"lock" ssh session?
Fra : Thomas Damgaard

Dato : 28-10-03 14:18

Hej,

Kan man "lock"e eller låse en ssh session?
Med låse mener jeg noget i stil med det som Windows NT har når man trykker
Ctrl+Alt+Del og vælger "Lås computeren" ?

Mvh
Thomas Damgaard?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-03 14:49

Thomas Damgaard wrote:
> Kan man "lock"e eller låse en ssh session?
> Med låse mener jeg noget i stil med det som Windows NT har når man trykker
> Ctrl+Alt+Del og vælger "Lås computeren" ?

Det kan man ikke .. men kan du ikke bare låse den terminal du har
startet den fra ?

Alternativt kan du inde i din ssh-session køre screen, som du låser
med et password, eller køre din ssh-session inde i screen som kan
låses med password.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 28-10-03 15:36

Hans Joergensen wrote:

> Det kan man ikke ..

ok.

> men kan du ikke bare låse den terminal du har
> startet den fra ?

Jo jo, var bare nysgerrig
Hmm... men hvad nu hvis den terminal man er startet fra er en linuxbox man
sidder fysisk foran?
Hvordan kan jeg så "låse" den?

> Alternativt kan du inde i din ssh-session køre screen, som du låser
> med et password, eller køre din ssh-session inde i screen som kan
> låses med password.

Åh ja, den mulighed havde jeg slet ikke tænkt på.

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 28-10-03 15:39

"Thomas Damgaard" <tdn@sprex.dk> writes:

> Jo jo, var bare nysgerrig
> Hmm... men hvad nu hvis den terminal man er startet fra er en linuxbox
> man sidder fysisk foran?
> Hvordan kan jeg så "låse" den?

Hvis du bruger X er der jo altid xscreensaver.
(og muligvis en myriade af andre muligheder

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-03 16:02

Mikkel Christensen wrote:
> Hvis du bruger X er der jo altid xscreensaver.

Man skal dog huske at benytte xdm (eller gdm, eller kdm, eller
venner).. og ikke login -> startx ..

Ellers kan det næsten være lige meget.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 28-10-03 16:14

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Man skal dog huske at benytte xdm (eller gdm, eller kdm, eller
> venner).. og ikke login -> startx ..
>
> Ellers kan det næsten være lige meget.

True. Jeg har lige testet
Jeg havde egentlig aldrig overvejet at man kunne dræbe X serveren mens
screensaveren kørte. Så lærte jeg da lidt i dag også

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 29-10-03 08:31

Mikkel Christensen wrote:
> Hvis du bruger X ...

Gør jeg ikke
Det er også selve console jeg gerne vil kunne låse.

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 29-10-03 09:51

Thomas Damgaard wrote:

> Gør jeg ikke
> Det er også selve console jeg gerne vil kunne låse.
>
> Mvh
> Thomas Damgaard

'vlock' er der noget, der hedder. Som kan laase en enkelt terminal.

Se http://packages.debian.org/stable/utils/vlock.html

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Christian Joergensen

Dato : 29-10-03 09:13

On Tue, 28 Oct 2003 15:36:06 +0100, Thomas Damgaard wrote:

> Hmm... men hvad nu hvis den terminal man er startet fra er en linuxbox man
> sidder fysisk foran?
> Hvordan kan jeg så "låse" den?

Jeg plejer at logge ude. Er der nogle problemer i det?

--
Christian Jørgensen | In order to understand recursion
http://www.razor.dk | one must understand recursion.

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 29-10-03 11:23

Christian Joergensen wrote:

> Jeg plejer at logge ude. Er der nogle problemer i det?

Ja, hvis man er igang med noget som tager pæn lang tid. fx. compile en kerne
og man pludselig bliver nødt til at smutte uventet.

Men egentlig er det mest nysgerrighed.

