Gemning af streaming media
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-10-03 12:41

Hej

Jeg forsøger uden meget held at gemme noget streaming media på disken;
dog uden held.

Jeg har forsøgt mencoder, men den giver segmentation faults ved
realmedia (pnm såvel som rtsp) og meddeler mig, at strømmen ikke
indeholder data med mencoder (MMS).

mplayer kan fint afspille real-strømmen, men ikke gemme den ('-ao
copy' - jeg har også forsøgt at omkode den til et andet format; uden
held).

aviplay kan også fint afspille MMS-strømmen - men der kan jeg ikke
finde ud af at gemme den.

Jeg er lidt blank nu, men føler mig ret overbevist om, at det kan lade
sig gøre... Nogen, der har en god ide til, hvordan man gemmer en real-
eller MMS-strøm på disken.

/Rasmus

PS. Der er ingen video i strømmen; kun audio.

[...]but more than 5,000 known bugs from Windows 95 still exist in
Windows 98, because Microsoft views bug fixes as unprofitable.
-- osdata.com

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-10-03 13:19

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Hej
>
> Jeg forsøger uden meget held at gemme noget streaming media på disken;
> dog uden held.
> PS. Der er ingen video i strømmen; kun audio.

Hjælper det med

export LD_ASSUME_KERNEL=2.2.5

før du starter mencoder?

Ellers har jeg engang brugt et snedigt wrapper program (som
jeg ikke lige kan huske navnet på), som fanger alt hvad der
bliver sendt til lyddevicefilen og sender det både til
lydkortet og til en fil i .wav format. Lidt a la "tee"
programmet.

Det var vigtigt, at man også sendte lyden til lydkortet, ellers
kunne realplayeren ikke hitte ud af timingen.

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@datamuseum.dk
Dansk Datahistorisk Forening:

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-10-03 00:26

Mogens Kjaer <mk@datamuseum.dk> writes:

> Hjælper det med
>
> export LD_ASSUME_KERNEL=2.2.5
>
> før du starter mencoder?

Nej, det gjorde ingen forskel.

> [...]
> bliver sendt til lyddevicefilen og sender det både til
> lydkortet og til en fil i .wav format. Lidt a la "tee"

Det lykkedes mig at finde det (eller noget tilsvarende) -
vsound. Takker - det virkede jo fint!

> Det var vigtigt, at man også sendte lyden til lydkortet, ellers
> kunne realplayeren ikke hitte ud af timingen.

Med --timing gik det nogenlunde glat (bortset fra at realplay ikke
kunne lide at løbe tør for streaming data og gav en SIGABRT).

/Rasmus

42.3454% of statistics are completely made up
- Matt Benneke

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 28-10-03 14:23

spam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:
> Jeg forsøger uden meget held at gemme noget streaming media på disken;
> dog uden held.

[snip]

> mplayer kan fint afspille real-strømmen, men ikke gemme den ('-ao
> copy' - jeg har også forsøgt at omkode den til et andet format; uden
> held).

Jeg har med held brugt:

mplayer <URL> -dumpstream -dumpfile <filename>

--
Jesper

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-10-03 00:29

jesper@FJERNveloce.dk writes:

> Jeg har med held brugt:
>
> mplayer <URL> -dumpstream -dumpfile <filename>

Hm, det kunne jeg så ikke få til at virke. Men vsound klarede mosten
for mig.

/Rasmus

Beware of bugs in the above code;
I have only proved it correct, not tried it.
- Donald Knuth