chihuahua m. eller uden stamtavle
Fra : Nana

Dato : 23-10-03 21:37

Nu har jeg surfet lidt rundt her og set at der tit er diskussioner om en
hund skal have stamtavle eller ej. Der er åbenbart noget etisk i det?
Min kæreste og jeg vil anskaffe os en chihuahuahvalp, som selvfølgelig skal
have det bedste af det bedste. Men nu tænker jeg på: Hvad vil det sige at en
hund har stamtavle? Gør stamtavlen den til en bedre hund? Eller er det bare
et papir, der fortæller hvor god en hund den er? Er der noget galt i at
ville købe en hund uden stamtavle, der derfor er lidt billigere? Jeg mener,
vi kunne da godt finde på at spare nogle penge, hvis den manglende stamtavle
ikke gjorde nogen forskel i "hundekvalietet". Vores kælehund skal ikke på
udstilling.

Spørgsmål til gruppen:

1. Hvilke problemer kan der evt. være i et købe en hvalp uden stamtavle?
2. Vil en hund uden stamtavle være en ringere hund, end en med?
3. Hvilke kenneler er gode? Både kenneler der sælger hunde uden stamtavle og
kenneler med stamtavle.
4. Hvad koster det at sygeforsikre sin hund?
5. Hvilke ting bør man spørge sig selv om, inden man får hund?

Håber at der kommer et par svar.... mit andet indlæg var åbenbart ikke
spændende nok.

Mvh og på forhånd tak.

Nana

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 23-10-03 21:57

Hej Nana

"Nana" <jyrjf@kegvkg.dk> skrev i en meddelelse
> 1. Hvilke problemer kan der evt. være i et købe en hvalp uden stamtavle?

Det er ikke nogen problemer i at købe en uden stamtavle, jeg har selv en (
godt nok en D/S gårdhund ). Det man bare ikke ved er tit noget om deres
forfædre.

> 2. Vil en hund uden stamtavle være en ringere hund, end en med?

Bestemt NEJ, en hund uden er afgjort lige så god som en med. Jeg ved det tit
er oppe til debat her i gruppen, og meningerne er mange, men min holdning
er, at man ofte ser hunde med stamtavle der er for indavlet ( bare min
mening ). Jeg har overhoved ikke noget imod hunde med stamtavle, og jeg tror
også afgjort min næste hund skal ha' stamtavle, men det skyldes at jeg gerne
vil gå på udstilling med den, og det kan man jo ikke med en hund uden. Men
det er også den eneste grund.

> 4. Hvad koster det at sygeforsikre sin hund?

ups det kan jeg jo ikke lige huske, men vi har da en på Nicki *S*

> 5. Hvilke ting bør man spørge sig selv om, inden man får hund?

Om man har tid og overskud til at holde hund. En hund kan sagtens være alene
hjemme, men hvis man er væk 10 timer om dagen, er det så et liv for en hund?
Nej vel?. Så skal man også se på om man har råd. Prisen på hvad man gir' for
hunden er kun en meget lille del af omkostningerne ved at holde hund. foder,
dyrlæge, forsikring træning osv, det koster alt sammen.
Måske skal man også se frem og sige hvem kan have hunden hvis vi går fra
hinanden?, mange hunde ender med at blive aflivet eller omplaceret, fordi
ingen af parterne kan ha' hunden og det er mega synd for hunden, så det er
også noget man skal overveje ( ikke fordi man skal tage sårene på forskud,
men alle ved, det kan ske ). Men det vigtigste er, har man tid og råd til at
holde hund?

Rigtig held og lykke

Mange venlgie hilsner fra

Bolette

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-10-03 17:04

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> Bestemt NEJ, en hund uden er afgjort lige så god som en med. Jeg ved det
tit
> er oppe til debat her i gruppen

Helt enig!
De er akkurat lige så søde og dejlige! Der er bare øget risiko for at
staklerne er ofre for arvelige lidelser da man jo ikke kan tjekke tilbage i
linierne når hunden ingen papirer har.

> og meningerne er mange, men min holdning
> er, at man ofte ser hunde med stamtavle der er for indavlet ( bare min
> mening ).

