Hvilket grabberkort ?
Fra : Jimmy

Dato : 28-10-03 08:04

Hej

Jeg ønsker at min RH 9.0 *text-mode* kasse skal kunne grabbe video fra et
alm. antennestik.

To spørgsmål:

1 - Hvilket kort er Linux-venligt?
2 - Skal der typisk installeres X eller lignende for at kortet vil fungere?

Mvh
Jimmy

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-10-03 11:01

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote in message
> Hej
>
> Jeg ønsker at min RH 9.0 *text-mode* kasse skal kunne grabbe video fra et
> [...]

F.eks. dem fra Hauppauge (WinTV)

> 2 - Skal der typisk installeres X eller lignende for at kortet vil
fungere?

Ikke noedvendigvis. Du kan f.eks. bruge streamer til at optage fra text mode
og v4lctl til at styre kortet (skifte kanal o.s.v.).
Eneste vigtige ting er at din maskine skal have nok CPU & disk kraft til at
kunne gemme & evt. enkode det du vil grabbe.

/Jesper

Fra : Jimmy

Dato : 28-10-03 16:25

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> wrote in message
> "Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote in message

> F.eks. dem fra Hauppauge (WinTV)

Jeg har haft et Hauppauge WinTV Theater som *virkeligt* var ringe til XP.
Har du personlige erfaringer med at det virker til Linux?

> [...]
at
> kunne gemme & evt. enkode det du vil grabbe.

Jeg har en VIA 933 Cyrix - Er det CPU-mæssigt helt i hegnet?

Mvh
Jimmy

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 28-10-03 18:45

Jimmy wrote:

> [...]
> mode
> at
>
> Jeg har en VIA 933 Cyrix - Er det CPU-mæssigt helt i hegnet?

Ja!

Du kan så overveje haupage pvr 250 eller 350 men driverne til Linux er
stadig beta (men de virker). På de kort sidder der encoderchip på kortet så
du ikke belaster cpu.

--
Magnus Pedersen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-03 21:19

On 2003-10-28,
Jimmy <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote:
> Jeg har haft et Hauppauge WinTV Theater som *virkeligt* var ringe til XP.
> Har du personlige erfaringer med at det virker til Linux?

Jeg har WinTV /Radio fra Hauppauge. Virker som det skal, og cmed den
støj på en del af kanalerne som ikke kan undgås. Det har ellers
virket upåklageligt i Linux siden jeg smed de første v4l drivere
i min kerne.

Har også et Pinnacle PCTV Rave (299 kr i ComputerCity, igen billigere
end alle EDB Prisers annoncører). Billedkvaliteten er det samme, men
jeg kan ikke læse den digitale lyd fra /dev/dsp på den, skal bruge
/dev/dsp1 = analog.

Har problem med, at mencoder optagede video ikke kan afspilles i
mplayer med rigtig pitch, der går noget galt i lyden. Men min
Windows box afspiller filerne uden besvær.

xawtv + mplayer + mencoder skulle kunne gøre det hele uden X. Og
scheduleringen til Frevo kan også installeres uden X, med webinterface
med programoversigten.

> Jeg har en VIA 933 Cyrix - Er det CPU-mæssigt helt i hegnet?

Med et PVR250 eller ihvertfald PVR350 kort skulle det gå. Men
720x576 DIVX koster omkring 80% af min Athlon XP2000. n få
det ned på 20-40% med halv størrelse og nupplevideo.

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 30-10-03 12:42

Povl H. Pedersen skrev:
> [...]
> end alle EDB Prisers annoncører). Billedkvaliteten er det samme, men
> jeg kan ikke læse den digitale lyd fra /dev/dsp på den, skal bruge

Sådan et købte jeg fornyeligt, da det var billigt og at der er linux-
drivere til det på nettet. Troede jeg.

De kort der bliver solgt af den type i dag, har en ny tuner der ikke er
understøttet af bttv.

Så nu er mit "projekttimeshiftfætter" sat i bero :/

--
Dennis Skærup Højlund Andersen
http://euph.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-11-03 23:05

On 2003-10-30,
Dennis Skærup Højlund Andersen <usenet@euph.dk> wrote:

> [...]
> understøttet af bttv.
>
> Så nu er mit "projekttimeshiftfætter" sat i bero :/

Min har også den nye tuner (med Pinnacle logo på). Virkede i kernel
2.4.22 + 2.4.23pre. Derudover kan du da prove med seneste BTTV driver
(som ikke er i kernel).

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 02-11-03 00:01

Povl H. Pedersen skrev:
> Min har også den nye tuner (med Pinnacle logo på). Virkede i kernel
> 2.4.22 + 2.4.23pre. Derudover kan du da prove med seneste BTTV driver
> (som ikke er i kernel).

Der er så kommet en nyere end den "nye". Det er efter sigende en mt2050
der sidder på de helt nye, hvorimod det er mt2032 der er understøttet af
bttv (som er så venlig at informere at tuneren ikke er en mt2032 - "not
a mt2032" efter modprobe bttv).

Og jeg er ikke en den eneste der har opdaget det - der er også et par
stykker på video4linux-listen der har øffet om det. Men der er endnu
ikke kommet svar på deres spørgsmål om til hvornår den vil blive
understøttet. Og da jeg ikk selv har kompetencerne til at fixe det, så
er der desværre ikke andet for end at vente.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-03 18:24

Jesper Frank Nemholt wrote:
> [...]
> Eneste vigtige ting er at din maskine skal have nok CPU & disk kraft til at
> kunne gemme & evt. enkode det du vil grabbe.

Har du fundet noget software der kan grabbe i et lossless format
stabilt i Linux? jeg har nemlig ikke kunnet finde noget..

Jeg har et hauppauge-kort og en 120gig seagate jeg kan skrive til
med ca. 25meg/sec ...

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv