hvem skal betale?
Fra : johny møller

Dato : 10-10-03 17:14

hej.
jeg er en far der har et spørgsmål.
jeg har en søn på3år og jeg bor ikke længe sammen med moderen. vi har fælles
forældre myndighed, men drengen bor hos hende og derfor betaler jeg
børnepenge. min søn er lige begyndt i børnehave og skal derfor have bleer
med hjemmefra. min søns moder siger jeg skal betale for dem han skal have
med når jeg aflevere ham kan det passe og skal jeg selv betale for de bleer
han bruger hos mig.
håber i kan hjælpe mig.
venlig hilsen Johny Møller

Fra : Margot

Dato : 10-10-03 17:11

Hej

"johny møller" <j.moeller@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> hej.
KLIP
> [...]
> med hjemmefra. min søns moder siger jeg skal betale for dem han skal have
> med når jeg aflevere ham kan det passe og skal jeg selv betale for de

Helt ærligt, hvis det er det eneste I kan finde at skændes om, syntes jeg at
I er heldige.

For at komme til dit spørgsmål, syntes jeg at du skulle prøve at regne på
hvad det reelt koster at have sådan en størrelse som din søn, før du stirrer
dig blind på at du betaler børnepenge. Hvis det vælter dit budget at betale
for din søns bleer, når han sover hos dig, samt de par bleer han skal bruge
i børnehaven den dag du afleveret ham, har du et problem. Det sammen kan
selvfølgelige siges om din søns mor.

Tag jer sammen, og find noget andet at bruge krudtet på. Evt. kan du jo
bruge energi på at snakke med din søn, om han ikke snart vil smide bleen. Så
er du vel over dit problem.

Mange hilsner

Margot

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-10-03 17:24

"Margot" <tortie(fjerne dette)@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Helt ærligt, hvis det er det eneste I kan finde at skændes om, syntes jeg
at
> I er heldige.
- klip -
> Tag jer sammen, og find noget andet at bruge krudtet på. Evt. kan du jo
> bruge energi på at snakke med din søn, om han ikke snart vil smide bleen.

> er du vel over dit problem.

100% (mindst) enig.

Hilsen Inger

Fra : johny møller

Dato : 10-10-03 19:46

Jeg ved det virker smålig. men hun er meget smålig, og selvfølgelig betaler
jeg da bleerne. men hun prøver at flå mig på mange andre punkter også. og så
vil jeg bare vide om det er rigtigt at jeg betale de bleer. men mange gange
undskyld hvis jeg har joikket jer over tæerne.
hilsen johny

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-10-03 19:02

> [...]

gange
> undskyld hvis jeg har joikket jer over tæerne.

Hej Johnny

Du har bestemt ikke jokket mig over tæerne (der skal mere til) - men du har
fuldstændig ret: det virker småligt på mig - meget småligt, endda.
Og det er det, jeg reagerer på.
Jeg tør næsten ikke tænke på, hvordan det er at være barn i det klima.
Hvis du har brug for regler omkring de her bleer - har du så overvejet, hvor
mange gange du vil få brug for regler omkring vanter, huer, snørebånd,
bolde, is, biografture og popcorn og you name it, inden dit barn er fyldt 18
år?

Handler det reelt om, at det er svært at samarbejde med dit barns mor?
Hvis det er tilfældet, var det måske en ide at spørge på det grundlag i
stedet for?

Hilsen Inger

Fra : René

Dato : 10-10-03 19:32

> [...]

gange
> undskyld hvis jeg har joikket jer over tæerne.

Syntes nu ikke at du har gjort noget du behøver at undskylde for. Der er
nogle her som hurtigt gør sådan et spørgsmål til en rødstrømpe kamp i stedet
for at besvare spørgsmålet.

Det sjove i de tidligere indlæg er faktisk at Civilretsdirektoratet er så
"smålige" at de faktisk laver afhandlinger og redegørelser om emnet.

Og det fremgår af disse at:

Samværsforælderen (det er dig afholder alle udgifter i forbindelse med
samværet. Hvis du er pålagt at udrede børnebidrag skal du ikke forsørge med
tøj . Bleer er ikke tøj og dem skal du betale.

