sendmail/procmail - procmailrc bliver ikke~
Fra : Arne Haaning

Dato : 30-10-03 15:09

Hej Gruppe,
Jeg er i færd med at lave noget filtrering af ankommet mail og vil i den
forbindelse prøve med procmail.
Jeg har mistanke om at procmail ikke blive kaldt

Jeg har for at teste det lavet en procmail "recept":
-- start --
:0:
! user@domain.org
-- slut --

Den skulle sende al indkomende mail til user@domain.org

Men der sker intet
Recepten er i filen /ect/procmailrc (rw-------)
Jeg har prøvet at flytte filen til $HOME og køre chown og chgrp
Jeg har i man procmailrc set at man kan lægge sine *rc filer i
/ect/procmailrcs/ og prøvet dette uden held

Bunden af sendmail.cf ser sådan ud - der er ikk eandre henvisninger til
procmail i sendmail.cf:
dnl FEATURE(`relay_based_on_MX')dnl
MAILER(smtp)dnl
MAILER(procmail)dnl
MAILER(pop)dnl
Cwlocalhost.localdomain

Jeg har kikket i loggerne for at se om procmail skriver noget, men den
er tavs.

Gode ideer modtages med glæde
/arne

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-10-03 15:12

Arne Haaning wrote:
> Recepten er i filen /ect/procmailrc (rw-------)

Denne fil skal være læsbar af alle.

> Jeg har prøvet at flytte filen til $HOME og køre chown og chgrp

Dér skal filen hedde .procmailrc

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-10-03 15:15

Arne Haaning wrote:

> [...]
> forbindelse prøve med procmail.
> Jeg har mistanke om at procmail ikke blive kaldt
>
> Jeg har for at teste det lavet en procmail "recept":

Hvad siger din log fil? formodentligt /var/log/mail/info min siger at den er
sendt til procmail.

Prøv at sæt

LOGFILE = "/home/server/pm.log"
LOGABSTRACT = "all"
VERBOSE = "on"

ind i toppen af din rc fil, så kan du se hvorfor procmail ikke sende mailen
af sted.

> Recepten er i filen /ect/procmailrc (rw-------)

Hvem er ejer af filen? prøv at sæt den til rw-r--r--

> Jeg har prøvet at flytte filen til $HOME og køre chown og chgrp

Du husker at når den er i home, så skal den hede .procmailrc ? punktummet er
væsentligt.

> Jeg har i man procmailrc set at man kan lægge sine *rc filer i
> /ect/procmailrcs/ og prøvet dette uden held

prøv at læg den i /etc og kald den procmailrc

> Bunden af sendmail.cf ser sådan ud - der er ikk eandre henvisninger til

Jeg kender ikke sendmail, så der er jeg blank,,,

--
Med venlig hilsesn

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Arne Haaning

Dato : 30-10-03 21:23

Ivar Madsen wrote:
> Hvad siger din log fil? formodentligt /var/log/mail/info min siger at den er
> sendt til procmail.
Min maillog er fuld af ingeting om procmail
Referencen i headeren og maillog til X-ASK og hhv asp.py kommer fra min
..forvard

Jeg har udskiftet min rigtige mailadresse med user@server.net

# .forward:
"|/usr/bin/ask.py --loglevel=5 --logfile=/home/arne/ask.log
--home=/home/arne"

[user@server etc]$ ls -l procmail*
-rw-r--r-- 1 root root 1724 okt 30 21:04 procmailrc

# procmailrc
# Set to yes when debugging
VERBOSE=Yes

# Remove ## when debugging; set to no if you want minimal logging
LOGABSTRACT=all

LOGFILE=/var/log/procmail.log

Logfilen bliver ikke skrevet!
****************************

## Mail header
From - Thu Oct 30 21:09:16 2003
From: Arne Haaning <haaning@post1.tele.dk>
To: arne@haaning.org
Subject: Test procmailrc
Date: Thu, 30 Oct 2003 20:54:45 +0100
21:08:42)

