barnets øjnfarve!?
Fra : Dennis Ramgaard

Dato : 17-10-03 10:32

Hej !

har lige 3. spørgsmål

1/ min kæreste og jeg sad og diskuterede om at hvis vi fik et barn sammen
hvilken øjnfarve det højst sandsynligt så ville få.. Jeg har brune øjne og
hun har blå..

2/ den farve babyen har "når den lige er kommet ud" er det den farve den
altid vil have -eller skifter den ?!?

3/nogen mennekser har grønne øjne hvordan sker det lige ?!

Håber der er nogen der kan hjælpe..

mvh søren

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 17-10-03 10:47

>1/ min kæreste og jeg sad og diskuterede om at hvis vi fik et barn sammen
>hvilken øjnfarve det højst sandsynligt så ville få.. Jeg har brune øjne og
>hun har blå..

Svar fra en øjenlæge (sakset fra en eller ande side fundet på google).

"Man har længe vidst, at brunøjede forældre sædvanligvis får brunøjede
børn, og at blåøjede forældre sædvanligvis får blåøjede børn.

Endvidere at forældre, hvoraf den ene er brunøjet og den anden blåøjet
oftest får brunøjede børn, omend blåøjede også forekommer.

På baggrund heraf foreslog man en simpel arvegang, hvor brun dominerer
over blå. Hvis dette var hele forklaringen, ville blåøjede forældre
aldrig kunne få brunøjede børn, hvilket har skabt en del ravage
vedrørende faderskabet, når et brunøjet barn dukkede op hos et blåøjet
forældrepar. "

>2/ den farve babyen har "når den lige er kommet ud" er det den farve den
>altid vil have -eller skifter den ?!?

Den KAN skifte, men gør det ikke nødvendigvis.

>3/nogen mennekser har grønne øjne hvordan sker det lige ?!

Øh, lige som de kan være blå og for den sags skyld gule.

--
Mvh. Brain, øhh Brian.

Hent mit ASP fotoalbum her: http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=598
http://www.patricia-brinch.dk og http://www.Zelinski.dk

Fra : Dennis Ramgaard

Dato : 17-10-03 11:21

Fra : Anders S..

Dato : 17-10-03 13:04

"Brian B. Christensen" <not@for.public> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Endvidere at forældre, hvoraf den ene er brunøjet og den anden blåøjet
> oftest får brunøjede børn, omend blåøjede også forekommer.

Ja.
Jeg har blå og min kæreste har brune. Vores barn har blå øjne. ( til gengæld
har barnet moderens temperament

MVH
Anders

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 17-10-03 13:27

>Jeg har blå og min kæreste har brune. Vores barn har blå øjne. ( til gengæld
>har barnet moderens temperament

Sådan er det ofte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-10-03 23:12

Brian B. Christensen wrote:
> [...]
> aldrig kunne få brunøjede børn, hvilket har skabt en del ravage
> vedrørende faderskabet, når et brunøjet barn dukkede op hos et blåøjet

heh, jeg har to eksembler.....
mig selv..... blåøjet, mørkhåret far (var lys til 9 års alderen), brunøjet
mørkhåret mor (hele mødrende familie brunøjet), blond barn med blå øjne....
og i en alder af 29 er jeg _stadig_ meget lys blond....... så lys at jeg
konsekvent farver alt synligt hår i og omkring mit ansigt ;) og fjerner
resten*G*
min søn.... blåøjet lyshåret mor, brunøjet mørkhåret far...... brunøjet
blond søn, som dog nu, hvor han er 9 år, bliver mørkere og mørkere, og jeg
forventer at han bliver lige så mørk som hans far (og mine forældre)....
jeg har derudover en halvsøster, hvis mor også var mørk på både hår og øjne,
som er (og altid har været) mørkhåret men blåøjet ;)

jeg tror man kan konkludere at som regel er det brune øjenfarve-gen
dominant, men visse familier, trækker det blå lidt tydeligere frem ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Charlotte

Dato : 17-10-03 11:15

On 17/10/03 11:31, in article
3f8fb648$0$27411$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Dennis Ramgaard" wrote:

> [...]
> altid vil have -eller skifter den ?!?
>
> 3/nogen mennekser har grønne øjne hvordan sker det lige ?!

Hej Søren.

1) Med meget stor sandsynlighed brun, da den dominerer over blå.

2) Nej, den kan skifte.

Mvh.
Charlotte

Fra : Pia Sørensen

Dato : 17-10-03 12:28

"Dennis Ramgaard" <Ramgaard@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !

Hej Dennis

> har lige 3. spørgsmål

Ja

> 1/ min kæreste og jeg sad og diskuterede om at hvis vi fik et barn sammen
> hvilken øjnfarve det højst sandsynligt så ville få.. Jeg har brune øjne og
> hun har blå..

De ville højst sandsynligt blive brune, fordi brun er mere dominerende end
blå.

> 2/ den farve babyen har "når den lige er kommet ud" er det den farve den
> altid vil have -eller skifter den ?!?

Den skifter. Min søns hudfarve var meget rød da han blev født. Senere blev
han gul fordi han fik gulsot, men efter 14 dage var hans hudfarve normal. Og
andre babyer er blå i huden, fordi de er blevet klemt.

> 3/nogen mennekser har grønne øjne hvordan sker det lige ?!

Dette spørgsmål kan jeg ikke svare på, men det har noget med gener og
kromosomer at gøre. Mit råd til dig vil være at du kan melde dig ind en side
der hedder www.kandu.dk, der kan du sikkert finde svaret.