Civilretsdirektoratet mener at børnebidraget og forsørgelsespligten kun
omfatter tøj. Så kan man regne lidt på hvor meget tøj man kan købe for 970
kr. om måneden.

I de tilfælde hvor der er deleordning afholder samværsforælderen stadig alle
udgifter til samvær og samtidig betaler Samværsforælderen 970 kr. pr md. og
det kan kun reduceres hvis der ikke gives nødvendig tøj med på samvær.

http://www.civildir.dk/publikationer/barnet99.htm
http://www.civildir.dk/publikationer/vejledning/index.htm

René

Fra : Vibeke

Dato : 11-10-03 17:45

> [...]
og
> det kan kun reduceres hvis der ikke gives nødvendig tøj med på samvær.

Eh - er der nogen eksempler på det? Det lyder da helt hen i vejret. Her har
vi da tøj til ham - og knægten har kun det tøj med som han har på. Og hvis
han er på ferie er det da heller ikke anderledes. Men det kan man altså
kræve?? At han skal have tøj med til de dage han er her - ellers kan man få
reduceret de 970 kr? Det lyder totalt urealistisk i mine øre. Er det mig som
misforstår?

/Vibeke

Fra : René

Dato : 11-10-03 18:09

"Vibeke" <stedmoder@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kræve?? At han skal have tøj med til de dage han er her - ellers kan man

> reduceret de 970 kr? Det lyder totalt urealistisk i mine øre. Er det mig

Der er et citat fra Retsudvalget 1997-1998 især spørgsmål 14 er interessant.

Konklusionen på Justitsministeriets svar må være at bidragspligten kun
omfatter tøj... dvs. at de 970 kr. pr. md. er til tøj. ! I de situationer
der er deleordning kan bidraget ikke nedsættes selv om samværsforælderen
afholder udgifter til varme, mad, cykler osv. kun hvis der afholdes udgifter
til tøj kan bidraget nedsættes eller bortfalde.

Civliretsdirektoratet er dog noget tilbageholdende med at efterkomme
Justitsministeriets svar. I Skarhildhus rapporten fra 1997 er der enkelte
eksempler hvor Civilretsdirektoratet mener at det er afgørende om der er
enkeltmyndighed eller fællesmyndighed.

Svaret på spørgsmål 14 er ret tydeligt. Hvis der ikke gives tøj med på
samvær vil samværsforælderen kunne få fradrag i bidraget til barnets
underhold uanset om der er fælles- eller enemyndighed.

Besvarelse af spørgsmål nr. 13 og 14 fra Folketingets Rets udvalg (Alm.
del - bilag 32).

Spørgsmål nr. 13:

"Hvilke forpligtigelser har en forældremyndighedsindehaver i forhold til at
sørge for, at barnet får tilstrækkeligt med beklædning med sig, når barnet
skal have samvær med den samværsberettigede forælder?"

Svar:

Efter § 2, stk. 1, i lov om forældremyndighed og samvær skal
forældremyndighedens indehaver drage omsorg for barnet. Det indebærer bl.a.,
at forældremyndighedsindehaveren skal sørge for, at barnet får
tilstrækkeligt med tøj.

Efter børnelovens § 13, stk. 1, er forældrene hver for sig forpligtet til at
forsørge barnet. Det gælder uanset, om en af forældrene har
forældremyndigheden alene, eller om der er fælles forældremyndighed.
Opfylder en af forældrene ikke forsørgelsespligten over for barnet, kan
statsamtet pålægge den pågældende at betale bidrag til barnets underhold,
jf. børnelovens § 13, stk. 2.

Har en forælder, der er blevet pålagt at betale bidrag til barnets
underhold, samvær med barnet, må den pågældende endvidere afholde de
specielle udgifter, der er forbundet med samværet. Disse udgifter omfatter
dog efter Justitsministeriets opfattelse ikke udgifter til tøj til barnet.

Den bidragspligtige samværsberettigede forælder skal således ikke sørge for
tøj til barnet under samværet. Det påhviler den af forældrene, som modtager
bidraget til barnets underhold, og som har barnet boende.

