"Usynlig" løbetid???
Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-10-03 15:45

Jenna er nu 6½ mdr. og er begyndt at vise små-tegn på at hun kunne være i
eller nærme sig løbetid. Nu ved jeg så at det ikke er unormalt det kommer
allerede fra 6-mdr.'s alderen, men jeg har en eller anden iné om at det mest
ses' ved de små racer...

De tegn der er er at hun kaster halen til side så snart jeg kommer om i
nærheden af bagdelen og Balto er med snuden i hendes bagdel når han kan
komme afsted med det.

Ved 8 mdr. ca. eller senere er normalt for en flat at komme i løbetid, -men
kan det være det allerede alligevel eller overtolker jeg mon signalerne?

Rinnie

--
Billigt fabriksnyt, moderne kvalitetstøj
Se:

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 19:34

"Rinnie Ilsøe" <adminNOSPAM@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse

> De tegn der er er at hun kaster halen til side så snart jeg kommer om i
> nærheden af bagdelen og Balto er med snuden i hendes bagdel når han kan
> komme afsted med det.

Jeg tror ikke, at hun er i løbetid endnu. Buffy`s første tegn var, at hun
blev mere kælen, end hun plejede, så kom blødningen. Disse ting skete, den
samme dag. Det med halen til side, kom først 14 dage, inde i løbetiden.

> Ved 8 mdr. ca. eller senere er normalt for en flat at komme i
løbetid, -men
> kan det være det allerede alligevel eller overtolker jeg mon signalerne?

Buffy var 10 mdr., da hun kom i sin første løbetid. Hun er også begyndt, at
løfte halen til side nogengange, men det er fordi / hvis vi aer hende på
ryggen.
Det er vel muligt, at Jenna kan komme i løbetid, så tidligt, men jeg
tvivler....?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 20-10-03 11:49

Hejsa

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message news:<3f92d910$0$27471$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> samme dag. Det med halen til side, kom først 14 dage, inde i løbetiden.

> Det er vel muligt, at Jenna kan komme i løbetid, så tidligt, men jeg

Jo, det kan faktisk godt lade sig gøre. Jeg har kendskab til flere
tæver, der er kommet i løbetid i 6-7 mdr's alderen. Det er meget
individuelt fra tæve til tæve. Dette mener jeg dels er genetisk
betinget (racen generelt og hvis søskende + moderen også er kommet i
løbetid i en tidlig alder, er der en stor sandsynlighed for at det
gentager sig de efterfølgende led), desuden er der også det
sociale/miljøet. I en flok med gamle og måske meget styrende tæver,
kan der være risiko for at de unge tæver ikke kommer i løbetid enten
ret tit, eller i det hele taget. Dette er blot noget jeg har hørt om
hos en opdrætter jeg kender.
Det kan ligeledes forekomme at nogle tæver kommer i en "hvid" løbetid,
dvs. der kommer lidt/intet blod, og det kan derfor være meget svært at
opdage. Jeg mener dog det er sjældent det forekommer, men når ens tæve
endnu ikke har været igennem første løbetid, er det derfor en god idé,
som Rinnie gør, at være opmærksom på de adfærdsmæssige forandringer,
hvilket i øvrigt også er individuelt tæver imellem.

Mvh

Mette

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 22:47

"Mette N. S?rensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som Rinnie gør, at være opmærksom på de adfærdsmæssige forandringer,
> hvilket i øvrigt også er individuelt tæver imellem.

Selvfølgelig skal man være OBS på adfærden hos tæven.
Jeg har bare den teori, at løbetiden ( blødningen ) plejer, at komme ret
hurtigt efter, at man observerer en forandring, i tævens adfærd. Jeg kan
selvfølgelig tage fejl.
"Hvid" løbetid er nyt for mig. Kan tæven så blive drægtig, hvis den ikke
bløder ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Estrid Heldager

Dato : 21-10-03 19:22

Jeg har lundehund, de tilhører spidshunde/ urhunde gruppen. Størrelse 6-8
kg og skulderhøjde ca. 32-35 for tæver.