## maillog
Oct 30 21:07:24 home ipop3d[12165]: Logout user=arne host=arhnote
[192.168.1.101] nmsgs=12 ndele=0
Oct 30 21:08:41 home sendmail[12166]: h9UK8f7u012166:
from=<haaning@post1.tele.dk>, size=651, class=0, nrcpts=1,
msgid=<20031030195445.BOLC29690.fepE.post.tele.dk@localhost.localdomain>,
proto=ESMTP, daemon=MTA, relay=fepE.post.tele.dk [195.41.46.137]
Oct 30 21:08:42 home sendmail[12167]: h9UK8f7u012166:
to="|/usr/bin/ask.py --loglevel=5 --logfile=/home/arne/ask.log
--home=/home/arne", ctladdr=<user@server.net> (500/500), delay=00:00:01,
xdelay=00:00:01, mailer=prog, pri=30844, dsn=2.0.0, stat=Sent
Oct 30 21:09:16 home imapd[12170]: imap service init from 192.168.1.2

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-10-03 21:19

Arne Haaning wrote:

> LOGFILE=/var/log/procmail.log

Har procmail skriveadgang til /var/log ?
Det er formodentligt et problem med det der gør at ham der i sin tid forslog
mig at lave en logfil, forslog den placeret i mit home dir,,,

> Logfilen bliver ikke skrevet!

Jeg kommer lige til at tænke på, at af uransaglige grunde, så kan min
procmail ikke oprette filen, den skal eksistere i forvejen.

--
Med venlig hilsesn

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Arne Haaning

Dato : 31-10-03 08:01

Ivar Madsen wrote:
> Har procmail skriveadgang til /var/log ?
rwxr-xr-x - åbentbart ikke, men jeg er ikke interesseret i at give
adgang vil /var/log/ for world, og samtidig vil jeg helst ikke have
logfiler andre steder. Kunne det evt. løses med ln -s
/var/log/procmail.log fra $HOME ?

Hvordan kan jeg se hvilken user/grp procmail anvendes af?
Det skulle gerne være root, eller mail, der ejer den?

> Jeg kommer lige til at tænke på, at af uransaglige grunde, så kan min
> procmail ikke oprette filen, den skal eksistere i forvejen.
Ahh

/arne

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-10-03 09:25

Arne Haaning wrote:

> [...]
>
> Hvordan kan jeg se hvilken user/grp procmail anvendes af?
> Det skulle gerne være root, eller mail, der ejer den?

Det er ligegyldigt hvem der ejer procmail; pointen er, at den
kører som den bruger, for hvem den skal aflevere mail.

Et symlink fra home hjælper naturligvis ikke, hvis man ikke
har skriverettigheder til logfilen.

Du kan jo prøve at oprette /var/log/procmail.log filen først,
og så give world læse/skrive rettigheder til den. Måske er
der dog så problemer med en lockfil, hvis procmail
laver en sådan under skrivning til logfilen.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-03 09:37

Arne Haaning wrote:

> rwxr-xr-x - åbentbart ikke, men jeg er ikke interesseret i at give
> adgang vil /var/log/ for world, og samtidig vil jeg helst ikke have
> logfiler andre steder.

Jeg forstår dig, men du kunne velfor at få gang i din procmail, leve med i
ti minutter at have en log fil i home?

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Arne Haaning

Dato : 31-10-03 13:01

Ivar Madsen wrote:

> Jeg forstår dig, men du kunne velfor at få gang i din procmail, leve med i
> ti minutter at have en log fil i home?

Eurika! .procmail og .forward kan ikke sameksistere. Hvis begge findes
vil kun .forward blive brugt.

Nu er der kun tilbage, at få tolket fejlmeddelserne i loggen - og de ser
forståelige ud.

Tak for de gode forslag - også til Mogens.
/arne

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-10-03 12:59

Arne Haaning wrote:
> Eurika! .procmail og .forward kan ikke sameksistere. Hvis begge findes
> vil kun .forward blive brugt.

Det kommer kraftigt an på, hvad der står i .forward

Hvis du i .forward ikke har dig selv med \ foran,
er det klart, at procmail ikke bliver kaldt. procmail
afleverer jo lokalt. Har du derimod

\digselv, digselv@etandetdomain.invalid

så bliver procmail kaldt.