Spørgsmål nr. 14:

"Hvis et barn afleveres af forældremyndighedsindehaveren til den
samværsberettigede forælder uden at give barnet tøj med til den periode,
barnet er
i samvær, kan det så få betydning i forhold til det børnebidrag den
samværsberettigede skal betale til barnet/forældremyndighedsindehaveren?"

Svar:

Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 13 er det den af forældrene, som
modtager bidraget til barnets underhold, og som har barnet boende, der har
pligt til at sørge for, at barnet får tilstrækkeligt tøj med i forbindelse
med samvær. Den pågældende forælder bestemmer selv, hvor meget og hvilket
tøj barnet skal have med.

Hvis barnet afleveres til den samværsberettigede forælder
uden nødvendigt tøj til samværsperioden, vil den
samværsberettigede forælder efter Justitsministeriets opfattelse efter
omstændighederne kunne få fradrag i bidraget til barnets underhold for
dokumenterede udgifter til nødvendigt indkøb af tøj til barnet. Afgørelse
herom må træffes af statsamtet efter en konkret vurdering i hvert enkelt
tilfælde.

René

Fra : Vibeke

Dato : 11-10-03 18:38

> [...]
> herom må træffes af statsamtet efter en konkret vurdering i hvert enkelt

Ja okay. Det lyder bare lidt vildt. Men så kan moderen vel også bare kræve
underholdsbidraget hævet fordi bidragsyderen har en højere løn end
max-grænsen for normalbidraget. Men hvis underholdsbidraget reelt set kun er
til tøj giver det da ingen mening at det skal afhænge af bidragyderens
indtægt.

/Vibeke

Fra : René

Dato : 11-10-03 19:00

> [...]
er
> til tøj giver det da ingen mening at det skal afhænge af bidragyderens

hæ hæ ,der er meget som ikke giver mening i Statsamtet og
Civilretsdirektoratet.

Det oprindelige grundlage for normalbidrag er at den hidtidige levestand
ikke skal forringes. Hvis nu samværsforælderen efter skilsmissen får et godt
job med en god løn så kan myndighedsforælderen få forhøjet bidraget på trods
af myndighedsforælderen ikke har levet sammen med samværsforælderen med den
høje løn og ikke har haft en høj levestandard.

Man kunne efterlades med et indtryk af at det mere er en misundelsesregel
end en regel der ret praktisk er rimelig.

Reglen om forhøjelse af normalbidrag stammer fra dengang hvor specielt fædre
ikke havde deres børn så meget på samvær som i dag og det sociale
sikkerhedsnet ikke var så udviklet som i dag.

Børnene fik derfor, dengang, ikke samme glæde af en høj indtægt hos
samværsforælderen som nu hvor deleordninger/udvidet samvær er mere
udpræget..

Der er nok noget politik i den regel. Noget med samfundsøkonomi måske.

René

Fra : Lykke

Dato : 17-10-03 17:34

ja- min søsters ex, har stoppet børnepenge til hende/+ 2 børn, tilgengæld
kommer og går de, i det de har på den dag.
tøjet tages af og gives snavset på til retur, moderen skal nemlig ikke have
fornøjelsen af, at modtage lækre rene børn.
han skal så selv sørge for alt hvad de skal bruge i deres week-ender.

Fra : SE

Dato : 11-10-03 00:49

> [...]

gange
> undskyld hvis jeg har joikket jer over tæerne.

Har du også bedt moderen om at give ham madpakke med til de dage han er hos
dig?..... eller hvad med når han smider bleen - så er det vel også mest
rimeligt at hun lige smider et par ruller Lambi i weekendtasken, ik'.

Hvor meget vand og lign. bruger sådan en størrelse egentlig i døgnet? Det er
måske også værd at regne på, så hun kan give ham penge med til at betale for
det han bruger af vand, el, varme og den slags mens han er hos dig.

Jeg synes du er meget smålig. Hvor meget tror du reelt at de 970 kroner du
betaler dækker, ud af et 3-årigt barns behov?

Jeg bliver bare harm når jeg læser et indlæg som dit. Der er rent faktisk
fædre som ville give afkald på alt hvad de ejer og har, hvis de blot kunne
være sammen med deres barn/børn - og så brokker du dig over at skulle betale
for den smule bleer.......
tsk, tsk, tsk.......

