Når barnet er syg -hvem skal så betale
Fra : Henrik Jensan

Dato : 07-10-03 21:37

Hviiiis nu
Vores barn engang skulle blive sygt -ja hvem skal så betale hvis min kone
skal tage fri fra arbejde på sygehuset? Vi er ikke rigtig inde i det der med
"barnets første sygedag" og hvad med barnets 2 og 3 sygedag? Er det os eller
arbejdsgiveren der betaler?
Kan det evt. betale sig at melde sig selv syg istedet?

Tak for svar...
L8r

Fra : Gunnar007

Dato : 07-10-03 23:22

"Henrik Jensan" <jensan@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> "barnets første sygedag" og hvad med barnets 2 og 3 sygedag? Er det os

Barns 1. sygedag

Reglerne ret til frihed for barns 1. sygedag findes i de enkelte
overenskomster.

> Kan det evt. betale sig at melde sig selv syg istedet?

Det må man ikke.

Hilsen G.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-10-03 23:26

> [...]
eller
> arbejdsgiveren der betaler?
> Kan det evt. betale sig at melde sig selv syg istedet?

Det er arbejdsgiveren, der betaler barnets første sygedag,
som du som arbejdstager er forpligtet til at bruge til
at passe dit barn - plus at du sørger for alternativ
pasning de næste dage, indtil det er raskt igen.
Hvis du ikke kan sørge for andre, og derfor ikke
kan passe dit arbejde, må du blive trukket i løn.

Lad være med at melde dig selv syg, for det
er uærligt, og vil altid ende med at stille dig
i et dårligt lys hos din arbejdsgiver.

Mvh.Bodil.

Fra : Tine Andersen

Dato : 08-10-03 16:52

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f833d87$0$24682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Hvis du ikke kan sørge for andre, og derfor ikke
> kan passe dit arbejde, må du blive trukket i løn.

Det er ikke alle, der har ret til det. Kun hvis det er en del af
ansættelsesforholdet.

Tine

Fra : Heidi

Dato : 08-10-03 20:08

Tine Andersen wrote:
> [...]
> meddelelse news:3f833d87$0$24682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det er ikke alle, der har ret til det. Kun hvis det er en del af

Og nogle steder, som der hvor jeg er, får man så mindre end
normal løn på barnets 1. sygedag.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Lykke

Dato : 08-10-03 06:29

på min arb.plads er der ikke noget der hedder barnets første sygedag
derfor bliver jeg kons. trukket i løn.

på min mands arb. er det en ret.
men ikke i to dage el. flere. da du jo faktisk har haft et betalt døgn til
at finde barnepige.

heldigvis er de fleste arb.givere indforstået med at man gerne vil ha´ fri,
så man evt. kan bruge et par feriedage.

Fra : Friberg

Dato : 08-10-03 11:20

"Henrik Jensan" <jensan@ofir.dk> wrote in

> forskelligt

På de fleste offentlige områder er det en mulighed at får betalt barns
1. sygedag. Nogle gange har det endda karekter af en rettighed, men det
er det næppe. Det er arbejdsgiverensvurdering, der tæller. Vores
samfund er stadig bygget op omkring en eller anden
vedsteforældregeneration, som gider noget som helst; men det det gør de
ikke. Her er problemet. Ved dit barns sygdom har du derfor et ret svært
valg, som du selv antyder. Husk dog på hvor tit man smitter hinanden,
således at sygdommen spredes!

Når min yngste er 13 år er barns første sygedag nok ikke længere
relevant for os med mindre vi taler om en ganske speciel særlig sygdom

Søren Friberg

http://sfriberg.dk
soeren_friberg@msn.com

Fra : Hald

Dato : 16-10-03 22:51

Hej.
Her hos os er det mig, min kæreste eller min mor der passer barnet når hun
er syg, ingen anden får lov. jeg har altid taget barnets 1. sygedag og
derefter ringet til min arbejdsgiver og meldt mig selv syg, hvis ikke min
mor eller kæreste kunne tage over,men fortalt at det stadig er barnet der er
syg. Det har jeg aldrig haft problemer med. Det skal lige nævnes at jeg har
gjort det med 4 forskellige arbejdsgivere uden problemer.
Jeg mener ikke et sygt barn skal passes uden for eget hjem og af tilfældige
bekendte som kan være der mens Mor og Far går på arbejde.
Det skal lige nævnes at jeg på 2 år har haft 3 barnets 1. sygedag og 6 egne
sygedage så det er ikke det store problem.
Det er sjældent hun er syg, men hun får voldsomme feberkramper og bliver
bevidstløs hvis feberen når over 38,5. Samtidig kan hun kaste op uden at
vågne, så jeg føler at ansvaret for at passe hende hvis hun er syg er meget
stort. Og jeg kan ikke passe mit arbejde hvis ikke jeg føler mig tryg med en
eventuel barnepige.
Hvis hun er småsnottet og slatten uden feber eller optræk til det, prøver
jeg at skabe et pusterum til hende med en fridag til at komme sig inden hun
bliver slået helt ud, og det kan godt være naboen eller en anden barnepige.

Jeg troede at alle forældre havde krav på at holde barnets første sygedag,
altså at det var en lov, men det kan jeg så forstå herinde at det ikke er
tilfældet.

Min Mor holdt barnets 1. sygedag på mig da jeg som 24 årig havde aborteret i
4. måned, det fik hun ingen problemer med.
Venlig hilsen Nina.

Fra : Brian K

Dato : 19-10-03 02:32

"Hald" <ninahald@XXXprivate.dk> skrev i en meddelelse
> Og jeg kan ikke passe mit arbejde hvis ikke jeg føler mig tryg med en
> eventuel barnepige.

Så burde du måske se at finde en barnepige du er tryg ved....der er intet
rimligt i at man som ansat, bliver væk fra sit arbejde fordi ens barn er syg
(jo første dag), arbejdsgiverne betaler for at du er på arbejde.

Er det noget alvorligt (kræft, osv), så tror jeg enhver arbejdsgiver vil
give dispensation for ovenstående.

Hvis alle blev hjemme når deres barn var syg, tror jeg det ville ende med at
personer med børn......ville få meget svært ved at få arbejde.

> Jeg troede at alle forældre havde krav på at holde barnets første sygedag,
> altså at det var en lov, men det kan jeg så forstå herinde at det ikke er
> tilfældet.

Og det burde være et retsmæssigt krav (personligt ville jeg ALDRIG arbejde i
et firma hvor jeg ikke kunne tage 1ste barn dag)

Mvh
Brian

Fra : André Høstrup

Dato : 22-10-03 11:42

Problemet med verden som den ser ud i dag, er at der ikke bliver taget de
store hensyn til børne familier som før i tiden, det hele går mange gange op
i karriere og penge, det sidste er desværre nødvendigt for at eksistere.

Det er jo heller ikke alle der har mulighed for at arbejde på deltid og det
er langtfra muligt i alle firmaer desværre, men på sigt ville det jo også
skabe arbejdspladser til de ledige.

Har desværre ikke selv mulighed for at kunne tage deltid, eller få det.

Konen kan heldigvis da hun arbejder for det offentlige.

--
Regards André Høstrup