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 29-10-03 11:45

Thomas Damgaard wrote:

> Ja, hvis man er igang med noget som tager pæn lang tid. fx. compile en kerne
> og man pludselig bliver nødt til at smutte uventet.

screen(1)?

/Ole

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 29-10-03 11:54

Ole Michaelsen wrote:

> screen(1)?

Jaja, men det var jo uventet.
Hvis nu man ikke lige regnede med at man måske skulle smutte.
Var egentlig også bare nysgerrig.
Har fået et indtryk af at det ikke kan gøres.

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 29-10-03 13:30

Thomas Damgaard wrote:

> Jaja, men det var jo uventet.
> Hvis nu man ikke lige regnede med at man måske skulle smutte.
> Var egentlig også bare nysgerrig.
> Har fået et indtryk af at det ikke kan gøres.

Selvfoelgelig kan det goeres. Postede jeg ikke et link til 'vlock' for
et par timer siden. Har du checket det?

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 29-10-03 14:27

Ole Michaelsen wrote:
> Selvfoelgelig kan det goeres. Postede jeg ikke et link til 'vlock' for
> et par timer siden. Har du checket det?

Erhm.... ja, men det er ikke helt det jeg mener.
Det jeg mente var at selvom man fx. var midt i en eksekvering af et program
så kunne man vupti låse det.

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-10-03 15:23

Thomas Damgaard wrote:
> Erhm.... ja, men det er ikke helt det jeg mener.
> Det jeg mente var at selvom man fx. var midt i en eksekvering af et program
> så kunne man vupti låse det.

ctrl-z, bg, vlock ? :)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Martin Schultz

Dato : 30-10-03 14:34

Ole Michaelsen <omic+usenet4@fys.ku.dk> writes:

> screen(1)?

Den virker jo bare ikke med x programmer.

Martin

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-10-03 15:00

Martin Schultz wrote:
> Den virker jo bare ikke med x programmer.

Næh .. det er også belastende ..

Der er man nok tvunget til at bruge fx. VNC .. det er bare så
nederen at køre VNC til localhost

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Kim Emax

Dato : 29-10-03 23:59

Thomas Damgaard wrote:

> Kan man "lock"e eller låse en ssh session?
> Med låse mener jeg noget i stil med det som Windows NT har når man
> trykker Ctrl+Alt+Del og vælger "Lås computeren" ?

Jeg bruger vlock, spiller perfekt. Kører du X, så kan du også bruge
screensaveren, men starter du din linux op i commandmode og manuelt starter
X op derefter, kan du risikere at have en terminal åben bagved, som man kan
udnytte.

--
Take Care
Kim Emax - master|minds: http://www.masterminds.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-10-03 09:29

Kim Emax wrote:
> [...]
> X op derefter, kan du risikere at have en terminal åben bagved, som man kan

Det er da også noget fjollet noget at gøre ... Hvis man vil køre X,
så kører man X og ikke alt det andet pjat

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Kim Emax

Dato : 30-10-03 09:49

Hans Joergensen wrote:

> Det er da også noget fjollet noget at gøre ... Hvis man vil køre X,
> så kører man X og ikke alt det andet pjat

nah, jeg elsker kommando prompten på Linux, kan ikke vente med at komme i
gang, så derfor starter jeg en X, når jeg en sjælden gang har brug for det
Tænkte bare at jeg lige ville gøre opmærksom på "problemet", såfremt
nogle skulle benytte denne fremgangsmåde og ikke være klar over den risiko,
der er forbundet med X-screensaveren.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-10-03 10:04

Kim Emax wrote:
> [...]
> Tænkte bare at jeg lige ville gøre opmærksom på "problemet", såfremt
> nogle skulle benytte denne fremgangsmåde og ikke være klar over den risiko,

Hmm .. hvad er der pludselig galt med xterm (og venner).. ?

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Kim Emax

Dato : 30-10-03 16:23

Hans Joergensen wrote:

> Hmm .. hvad er der pludselig galt med xterm (og venner).. ?