/se

Fra : Brian K

Dato : 11-10-03 13:39

"SE" <blabla@plidderpladder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes du er meget smålig. Hvor meget tror du reelt at de 970 kroner du
> betaler dækker, ud af et 3-årigt barns behov?

Hej

hov, hov.....

Hvor mange fædre tror du står i den situation fordi de har lyst til det ?
Der er flere og flere kvinder der i dag jagter "lykken" (grønnere
græsgange), netop fordi der ER en "fed" forretning at skride fra manden.
(av..nu kommer alle de søde kvinder fra denne gruppe efter mig (for det er
naturligvis ikke jer jeg taler om)).

Hvis en mor skrider fra en mand som tjener 300.000 kr om året.......så har
hun rent faktisk et større rådighedsbeløb hvert måned Uden manden, end hun
havde sammen med ham.

Jeg er selv enlig far, og det er jo en sand gaveregn af tilskud der følger
med når man er alene med 2 børn, rent faktisk har vi 3 nu flere penge til
alt muligt end vi havde da moderen boede her (og hun tjente 23.000 kr om
mdr).

Jeg forstår UDEMÆRKET de fædre hvor moderen skrider (til fordel for en anden
mand, eller bare fordi hun vil have sin "frihed" (det er barnet sikkert glad
for), og nu står FAR i den situation at han kan se barnet hver anden weekend
(hvis han eller er sød), og hvis han er rigtig sød...så får han også en
hverdag midt i den uge hvor han ikke ser barnet i weekenden. OG han skal
også betale 970 kr om måneden (velvidende om at hun har friplads i
instutionen, får 2600 kr i boligsikring, schlutercheck, osv, sov) OG NU SKAL
HAN OGSÅ BETALE FOR BLEER!.

HVis denne historie er "tæt" på Johny møller's (ham som skrev det
oprindelige oplæg) historie........så kan jeg godt forstå at han er bitter.

Når alt det er sagt.....så har de fleste af jer ret i jeres indlæg......det
skal være barnet der er i centrum, konflikter af denne slags skal barnet
ikke opleve, ej heller det dårlige humør der følger med mens mor eller far
går og tænker over det.

Netop derfor bruger jeg SA (Statsamtet) til alle disse "småting", spørger
venligt om de ikke vil være søde og sørge for at brevene lander hos den
respektive forælder på en dag hvor barnet IKKE er der (ikke altid de
efterlever det).

Nej...jeg syntes ikke at du skal betale for bleer mens barnet er i
børnehave....det er moderens "job", om du vil gøre det til et problem...det
er op til dig selv...men løsningen må være at skrive et kortfattet (meget
kort) brev til SA og bede dem om at lave jeres "færdselsregler". Bed evt om
børnesagkyndig rådgivning (hvor i begge deltager).

Læs bogen "se..det er mig i stormvejr" (den vil sætte dig, dit barn, og din
ex i et helt nyt perspektiv)
"Se, det er mig i stormvejr! : skilsmissebørn og samværskonflikter
Karen-Asta Bo m. fl.
1. udgave. 2000. 177 sider
Forlag: Nyt Juridisk Forlag
Emne: skilsmissebørn ; forældre ; forældremyndighed ; fælles
forældremyndighed
Med fokus på barnets oplevelser og følelser, beskrives arbejdet med familier
der står midt i en skilsmisse eller i en samværskonflikt"

HUSK at se tingene i børnehøjde.......det er der jeres barn oplever jeres
"diskussioner"

Mvh
Brian

Fra : René

Dato : 11-10-03 14:14

> [...]
for
> det han bruger af vand, el, varme og den slags mens han er hos dig.

-----

Nu er der ikke skrevet noget om hvor meget samvær der er.

Men hvis det nu er en deleordning er det så rimeligt at samværsforælderen
betaler forsørgelse 50 % af tiden på samvær og betaler bidrag til
forsørgelsen med 50 % ?

Det giver så en forsørgelsespligt på 100 % til Samværsforælderen.

Det kunne jo også være at der er pålagt forhøjet bidrag ?

--------

> Jeg synes du er meget smålig. Hvor meget tror du reelt at de 970 kroner du
> betaler dækker, ud af et 3-årigt barns behov?