Fra : Arne Haaning

Dato : 31-10-03 14:12

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
>
> Hvis du i .forward ikke har dig selv med \ foran,
> er det klart, at procmail ikke bliver kaldt. procmail

Tak for tippet. Fra .forward kaldte jeg ASK, men det gør jeg nu fra
..procmailrc - og det virker

Det der mangler er at få procmail til at virke globalt, men det er nok
ikke så svært, nu da jeg begynder at fatte sammenhængen.

Igen tak for hjælpen begge to
/arne

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-03 14:16

Arne Haaning wrote:

> Det der mangler er at få procmail til at virke globalt, men det er nok
> ikke så svært, nu da jeg begynder at fatte sammenhængen.

Hvis du har en .procmailrc i /home/~ udføres den kun for den ene bruger.
Hvis du har en procmailrc i /ect udføres den for samtlige bruger.

Jeg er dog ikke klarover hvad der sker hvis du har begge, om procmail så
først vil udføre den ene, og derefter den anden.

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Arne Haaning

Dato : 31-10-03 20:41

Ivar Madsen wrote:

> Jeg er dog ikke klarover hvad der sker hvis du har begge, om procmail så
> først vil udføre den ene, og derefter den anden.
Det stå faktisk i man procmailrc - sorry...... men kunne ikke dy mig

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-03 20:43

Arne Haaning wrote:

> Det stå faktisk i man procmailrc - sorry...... men kunne ikke dy mig

Det kommer ikke bag på mig at det gør. Men den står på frammedsprog, og det
er noget af det jeg ikke er så god til, så når jeg ikke har behov for at
hive ordbogen frem fra hylden, så klare jeg mig uden,,,

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Arne Haaning

Dato : 31-10-03 21:14

Ivar Madsen wrote:

> Det kommer ikke bag på mig at det gør. Men den står på frammedsprog, og det
> er noget af det jeg ikke er så god til, så når jeg ikke har behov for at
> hive ordbogen frem fra hylden, så klare jeg mig uden,,,
Imponerende, at du så klør på med linux.

PS:
Jeg kan se du tester MD92 - er der ikke noget med, at den har
pre-konfigureret site suppport for spamassassin?
/a

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-03 22:42

Arne Haaning wrote:

> Imponerende, at du så klør på med linux.

Jeg bryder mig ikke så meget om MS og deres virusbefængte produkter, og så
er der ikke så mange valgmuligheder tilbage,,,

> PS:
> Jeg kan se du tester MD92 - er der ikke noget med, at den har
> pre-konfigureret site suppport for spamassassin?

Ved det ikke, jeg installerte bare den RPM Mandrake folkene har lavet,
indsatte

:0fw
| spamassassin -P

et passende sted i min .procmailrc .

Jeg mener at procmail sletter spammail med mindre CPU kraft end spamassassin
så det jeg ikke har kunnet formå at få postfix's UCE kontrol til at afvise
ved modtagelse. (jeg har fået den til at udføre header chek, men ville nu
heller have den til at udføre chekket allerede ved RCPT TO:

Og så tror jeg nok at man kan bruge et program til at lære spamassassin at
denne mail er OK, eller denne er IKKE OK, men hvordan man fortæller den
hvorfor den er OK eller IKKE OK, det har jeg ikke forsøgt at sætte mig ind
i endnu,,,

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Arne Haaning

Dato : 31-10-03 23:59

Ivar Madsen wrote:
> Ved det ikke, jeg installerte bare den RPM Mandrake folkene har lavet,
> indsatte
>
> :0fw
>
> et passende sted i min .procmailrc .
Jeg har forstået, at det skulle være mindre CPU krævende med
:0fw
> [...]

> ved modtagelse. (jeg har fået den til at udføre header chek, men ville nu
> heller have den til at udføre chekket allerede ved RCPT TO:
Kender intet til postfix

> [...]
> hvorfor den er OK eller IKKE OK, det har jeg ikke forsøgt at sætte mig ind
Jeg har ikke prøvet selv, men sa-learn skulle kunne gøre tricket.
Frit oversat og fortolket fra man sa-learn:
Hvis du har dine spam mails i $HOME/spam og dine øvrige i $HOME/mail så
prøv:

sa-learn --spam $HOME/spam
sa-learn --ham $HOME/mail

man siger, at det er bedst hvis man har "flere 1000" mails og hidtil har
jeg kun samlet nogle få 100, så jeg venter lidt endnu.