Måske har man noget bedre at bruge sin ram til?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-10-03 16:52

Kim Emax wrote:
> Måske har man noget bedre at bruge sin ram til?

Pjat med dig .. så længe man har over 128meg i maskinen er X at
foretrække

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Kent Friis

Dato : 30-10-03 19:07

Den 30 Oct 2003 15:52:10 GMT skrev Hans Joergensen:

>Pjat med dig .. så længe man har over 128meg i maskinen er X at
>foretrække

Over? Skulle 128MB nu ikke være nok længere?

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-10-03 19:40

Kent Friis wrote:
> Over? Skulle 128MB nu ikke være nok længere?

Ikke hvis man bruger ret mange grafiske applikationer....

fx. Mozilla og OpenOffice på en gang

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Kent Friis

Dato : 30-10-03 22:24

Den 30 Oct 2003 18:40:08 GMT skrev Hans Joergensen:

>Ikke hvis man bruger ret mange grafiske applikationer....
>
>fx. Mozilla og OpenOffice på en gang

Skulle den nye version af OpenOffice ikke rette op på RAM-kravet?

Jeg kan sagtens have Mozilla og Gimp åben på en gang (sammen med et
par xterms til at skrive HTML'en, og småtingene så som Gaim og xclock).

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-10-03 22:49

Kent Friis wrote:

> Skulle den nye version af OpenOffice ikke rette op på RAM-kravet?

Det er ikke meget jeg har arbejdet med den, men det er mit helt klare
indtryk at RAM kravet er faldet væsentligt. Faldet til et tåligt forbrug,,,

--
Med venlig hilsesn

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-10-03 23:05

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Skulle den nye version af OpenOffice ikke rette op på RAM-kravet?

Njah (når jeg lige har startet writeren):

$ ps auxw|grep [s]office
jbn 31469 43.2 8.3 127500 42988 ? S 22:59 0:02 /usr/local/OpenOffice.org1.1.0/program/soffice.bin -writer

Til gengæld koster det ikke ret meget ekstra at starte lidt mere (når
jeg også har startet calc og impress og draw):

$ ps auxw|grep [s]office
jbn 31469 2.1 10.7 147288 55220 ? S 22:59 0:03 /usr/local/OpenOffice.org1.1.0/program/soffice.bin -writer

.... og så er jeg altså ikke begyndt at arbejde i nogle af
programmerne. Jeg har blot startet dem.

Jeg ved desværre ikke om det er værre eller bedre end for 1.0.3.

> Jeg kan sagtens have Mozilla og Gimp åben på en gang (sammen med et
> par xterms til at skrive HTML'en, og småtingene så som Gaim og xclock).

Ja, det kan jeg også sagtens. Når jeg har startet op bruger systemet
vist < 20 MB hukommelse selv med diverse applets (jeg bruger
WindowMaker som WM). Jeg har 512 MB RAM, og det rækker utrolig
langt. Min boks swapper stort set kun hvis jeg får åbnet et eller
andet stort i Mozilla eller noget.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you have to hate, hate gently.

Fra : Kent Friis

Dato : 30-10-03 23:15

Den Thu, 30 Oct 2003 23:04:55 +0100 skrev Jacob Bunk Nielsen:

> [...]
>
>... og så er jeg altså ikke begyndt at arbejde i nogle af

Jeg mente ellers jeg havde læst et sted, at et af målene var at den
nye version skulle splitte pakken op, så man kunne nøjes med at
starte et af programmerne, men det ser da kraftigt ud til at der stadig
er tale om et stort program (soffice.bin) der kan det hele.

> [...]
>
>Ja, det kan jeg også sagtens. Når jeg har startet op bruger systemet
>vist < 20 MB hukommelse selv med diverse applets (jeg bruger

Deraf må så konkluderes at 128 MB er rigeligt til grafiske programmer,
det er bare ikke rigeligt til OpenOffice.

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."