polering af CV
Fra : Per H

Dato : 28-10-03 18:23

Jeg har på min cv omkring taget noget gennemslag af en underlig blå
farve. Mit spørgesmål, er om man kan polere det væk, eller om der er
poleret så kraftigt, at der er sket en skade med glasfiberen?

Det ser ud som om der er poleret så meget at en blå farve er ved at
komme til syne.

Hvad kan der gøres ved det.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-10-03 14:17

"Per H" skrev...
> [...]
> poleret så kraftigt, at der er sket en skade med glasfiberen?
> Det ser ud som om der er poleret så meget at en blå farve er ved at

Det kunne lyde som du har fået slidt igennem topcoaten.
Hvis sådan et glasfibertag er fremstillet på traditionelt
vis består det af gelcoat (glasfibermåtte gennemvædet
med polyester) og oven på dette ligger et lag indfarvet polyester,
topcoaten.
Du kan muligvis male med topcoat, men det er svært
at arbejde med, hvis det skal blive pænt. Normalt
hælder man det ud og lade det flyde selv, men det
virker nok ikke på store overflader.
Vær opmærksom på at gelcoaten ikke er vandtæt
i sig selv. Hvis ikke du får det lavet, risikerer du
frostsprængninger i overfladen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : edob

Dato : 30-10-03 14:39

> Vær opmærksom på at gelcoaten ikke er vandtæt
> i sig selv. Hvis ikke du får det lavet, risikerer du
> frostsprængninger i overfladen.

Jeg mener netop at gelcoaten er vandtæt. Den skal bl.a. forhindre fugt i at
trænge ned i glasfibertrådene (som med kapilarvirkningen suger vand)
hvorved der kan opstå frostsprængninger i materialet.

(kendt fra glasfiber i lystbåde).

V.h. Frank

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-10-03 14:53

"edob" skrev
> [...]
> trænge ned i glasfibertrådene (som med kapilarvirkningen suger vand)
> hvorved der kan opstå frostsprængninger i materialet.

Du har ret. Jeg lider af begrebsforvirring. Gelcoat er
det yderste farvede lag, som glasfiberen støbes
sammen med. Topcoat er det produkt man bruger til
reparere skader i gelcoaten med.
Topcoat og Gelcoat er vandtætte, mens selve
glasfiberen (fiberene) suger vand.
Topcoat vil altså være det rigtige produkt at reparere
en sådan skade med.

Fra : Per H

Dato : 30-10-03 15:34

On Thu, 30 Oct 2003 14:53:26 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
skrev:

>Topcoat og Gelcoat er vandtætte, mens selve
>glasfiberen (fiberene) suger vand.
>Topcoat vil altså være det rigtige produkt at reparere
>en sådan skade med.
>--

Og det er den der næsten er umulig at male på?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-10-03 20:47

"Per H" skrev
> Og det er den der næsten er umulig at male på?

Njah... Gelcoat hærder forbasket hurtigt, Topcoat
noget langsommere og burde dermed være til at ha' med at gøre.
De "brugsanvisninger" jeg har set omhandler alle reparation
af huller og det er jo ikke det du har.
Der er en udmærket forklaring hér:
http://www.web4sailors.com/pages/vedligeholdelse/hul_lam.html
Risikoen ved at behandle et lille område er vel at det kan
komme til at ligne en fugleklat...

Fra : Per H

Dato : 06-11-03 07:01

On Thu, 30 Oct 2003 20:46:39 +0100, Peter Schrøder
<petersch@vip.cybercity.invalid> skrev:

>"Per H" skrev
>
>Njah... Gelcoat hærder forbasket hurtigt, Topcoat

jeg kom til at tænke på på sejlbåde, de bliver jo ofte malet om
sommeren, Kan man ikke gøre det samme på cv, der hvor der er
poleret igennem? jeg har på min cv, en aluliste oppe ved taget, og
det er derfra og op der er problem.

Vh Per
icq 8212837