....og hvis skyld er det? Det er hvalpekøberens! Hvis folk ville undersøge og
være lidt mere kritiske når de købte hvalpe ville de ikke få de indavlede!
Hvis ingen gad købe de indavlede ville opdrætterene heller ikke være så
idiotiske at lave dem... For ja, de opdrættere der laver sådan nogen bærer
så sandelig også en stor del af skylden... 85% - men så længe folk støtter
det fortsætter det jo!

I øvrigt har problemet ikke været så voldsomt de sidste mange mange år! Med
nogen racer har der efter 2. verdenskrig været problemer med at racen var
ved at uddø og for så at redde den var man nødt til at lave lidt indsnævret
avl. Flatcoat er en af eksemplerne, men det er glimrende hunde nu og mange
gør en stor indsats for at få importeret godt nyt blod til landet!

Rinnie

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 23-10-03 22:47

"Nana" <jyrjf@kegvkg.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmål til gruppen:
>
> 1. Hvilke problemer kan der evt. være i et købe en hvalp uden stamtavle?

Hvis det er en "raceren" hund uden stamtavle skal du i hvert fald være
opmærksom på, hvorfor den ikke har en stamtavle - det kan være fordi
forældrene ikke kunne avlsgodkendes af den ene eller anden grund. Nu ved jeg
heller ikke lige om chihuahua er den nemmeste hund at finde uden stamtavle,
men det er jo til at finde ud af.
Du kan heller ikke tjekke hundens forfædre for f.eks. at finde arvelige
sygdomme. Der bliver i et andet svar nævnt, at hunde med stamtavle er mere
indavlede end hunde uden - hvordan i alverden ved man det, når hunden ikke
har stamtavle???

> 2. Vil en hund uden stamtavle være en ringere hund, end en med?

Nej - vi elsker vel alle vores hund, stamtavle eller ej.

> 4. Hvad koster det at sygeforsikre sin hund?

Meget forskelligt fra selskab til selskab (der er så også forskel på
dækningen) men mellem 1000 og 1500 kr om året skal du nok regne med.

> 5. Hvilke ting bør man spørge sig selv om, inden man får hund?

Har jeg tid, lyst og råd til at have hund og give den et godt og
meningsfyldt liv - ikke bare i dag og det næste halve år, men de næste 10 -
15 år? Hvor mange timer om dagen er jeg væk, og har jeg lyst til at
beskæftige mig med hunden, når jeg så kommer hjem?

Husk at en lille hund også fortjener træning og aktivering, så den kan begå
sig i samfundet.

-Trine

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 23-10-03 23:31

Hej Trine

"Trine Dyrgaard" <pipoSLET@kantorvaenget.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>Der bliver i et andet svar nævnt, at hunde med stamtavle er mere
> indavlede end hunde uden - hvordan i alverden ved man det, når hunden ikke

Det må være mit indlæg du hentyder til

Okay, jeg vil så ikke sige det ikke kan ske, altså at hund ikke kan være
indavlet selvom de ikke har stamtavle, men uden selv at ha' avlet, vil jeg
mene at folk der avler ikke stambogsførte hvalpe, ikke avler på samme måde
som opdrætter, de skal nok bare lige prøve hvordan det er at have et kuld
hvalpe, hvorimod rigtige opdrætter lever for det at opdrætte ( ved det ikke
100%, bare en teori jeg har )

Man kan selvfølgelig heller ikke sige det 100%, det vil jeg gerne give dig
ret i, men tag f.eks bare en Cavalier king charles spaniel, dengang vi
skulle ha' hund, var det f.eks en race vi blev advaret imod, netop fordi den
race tit bliver for indavlet, og det var altså en dyrlæg der fortalte os
det. Endvidre Kendte jeg engang en hvis hund dødede pga en arvelig sygdom
fra den's mor el. far ( kan ikke lige huske hvem af dem det var ), og de var
begge med stamtavle, så helt nogen garati har man hvis ikke *s*.

Håber du forstår hvad jeg mener.