Fra : Hans Huttel

Dato : 17-10-03 16:03

Dennis Ramgaard skrev:

> [...]
>hvilken øjnfarve det højst sandsynligt så ville få.. Jeg har brune øjne og

Der er et gen på kromosom 15 og et gen på kromosom 19 som bestemmer
øjenfarven.

Man får et eksemplar af hver fra hver forælder. Generne kan hver især
være "blå", "brun" eller "grøn".
"Brun" dominerer "grøn" som dominerer "blå". Man får således kun blå
øjne hvis alle fire gener er "blå"! Til gengæld skal bare eet af de fire
gener være "brun" for at man får brune øjne.

Se

http://www.athro.com/evo/gen/eyecols.html

for en udtømmende forklaring, der opremser alle de mulige kombinationer.

>2/ den farve babyen har "når den lige er kommet ud" er det den farve den
>altid vil have -eller skifter den ?!?

Min datters øjne var nærmest sorte, da hun blev født. Da hun var nogle
måneder gammelt, var det klart at hun havde brune øjne (ligesom begge
hendes forældre.)

>3/nogen mennekser har grønne øjne hvordan sker det lige ?!

De har mindst eet "grønt" gen og ingen brune. Dette kan ske på to måder:
Enten har begge forældre grønne øjne eller også har begge forældre brune
øjne med et recessivt "grønt" gen.

venlig hilsen

Hans

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/

Fra : Heidi

Dato : 17-10-03 16:10

Hans Huttel wrote:

> [...]
> øjne hvis alle fire gener er "blå"! Til gengæld skal bare eet af de
> fire gener være "brun" for at man får brune øjne.

Ja jeg er ikke sikker på om jeg forstår forklaringen, men kan da nævne
at min far har brune øjne (ligesom min farmor og alle hans 4 søskende),
min mor har grønne, og min søster har brune, mens jeg har blå-grønne.
Jeg burde vel også have haft brune, hvis jeg har forstået ovenstående
rigtigt?
(Og nej, der er ikke nogen tvivl om hvem der er min far )

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Hans Hüttel

Dato : 17-10-03 21:02

Heidi skrev:

> [...]
>min mor har grønne, og min søster har brune, mens jeg har blå-grønne.
>Jeg burde vel også have haft brune, hvis jeg har forstået ovenstående

Det er fuldstændig konsistent; husk at det "brune" gen er dominant.

Din far kan derfor have et "grønt" gen - husk, hvis blot et af generne
er "brun", får man brune øjne.

Din søster har fået et "brunt" gen fra din far og har derfor brune øjne.

Du har ganske simpelt ikke fået nogen "brune" gener og har derfor grønne
ojne.

Hans

Fra : Lykke

Dato : 17-10-03 17:27

hejsa
min lange forklaring på øjenfarve er:
at begge bedsteforældre skal have brune øjne + mor el. far, for at
have gennemslagskraft.
min mands morfar havde brune øjne, hans mor meget lyse brune øjne og han
selv har en endnu uklar farve - han siger brun og jeg siger grønlig.
min mors er grå og min fars er blå og jeg har blå øjne.
vor børn nr.1 havde dybe blå ved fødslen og de blev meget grønne.
nr.2 - klare
- - - - - funklende blå.
nr.3 - mørke blå - - - -
meget brune.

det synes vi jo er sjovt.
sundhedsplejersken fortalte at babyer kan skifte øjnenfarve frem til ca. 6
mdr. alderen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-10-03 08:08

"Lykke" <rodin@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> det synes vi jo er sjovt.
> sundhedsplejersken fortalte at babyer kan skifte øjnenfarve frem til ca. 6
> mdr. alderen

Det kan også ske senere.
Min anden søn fik fra fødslen blå øjne, som stille og roligt
blev grøn/brune som resten af familien - bortset fra et barn,
som har helt blå øjne - og nej, der er bestemt ingen tvivl
om faderen! - men da han var 7 år gammel, skete
der noget med hans øjne, og pludselig en dag opdagede jeg,
at de var skiftet til udelukkende at være brune, som den eneste
i hele vores store familie.

Mvh.Bodil.

Fra : Musen

Dato : 17-10-03 20:08

Hej !

Hej

> [...]
> hvilken øjnfarve det højst sandsynligt så ville få.. Jeg har brune øjne og

I kan faktisk få et barn med grønne øjne, men det mest sansynlige vil nok
være brune, da det er dominerende. Dog har både min mand og jeg brune øjne,
vores mødre har brune øjne, min far har grønne, min mands far har blå. Vi
har to sønner; den ældste har ligeså brune øjne som os, den yngste har de
klareste blå øjne man kan forestille sig. Ellers er de som to dråber vand.

> 2/ den farve babyen har "når den lige er kommet ud" er det den farve den
> altid vil have -eller skifter den ?!?

De fleste børn bliver født med grumsede blå øjne, og den blivende øjenfarve
vil komme i løbet af de første 6 mrd.

> 3/nogen mennekser har grønne øjne hvordan sker det lige ?!

Mon ikke det er blandingen mellem blå og brun??

Held og lykke med projektet

Venlig hilsen Mia

Fra : Ditte Rod

Dato : 18-10-03 16:20

> [...]

> hvilken øjnfarve det højst sandsynligt så ville få.. Jeg har brune øjne og

Det er vist slet ikke til at spå om.....da jeg som den eneste i min familie
har blå/grønne øjne. Begge mine forældre og min søster har klart brune
øjne....

Min mands øjne er brune, men begge vores unger har blå øjne som mig !?!?

Der skal nok være en forklaring et eller andet sted, men sandsynligvis for
indviklet for mig alligevel ! ;)

Prøv ad, så for I at se...*G*

--
Mvh.