----

Nu er børnebidrag altså ikke en udvidet børnecheck som skal holde moderen
skadesløs. Det er opfyldelse af en halv forsørgelsespligt.

-----

> [...]
> fædre som ville give afkald på alt hvad de ejer og har, hvis de blot kunne
> være sammen med deres barn/børn - og så brokker du dig over at skulle

----

Jeg kan nu godt blive lidt harm når jeg læser et svar som dit.

Små problemer små spørgsmål
store problemer store spørgsmål.

men det kunne jo også være et spørgsmål som er stillet fordi man har fået
at vide at...??? og at det er sikkert og vist.

Fordi der er mennesker der har dårligere er det jo altså ikke ensbetydende
med at alle andres problemer og spørgsmål skal måles efter de dårligste
stillet samværsforældre

Hvis det endeligt var tilfældet så ville spørgsmål om hvem og hvornår man
f.eks. skal/må hente barnet til samvær jo også være ubetydelige og smålige.
I betragtning til hvad nogle børn og samværsforældre udsættes for.

Eller for den sags skyld spørgsmål om gode idéer til madpakken i skolen der
er jo børn i verden som sjældent får mad.

> tsk, tsk, tsk.......

René

Fra : Pia Sørensen

Dato : 11-10-03 04:39

> [...]

min søn er lige begyndt i børnehave og skal derfor have bleer
> med hjemmefra. min søns moder siger jeg skal betale for dem han skal have

Jeg har været enlig mor og jeg gjorde det at jeg satte en hel pakke bleer
ned i børnehaven, som jeg betalte for.

og skal jeg selv betale for de bleer
> han bruger hos mig.

De bleer han brugte hos hans far, betalte han. Den der har samvær med barnet
dækker alle omkostninger i forbindelse med samværet.

Fra : René

Dato : 11-10-03 15:28

"Pia Sørensen" <frksorensendk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De bleer han brugte hos hans far, betalte han. Den der har samvær med
barnet
> dækker alle omkostninger i forbindelse med samværet.

Dog ikke tøj.

[...]

fra Retsudvalget, Alm. del - bilag 93 1997-1998

René

Fra : Pia Sørensen

Dato : 11-10-03 17:18

"René" <eigaard@get2net.danmark> skrev i en meddelelse

> barnet
>
> Dog ikke tøj.

Det ved jeg godt, og jeg sender tøj med hver anden weekend. Også selv om de
selv har købt lidt til ham.

> [...]
modtager
> bidraget til barnets underhold, og som har barnet boende. "

Pia

Fra : Jens og Jannie

Dato : 11-10-03 22:54

Pia Sørensen wrote:

> Det ved jeg godt, og jeg sender tøj med hver anden weekend. Også selv
> om de selv har købt lidt til ham.

Hej Pia
Er det ikke også det mest logiske.

jeg er selv weekend far (desvære). børnenes moder sender altid tøj med, men
det kniber lidt med kvaligteten af tøjet, og jeg kunne da aldrig finde på,
at kræve det skulle være pændt tøj de fik med, det ville jo helt klart
starte en unødvindig konflikt.
så jeg køber selv lidt, så de har noget fint at tage på, hvis vi skal i
byen.
men her er det så det ærger mig, at selv om jeg køber billigt tøj, så kan de
jo aldrig nå at slide det. så jeg ville da hellere bruge pengene på noget,
de fik mere glæde af.
det bedste var selfølgelig, at de kunne tage deres nye tøj med hjem, men det
er prøvet og så ser jeg det ikke igen før det er så slidt, at det kan være
ligemeget.

Jens

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-03 23:11

Jens og Jannie wrote:
> Hej Pia
> Er det ikke også det mest logiske.

nu hedder jeg ikke pia, men jeg svarer lige alligevel*G*
for mig er det mest logisk at sende en velassorteret taske med min søn på
weekend....