Mange venlige hilsner

Bolette

Fra : x Vuf x

Dato : 29-10-03 14:50

Fri, 24 Oct 2003 00:30:42 +0200, Bolette Nielsen wrote:

> [...]
>hvalpe, hvorimod rigtige opdrætter lever for det at opdrætte ( ved det ikke

Ja FOR at opdrætte. Ikke AF at opdrætte! Så hvorfor lave indavl?
Skal hvalpene opfodres optimalt, o.s.v., bli'r der ingen indtjening.

> [...]
>fra den's mor el. far ( kan ikke lige huske hvem af dem det var ), og de var
>begge med stamtavle, så helt nogen garati har man hvis ikke *s*.

D.v.s. at en hund uden stambog, hvor du kan se dens forfædre,
IKKE kan dø af arvelige sygdomme hos mor eller far? Eller IKKE få HD?

--
Mvh Sonja sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

Uden humor er livet som en bil uden affjedring;
enhver ujævnhed føles smertelig.
-

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 23-10-03 23:34

hej igen Trine

"Trine Dyrgaard" <pipoSLET@kantorvaenget.dk> skrev i en meddelelse
> "Nana" <jyrjf@kegvkg.dk> skrev i en meddelelse

Glemte lige at sige, at jeg håber ikke du misforstår mig, for jeg har INTET
imod hunde med stamtavler, for som jeg også skrev i mit første indlæg, skal
min næste hund sikkert være med stamtavle pga udstillinger osv, idet jeg har
fået blod på tanden for det

Bolette

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-10-03 17:09

> [...]
> opmærksom på, hvorfor den ikke har en stamtavle - det kan være fordi
> forældrene ikke kunne avlsgodkendes af den ene eller anden grund.

Ja, men det er de færreste der vil indrømme det, så der bliver brugt mange
andre undskyldninger...

"Vil vil ikke tjene på det" (D'oh... ret det til de vil ikke ofre på det!)
"Alle skal ha' råd til dem" (D'oh... Indkøb er det mindste!)

OSV.

Rinnie

Fra : x Vuf x

Dato : 29-10-03 14:52

Sun, 26 Oct 2003 17:08:33 +0100, Rinnie Ilsøe wrote:
>"Trine Dyrgaard" skrev...

>Ja, men det er de færreste der vil indrømme det, så der bliver brugt mange
>andre undskyldninger...

Ja føj! Og folk falder stadig for den dér med, at de kan få
hvalpen 1000kr. billigere uden stambog...
Så'n én koster altså stadig ikke 1000kr.!

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-10-03 22:32

Stamtavlen er dit eneste bevis på at hunden er raceren.

Min ven har nu en chihuahua uden stamtavle, en pragtfuld hund, men den vejer
nok 6 kg og er meget højbenet. Den er også købt som langhåret, men det er
den kun på halen og ørerne.

Så stamtavlen er den bedste sikkerhed for at få det, man har købt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia J

Dato : 24-10-03 09:49

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> [...]
vejer
> nok 6 kg og er meget højbenet. Den er også købt som langhåret, men det er

Nå, så er det DERFOR Jeppe er så køn! <G> Han er da en lille skat, pyt med
papiret.

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-10-03 15:47

Det siger Birgitte også

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 22:35

"Nana" <jyrjf@kegvkg.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmål til gruppen:
>
> 1. Hvilke problemer kan der evt. være i et købe en hvalp uden stamtavle?

Du kan med en stamtavle sikre dig, at hunden gerne skulle være sund og rask
og forældredyrene er tjekket for arvelige sygdomme. Derudover er hvalpene
vaccineret, evt. øretatoveret og har fået ormekur. Der er dog stor forskel
på, hvor hvalpen er stambogsført. Jeg ville føle mig rimelig sikker hos DKK,
men vil ikke garantere ovenstående krav, nødvendigvis bliver opfyldt hos
kenneler, hvor hvalpene er stambogsført hos DRU ( Dansk Racehunde Union ).

> 2. Vil en hund uden stamtavle være en ringere hund, end en med?

Ikke efter min mening. Har selv 2 hunde uden papirer.Du skal dog være obs
på, at selvom i spare penge ved indkøb af hvalp, så skal i selv ud og betale
for vaccine x 2, ormekur ( sansynligvis ) + chipmærkning og registrering af
hunden.