Begge vore tævehunde havde deres 1. løbetid da de var 8 mdr.
Stella (er nu 6½ år) havde en løbetid uden blod den første gang, men vor
hanhund gjorde os opmærksom på at hans lille pige var blevet en dejlig dame.
Hendes næste løbetid var "normal" - vi så blod.
Vor yngste - Edda (er snart 2 år) - startede også løbetid da hun var 8 mdr.
men den ramlede sammen med Stellas løbetid, så Edda satte sin løbetid på
stand by så den varede 5 uger fra start til slut første gang. Det skulle
være en typisk adfærd i naturen for det er jo leder tæven der skal parres og
så kan de yngre tæver være tante for hendes afkom. Men Eddas krop fortalte
hende at hendes cyklus ikke var kørt rigtig i gennem så 4½ måned efter var
hun løbsk igen og denne gang rigtig løbsk med blod og det hele.

En tæve(hvalp) kan godt blive drægtig første løbetid. Så er man i tvivl så
heller en uge for meget i bur/adskilt end en uge for lidt.

Estrid Heldager
/\_/\
(._ .)
/( V )\ VUF VUF VOV
-(,,)-(,,)-

heldager@post9.tele.dk
http://home9.inet.tele.dk/heldager

Fra : x Vuf x

Dato : 25-10-03 20:09

Mon, 20 Oct 2003 23:46:54 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote:
> [...]

>selvfølgelig tage fejl.
>"Hvid" løbetid er nyt for mig. Kan tæven så blive drægtig, hvis den ikke

Ja.
I øvrigt kom de fleste af mine tæver i 1. løbetid med 6 mdr.
En sågar med 5 mdr.! Netop dette gjorde, at jeg ikke kunne li' DKK's
parringsregel om 2. løbetid. Så ville tæven kun være 1 år!!!

--
Mvh Sonja sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

Uden humor er livet som en bil uden affjedring;
enhver ujævnhed føles smertelig.
-

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 10:53

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

> Ja.

OK, tak for oplysningen

> I øvrigt kom de fleste af mine tæver i 1. løbetid med 6 mdr.
> En sågar med 5 mdr.! Netop dette gjorde, at jeg ikke kunne li' DKK's
> parringsregel om 2. løbetid. Så ville tæven kun være 1 år!!!

Kan løbetider forekomme oftere, end hvert ½ år ?
Buffys første løbetid sluttede, i slutningen af August, så kan hun vel ikke
være, på vej i løb igen eller ?
Hun er også begyndt, at forandre adfærd igen og Daffy virker meget ( mere)
interreseret i hende. Hun er dog lidt svær, at blive klog på, efter sin
hjernebetændelse. Tror i, at den kan have påvirket hendes løbetider /
hormoner ?

Hun fyldte et år i oktober. Må vi godt sterilisere hende allerede ? Hvordan
påvirker ( hvis det gør ) en sterilisering hende ? Hvor stort et indgreb er
det og hvor hurtigt, vil hun komme sig ?

Hvad gør i andre herinde, som har en hund, af hvert køn ? ( Til dem, der
ikke bruger dem til avl, selvfølgelig )
På forhånd tak for svar !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Zemma

Dato : 21-10-03 07:30

> [...]
> eller nærme sig løbetid. Nu ved jeg så at det ikke er unormalt det kommer
> allerede fra 6-mdr.'s alderen, men jeg har en eller anden iné om at det
snip

> Ved 8 mdr. ca. eller senere er normalt for en flat at komme i
løbetid, -men
> kan det være det allerede alligevel eller overtolker jeg mon signalerne?
>
> Rinnie

Hej Rinnie.

Jeg var også mildest talt overrasket, da Sisse kom i sin første løbetid. Jeg
havde ligesom du regnet med, at den ville komme omkring 8 til ti mdr.
alderen og måske endda senere. Hun er jo pænt stor (3/4 schaefer og 1/4
flatter)...

Men hun snød os allesammen og kom i løbetid allerede da hun var syv måneder
gammel... Jeg tror, at det var fordi, hun havde hørt, at hun oprindeligt
skulle have været en uge på ferie uden os i løbet af sommeren... *ggg*

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : x Vuf x

Dato : 25-10-03 20:05

Sun, 19 Oct 2003 16:45:14 +0200, Rinnie Ilsøe wrote:

> [...]

>kan det være det allerede alligevel eller overtolker jeg mon signalerne?

Hun kan godt allerede nu dufte herligt for hanhunden. Jeg kan dog ikke li',
at hun lægger halen til side. Det kunne jo godt tyde på løbetid.

Fra : Michael H

Dato : 02-11-03 12:20

XXXXXX