> [...]
> aldrig finde på, at kræve det skulle være pændt tøj de fik med, det
> ville jo helt klart starte en unødvindig konflikt.

jeg gør altid det at hvis jeg får en fornemmelse af at der skal ske noget
specielt i den pågældende weekend, så spørger jeg min ex om der er noget
specifikt han gerne vil have med til ham...... her taler vi feks om lidt
smart hvis de skal til fest, eller badebukser til svømmehallen.......
ellers pakker jeg altid sådan at han har tøj efter årstiden og nok til de
dage der er aftalt....... det kan feks indebære at jeg i sensommeren pakker
både lange bukser og shorts, og evt vælger at pakke et par zipoff bukser og
en ekstra t-shirt sammen med resten af tøjet.... der er altid et ekstra sæt
undertøj, strømper og en t-shirt......

> så jeg køber selv lidt, så de har noget fint at tage på, hvis vi skal
> i byen.

på det sidste år har det kun været nødvendigt for min ex at købe et par nye
sandaler til min søn, og det var udelukkende fordi at min søn uheldigvis på
en af sommerens varmeste dage, mens vi stod på banegården og skulle sende
ham afsted, trådte i noget flydende tjære, og ødelagde hans sandaler... og
et par bukser også :( og han var kommet afsted kun i det ene par sandaler så
der var ikke noget at skifte med.... hvilket er en sjældenhed ;)
heldigvis var det ikke noget prob...... heller ikke selvom jeg IKKE var
begejstret for de sandaler de havde valgt....... faktisk har min søn kun
brugt de pågældende sandaler en uge lige efter han kom hjem fra den
weekend...... han synes ikke det var fedt at komme i skole og få at vide at
det var babysandaler...... så fandt vi et par gamle frem han kunne bruge
resten af sommeren.....

> men her er det så det ærger mig, at selv om jeg køber billigt tøj, så
> kan de jo aldrig nå at slide det. så jeg ville da hellere bruge
> pengene på noget, de fik mere glæde af.

hvorfor gør du så ikke det?

> det bedste var selfølgelig, at de kunne tage deres nye tøj med hjem,
> men det er prøvet og så ser jeg det ikke igen før det er så slidt, at
> det kan være ligemeget.

har du overvejet hvorfor det bliver slidt??
mon ikke det er fordi dine børn er glade for det og bruger det?
er det ikke bedre at de bruger det, til det slides op, end at det ligger i
en skuffe og må smides til genbrug selvom det virker næsten nyt?

indimellem har jeg lidt svært ved at forstå det koncept med at købe tøj,
lægge det i en skuffe og glemme det iindtil den dag det er for småt.....
hvis man gerne vil have glæden af tøjet selv, det kan jeg i og for sig godt
forstå... men hvad så med at beholde det i et par måneder eller tre, og så
sende det med barnet hjem??
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Jens og Jannie

Dato : 14-10-03 20:12

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> og for sig godt forstå... men hvad så med at beholde det i et par
> måneder eller tre, og så sende det med barnet hjem??

Du har ganske ret, men det løser jo ikke mit problem, jeg har ikke råd til,
at købe et nyt sæt tøj til dem begge, hver gang vi skal i byen eller have
gæster.

Men jeg håber nu heller ikke, at det lød som et stort problem, for det er
det ikke, jeg køber vel 4 sæt tøj om året af den billige slags, og dertil
skal siges, at det er vigtigere for mig, at der er gammelt tøj nok med.

Jens

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-10-03 21:22

Jens og Jannie wrote:

> Du har ganske ret, men det løser jo ikke mit problem, jeg har ikke
> råd til, at købe et nyt sæt tøj til dem begge, hver gang vi skal i
> byen eller have gæster.

jamen hvad så med at gøre som jeg foreslår? køb tøjet, læg det i en skuffe
hjemme hos dig i et par måneder eller tre og send det så med moderen
hjem....

> [...]
> det er det ikke, jeg køber vel 4 sæt tøj om året af den billige
> slags, og dertil skal siges, at det er vigtigere for mig, at der er

fire sæt tøj om året, med en "overnatningstid" på ca 3 mdr, det løber sørme
lige op :)

Fra : Jens og Jannie

Dato : 15-10-03 06:36

Sabina Hertzum wrote:

> jamen hvad så med at gøre som jeg foreslår? køb tøjet, læg det i en
> skuffe hjemme hos dig i et par måneder eller tre og send det så med
> moderen hjem....

det er også sket nogen gange, hvis det er tøj, de er specielt glade for.

