fra : Kurt Becher

Dato : 29-10-03 18:11

otn wrote:
> [...]
> ca. 115 cm, ca. 55 cm høj (over skulder) og vejer ca. 24 kg. Fodres
> med Hills hvalpefoder ialt ca 525 gr. om dagen. Lyder alt dette

Hejsa

Hill's tabel siger mellem 515 g og 575 g +/- 16 %, hvis det er "Hill's
Science Plan Puppy Large Breed"-foder (hvilket vil være korrekt til din type
hund).

Så det lyder da meget normalt...

MVH

Fra : Søren Voigt

Dato : 29-10-03 18:51

"Kurt Becher" <kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> skrev i en meddelelse

> Hill's tabel siger mellem 515 g og 575 g +/- 16 %, hvis det er "Hill's
> Science Plan Puppy Large Breed"-foder (hvilket vil være korrekt til din
type
> hund).

Hej Kurt,

Min erfaring er, at tabellerne fra Hills er vildt overdrevne. Det er klart -
de vil jo gerne sælge foder

Jeg fodrer altid _under_ den anbefalede fodermængde, men kigger på min hvalp
og følger med i om den er i fornuftig stand dag for dag. I mine øjne er det
den eneste måde at gøre det på. Specielt folk der praktiserer godbidstræning
eller giver madrester til hunden glemmer ofte at det også er kalorier, og
den anbefalede fodermængde tager jo ikke højde for alle mulige andre ting
som man putter i sin hund.

Hvis du lytter til dyrlæger der dagligt beskæftiger sig med hunde med
problemer i knogler (HD og AA) så siger de netop at man skal fodre med
omkring halvdelen til to tredjedele af den anviste fodermængde og at netop
Lab. skal som hvalp være synligt "tynd" - det vil sige at ribbenene skal
synes på hunden - hvis man vil forebygge problemer med hofter og albuer.

mvh
Søren Voigt

Fra : Kurt Becher

Dato : 29-10-03 22:49

> Hej Kurt,

Hej Søren

> Min erfaring er, at tabellerne fra Hills er vildt overdrevne. Det er
> klart - de vil jo gerne sælge foder

Du har helt ret i at de gerne vil sælge foder, men min erfaring er ikke at
de er "vildt" overdrevne. Især ikke når man ser intervallet "normal fodring"
dækker: +/- 16 %! Så er der da plads til variation...

Men det er heller ikke det, jeg svarer på. Spørgsmålet lød på, om den givne
mængde lå indenfor normalen, og det kan man da kun sige ja til, hvis man
kigger producentens egne oplysninger igennem.

> Jeg fodrer altid _under_ den anbefalede fodermængde, men kigger på
> min hvalp og følger med i om den er i fornuftig stand dag for dag. I
> mine øjne er det den eneste måde at gøre det på.

Jeg fodrede også under anbefalingerne og jeg kan kun give dig ret i din
holdning...

>Specielt folk der praktiserer godbidstræning

Hjemme hos os består godbidderne af foderet, der er delt op i nogle
portioner. En del går til at søge i haven, en del til at lægge i legetøj og
aktivitetsbolde og -terninger og en del ryger i en lufttæt bøtte med en fint
udskåret pølse, lever, hjerte eller noget der dufter lige så godt i et par
timer. Så lugter det hele af guf og det fungerer fint som godbidder. Ren
pølse bruges kun ved nyindlæring, hvor de virkeligt skal bruge tænkeren!
Behøver jeg at sige at madskålen er røget ud? Hjemme hos os skal der sgu'
arbejdes for føden

>eller giver madrester til hunden

Jamen, man ser da tit vildhunde stå og lave sovs og kartofler over bål, så
det må da være en del af deres naturlige kost

>glemmer ofte at det også er kalorier, og den anbefalede fodermængde tager
jo
> ikke højde for alle mulige andre ting som man putter i sin hund.

Det er man ovre med ovenstående fremgangsmetode!

> [...]
> netop Lab. skal som hvalp være synligt "tynd" - det vil sige at
> ribbenene skal synes på hunden - hvis man vil forebygge problemer med

Det er jo netop derfor det er så vigtigt at bruge f.eks. "Large Breed" til
store racer, netop for at undgå kanonvækst. At dyrlæger anbefaler fast
nedsat fodermængde, har jeg aldrig hørt før. Men nu er der jo mere til HD og
AA end foder...

MVH

Fra : pba72

Dato : 31-10-03 20:24

Hejsa
Min Lab ligger i den store end han er 1½ år gammel og vejer lige over de
38 kg. Og nej han er IKKE overvægtig!!!. Der er flere her der skriver at
de ligger under den anbefalede mængde men det gør jeg ikke. Jeg ligge
nok omkring 20-30 % oveni plus en kalkun pølse om dagen (indeholde
egentlig ikke det store). Gir jeg ham mindre taber han sig. Jeg følger
hans vægt meget nøje ca. hver anden dag. Så konklusionen må være at det
er svært at sige noget generelt om. Men hvis du er i tvivl kan du jo
forsøge dig med at se hvormeget der egentlig skal til for at dín hund
tager på, og så veje den hverdag.
Men vigtigst i denne diskussion er jo nok aktiviteten af din hund!

MVH

Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 31-10-03 20:43

Hej

Jeg fodre også over den på sækken anbefalede mængde (Royal Canin Energy
4800), jeg har i det sidste halve år givet min flat ca. 100g mere om
dagen end anbefalet, og hun er bestemt ikke tyk tværd imod, nok lige
tynd nok, men hun trives på det hun får og hvis jeg giver hende mere
spiser hun det ikke. Det skal siges at hun er meget aktiv. Jeg ved ikke
præcist hvad hun vejer (ca. 28 kg vil jeg tro).

Jane

FJERN * EFTER .dk I MAILADRESSEN
-------------------------------------
Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : otn

Dato : 31-10-03 23:47

Jane Kiilerich <mail@retrieverne.dk*> wrote:

> [...]
> spiser hun det ikke. Det skal siges at hun er meget aktiv. Jeg ved ikke
> præcist hvad hun vejer (ca. 28 kg vil jeg tro).

Hej
Tak til alle for svarene. Det er dejligt at man straks får reaktion. Min
lab er rimelig aktiv - elsker at løbe i skoven og lege i hundeskoven og
er der dagligt. Han er den gammeldavs, lidt firkantet type.

MVH

otn