Prøv at starte en ny tråd om sa-learn. Der er sikkert er par flinke
mennesker, som dig selv, ser ved mere om emnet end jeg gør.
/arne

Fra : Kim Emax

Dato : 01-11-03 00:21

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> kontrol til at afvise ved modtagelse. (jeg har fået den til at udføre
> header chek, men ville nu heller have den til at udføre chekket

Hvad er det, du prøver at matche, som du ikke har kunne få Postfix til at
afvise?

--
Take Care
Kim Emax - master|minds: http://www.masterminds.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-11-03 00:37

Kim Emax wrote:

> Hvad er det, du prøver at matche, som du ikke har kunne få Postfix til at
> afvise?

Jeg vil gerne have den til at afvise RCPT TO: news@milli.dk og en lille
håndfulde adr mere, og så ellers tage imod alt andet og smide i en bestemt
adr. (lyser_relay smider det hele i en adr, det virker)
Jeg har fundet ud af at det er smtpd_recipient_restrictions = jeg skal kikke
på, sidst jeg forsøgte havde jeg fået det indtryk at jeg laver en
smtpd_recipient_restrictions = filtype:filnavn og at den så skal indeholde
de e-mail adr postfix skal afvise.

Jeg har så siden fundet ud af at hvis smtpd_recipient_restrictions = står
efter check af IP nr, og afsendelse bliver godkendt der, så bliver checket
på RCPT TO ikke udført. Der er så også en kommando der få postfix til at
vente på godkendelsen til efter RCPT TO er sendt, men om det så er
ligegyldigt hvor hvad står, det er jeg usikker på. Ligesom hvilket format
filen med de ugyldige adr står skal have er jeg også usikker på, ligesom om
det skal laves om til en database ligesom aliasses skal med newsaliasses.

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Kim Emax

Dato : 01-11-03 01:03

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> laver en smtpd_recipient_restrictions = filtype:filnavn og at den så
> skal indeholde de e-mail adr postfix skal afvise.

Jeps, i smtpd_recipient_restrictions sætter du følgende ind:

check_recipient_access hash:/etc/postfix/accesslist.cf

accesslist.cf indeholder så de adresser, du ikke ønsker post fra, samt den
meddelse, de skal bounces med, f.eks.

news@milli.dk 556 Account closed
unknow_address@milli.dk 556 user unknown

husk at køre en postmap accesslist.cf

Hvis du så ønsker at blokere nogle afsender adresser, så tilføjer du i
smtpd_recipient_restrictions

check_sender_access hash:/etc/postfix/block.cf

hvor block.cf så indeholder:
return@trafficmagnet.net REJECT No spam allowed

> [...]
> Ligesom hvilket format filen med de ugyldige adr står skal have er
> jeg også usikker på, ligesom om det skal laves om til en database

Check af IP? Mener du som i permit_mynetworks?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-11-03 09:32

Kim Emax wrote:

> Jeps, i smtpd_recipient_restrictions sætter du følgende ind:

OK, det vil jeg lave sener på dagen.

> Check af IP? Mener du som i permit_mynetworks?

Ja

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-03 13:00

Arne Haaning wrote:

> Eurika! .procmail og .forward kan ikke sameksistere. Hvis begge findes
> vil kun .forward blive brugt.

OK, men du har jo heller ikke brug for begge dele, lav din forvare i din
procmail.

> Nu er der kun tilbage, at få tolket fejlmeddelserne i loggen - og de ser
> forståelige ud.

Ja, den er simpel nok, jeg kunne dog godt tænke mig at kunne få at se hvad

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-10-03 17:05

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Hvis du har en procmailrc i /ect udføres den for samtlige bruger.

Vær også opmærksom på, at procmail så bliver udfør som root at at
leveret post derfor vil være ejet af root.

/Rasmus

There is no insanity, just different perceptions of reality.

Fra : Arne Haaning

Dato : 31-10-03 20:39

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Vær også opmærksom på, at procmail så bliver udfør som root at at
> leveret post derfor vil være ejet af root.
Det havde je gikke ventet!
Hvad kan jeg gøre for at undgå dette?
/arne