> fire sæt tøj om året, med en "overnatningstid" på ca 3 mdr, det løber
> sørme lige op :)

øh er ikke sikker på jeg forstår, hvad du menner med overnatningstid, men
det er to sæt tøj om året per barn.

Jens

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-10-03 06:54

Jens og Jannie wrote:

> øh er ikke sikker på jeg forstår, hvad du menner med overnatningstid,
> men det er to sæt tøj om året per barn.

*G* med "overnatningstid" mener jeg den tid tøjet tilbringer i skuffen hos
dig*G*

Fra : Jens og Jannie

Dato : 15-10-03 22:02

Sabina Hertzum wrote:

> *G* med "overnatningstid" mener jeg den tid tøjet tilbringer i
> skuffen hos dig*G*

Ok så er jeg med*G*

Fra : Brian K

Dato : 12-10-03 01:41

"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> er prøvet og så ser jeg det ikke igen før det er så slidt, at det kan være

Hej

kender det godt...og børnene bor hos mig...men mor beholder liiiige 30% af
alt det tøj jeg giver dem med hvergang ! (og de får hver 10 sæt tøj med til
5 dage), sjovt nok er det det nye tøj hun beholder hvergang (og jeg ser det
først igen når de er vokset ud af det)

Har lige måtte købe en ny cykel til vores datter, da jeg har "rykket" pænt i
2 1/2 mdr for at få hendes cykel retur....men nej...og hun får ikke glæden
af at se mig blive sur...så nu har vores datter en cykel begge steder (og
jeg har betalt for begge)

mvh
brian

Fra : Pia Sørensen

Dato : 12-10-03 13:15

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> 5 dage), sjovt nok er det det nye tøj hun beholder hvergang (og jeg ser

Jeg har aldrig set det tøj min søn ikke har fået med hjem fra sin far.
Sidste år sendte han ikke drengens nye jakke og flyverdragt med hjem. Da jeg
så ringede til ham og spurgte hvorfor det ikke var med hjem, og spurgte om
han ikke kunne komme her med det. Det nægtede han! Så jeg måtte låne en bil
og køre ned efter det. Der prøvede de at "snyde" mig ved at give mig noget
andet af meget billigere kvalitet.

> [...]
> af at se mig blive sur...så nu har vores datter en cykel begge steder (og

Det er grotesk sådan noget. Har du prøvet at klage til SA.

Fra : Brian K

Dato : 12-10-03 13:35

> [...]
bil
> og køre ned efter det. Der prøvede de at "snyde" mig ved at give mig noget

Forstår ikke at forældre ikke forstår at de eneste der bliver "ramt" er
børnene

> Det er grotesk sådan noget. Har du prøvet at klage til SA.

Ligger pt. i en forældermyndighedssag (anlagt af mor, uden advarsel, uden
forsøg på at finde "en fredelig" løsning), hun fanndt sig en ny fyr (som er
gift) brugte 1/2 år på at more sig, så ville hun lige pludselig gerne være
mor igen.....

Men i lyset af at vi ligger i en FM sag......vil jer ikke bruge krudt på
disse ting (ej heller give hende fornøjelsen af at se mig blive
sur/skuffet), så jeg finder løsninger så børnene ikke bemærker at der er
problemer, i dette tilfælde hvor jeg købte en ny cykel var beskeden fra mig
til vores datter da hun spurgte "hvorfor skal jeg have en cykel mere?", at
så har du en cykel begge steder og det er jo lidt irriterende at mor og far
ikke altid husker at tage den med fremog tilbage (sjov nok var hendes svar
"jamen far du husker jo altid at tage den med over til mor!"

Så på den måde "lærer" børn vel selv med tiden hvem det er der skaber
konflikterne.....(og tager derfor selv afstand til den forælder der skaber
uro med tiden) (jeg må jo så bare håbe at deres mor opdager hvad det er hun
laver...så hun stopper chikanen før det er for sent)

mvh
brian

Fra : Pia Sørensen

Dato : 12-10-03 14:02

> "Pia Sørensen" <frksorensendk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >>
> Forstår ikke at forældre ikke forstår at de eneste der bliver "ramt" er
> børnene

Nej det gør jeg heller ikke, for det er squ kun børnene der bliver ramt.