> 3. Hvilke kenneler er gode? Både kenneler der sælger hunde uden stamtavle
og
> kenneler med stamtavle.

Kenneler plejer ikke, at sælge hunde uden stamtavle, så vidt jeg ved. Du kan
evt. kigge efter opdrættere på Dansk Kennel Klubs hjemmeside her:

http://www.dansk-kennel-klub.dk

> 4. Hvad koster det at sygeforsikre sin hund?

Mellem 800-1000 kr. om året. En alm. hundeansvarsforsikring koster ca. 300
kr. om året.

> 5. Hvilke ting bør man spørge sig selv om, inden man får hund?

Gider du, at stå op hver time om natten, de første par nætter ?
Kan du leve med, at tørre op efter hvalpen, når der sker uheld og finde dig
i, at ting bliver gnavet i stykker ?
Har du energien til, at gå ture flere gange om dagen, i al slags vejr ?
Har du tålmodigheden, til at opdrage og træne med hunden, så det ikke bliver
en problemhund ?

Og mens jeg langsomt skriver her, kan jeg se, at du allerede har fået,
andre gode svar, som man selvfølgelig også skal have med i sine
overvejelser, før køb af hund.

Held og lykke med hvalpejagten

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-10-03 09:43

On Thu, 23 Oct 2003 22:37:28 +0200, "Nana" <jyrjf@kegvkg.dk> wrotd:

> [...]
>udstilling.
>
>Spørgsmål til gruppen:
>
>1. Hvilke problemer kan der evt. være i et købe en hvalp uden stamtavle?

,,,,,,,,,du kan ikke gå til udstillinger ! men det er du jo ligeglad
med så er det ikke noget problem, ellers ved man ikke om den er
indavlet, men hvis man vælger en race som der er meget snopperi
indenfor ved udstillinger osv som jeg gætter på at der er med din, så
får du sikkert en mindre indavlet/linieavlet hund ud af at købe en
uden stamtavle gætter jeg på. Det vigtigeste efter min mening er at du
kan få lov til at se begge forældrehundene og hvis de er sunde raske
og opfører sig normalt så er det en rigtig god start ! jeg ville
aldrig vælge en hund uden at kunne få lov til at se begge
forældrehundene.

>2. Vil en hund uden stamtavle være en ringere hund, end en med?

,nej slet ikke, i mange tilfælde er de sundere, især hvis det som jeg
skrev er en race der bliver gået fanatisk op i udseenet omkring, for
så er der tidt linieavl"indavl"

>3. Hvilke kenneler er gode? Både kenneler der sælger hunde uden stamtavle og
>kenneler med stamtavle.

,,find et sted hvor hundene har fået lov til at vokse op sammen med en
familie, hvis de har børn er det endnu bedre.

>4. Hvad koster det at sygeforsikre sin hund?

,,,ca 1000 eller lidt mere, om året

>5. Hvilke ting bør man spørge sig selv om, inden man får hund?

,om du har råd og tid og om du kan blive ved med at beholde
hunden, at du ikke risikerer at flytte et sted hen hvor du ikke må
have den. gør det klart for dig selv at du skal have hunden i 10 år
eller hvor gammel den nu kan blive.

Fra : x Vuf x

Dato : 29-10-03 14:55

Fri, 24 Oct 2003 10:43:10 +0200, Punish the deed, not the breed wrote:

> [...]
>og opfører sig normalt så er det en rigtig god start ! jeg ville
>aldrig vælge en hund uden at kunne få lov til at se begge

Hvordan kan du se på forældredyrene, om de er søskende eller mor+søn?

>,nej slet ikke, i mange tilfælde er de sundere,

<Suk>...Jeg troede, du var klogere...

> [...]
>hunden, at du ikke risikerer at flytte et sted hen hvor du ikke må
>have den. gør det klart for dig selv at du skal have hunden i 10 år

Små hunde kan blive op til 20 år.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 26-10-03 15:08

Her er nogle små lette øvelser man kan gøre inden man får hvalpen, det
skulle gøre overgangen lettere

http://www.lemanszone.dk/slh/holly/hvalpeoevelser/index.htm

Mvh
Søren