> [...]
er
> gift) brugte 1/2 år på at more sig, så ville hun lige pludselig gerne være

Det mener jeg ikke barnet skal stå model til. I en skilsmissesag må man
tænke lidt på barnet, og der dur det squ ikke man roder sig ud i forhold,
som man på forhånd ved ikke holder. Det mærker barnet og gør det dermed
endnu mere forvirret.

> [...]
> ikke altid husker at tage den med fremog tilbage (sjov nok var hendes svar
> "jamen far du husker jo altid at tage den med over til mor!"

Kan jeg godt forstå.

> [...]
hun
> laver...så hun stopper chikanen før det er for sent)

Ja det må man jo håbe, det samme håber jeg. Min søn er også ved at tage
afstand fra sin far. Denne weekend skulle han derned, men da jeg afleverede
ham i børnehaven i fredags ville han ikke afsted. Han græd og sagde at han
ikke ville ned til far. Jeg holdt nu på at det skulle han. Men han udtaler:
Jeg gider ikke ned til far! Far er ikke sød ved mig! Nu vil jeg ikke sige
hvad hans fars kærestes rigtige navn er, så vi kalder hende Linda. Linda kan
ikke lide mig! Hun skælder mig altid ud og jeg må ikke de samme ting som
Charlotte! (kærestens datter). Så nu er det jeg tænker på, hvordan det så
ikke bliver når min eks og hans kæreste skal have en lille her den 27 okt?
Så det var forbandet svært at skulle sende ham afsted, men hvis ikke jeg
gjorde det ville faderen jo sende fogeden efter ham. Og det havde jeg ikke
lyst til, så jeg må bare lytte til min søn når han kommer hjem og give ham
al den kærlighed og omsorg jeg kan give ham.

Fra : Brian K

Dato : 12-10-03 14:17

"Pia Sørensen" <frksorensendk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej det gør jeg heller ikke, for det er squ kun børnene der bliver ramt.

Nemlig

> [...]
> tænke lidt på barnet, og der dur det squ ikke man roder sig ud i forhold,
> som man på forhånd ved ikke holder. Det mærker barnet og gør det dermed

Korrekt

> [...]
> lyst til, så jeg må bare lytte til min søn når han kommer hjem og give ham
> al den kærlighed og omsorg jeg kan give ham.

Se det var information der ville have været rar inden jeg skrev et svar til
dig for 30 minutter siden (i en anden forbindelse).
Igen vil jeg gerne opfordre dig til at læse bogen "se...det er mig i
stormvejr"

Mvh
brian

Fra : Pia Sørensen

Dato : 12-10-03 14:36

> Se det var information der ville have været rar inden jeg skrev et svar
til
> dig for 30 minutter siden (i en anden forbindelse).

Den samme følelse sidder jeg nu med. Da jeg læste dit svar i den anden
forbindelse inden jeg læste det her. Så du må undskylde hvis jeg lyder lidt
hård i det andet svar.

> Igen vil jeg gerne opfordre dig til at læse bogen "se...det er mig i
> stormvejr"

Den har jeg tænkt mig at låne på biblioteket.

Fra : Pia Sørensen

Dato : 12-10-03 13:10

"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Pia
> Er det ikke også det mest logiske.

Jo det er det. Har ikke udtalt mig om andet.

> [...]
> det kniber lidt med kvaligteten af tøjet, og jeg kunne da aldrig finde på,
> at kræve det skulle være pændt tøj de fik med, det ville jo helt klart

Jeg sender altid nok tøj med også det pæne.

> [...]
det
> er prøvet og så ser jeg det ikke igen før det er så slidt, at det kan være

Jeg sender heller aldrig det helt nye med ned til faderen, fordi meget af
det bliver ødelagt. Et par smokingbukser får drengen såmænd lov til at
klatre i træer i. Og meget af tøjet er ikke kommet retur. Men jeg opsøgte SA
for at få at vide hvad man kunne gøre, for at få tøjet retur igen, så hver
gang drengen skal ned til sin far skriver jeg 2 tjeklister, en til os hver,
med alt det tøj han har med og på. Så nu går det bedre.