Undvære localhost SMTP server?
Fra : Dennis

Dato : 27-10-03 10:06

Er det ikke muligt helt at undlade en lokal SMTP server på sin FreeBSD
maskine? Jeg vil hellere nøjes med at relaye alt post videre til en anden
SMTP server. Der kommer jo som minimum 2 emails hver dag fra FreeBSD
systemet ("daily run" og "security run" output).

Dennis

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-10-03 20:56

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 28-10-03 10:44

Michael Knudsen wrote:

> Hold sendmail paa loopback og opret en .forward. Jeg ved ikke, om FreeBSD
> har sendmail paa loopback per default -- OpenBSD har.

Og uddybende: Maaden at goere det (holde sendmail paa "loopback") paa er
godtnok at starte sendmail som daemon i baggrunden, men ikke lade den
binde til nogen netvaerksporte - dvs som

/usr/lib/sendmail -L sm-mta -q15m
/usr/lib/sendmail -L sm-msp-queue -Ac -q30m

i stedet for

/usr/lib/sendmail -L sm-mta -bd -q15m
/usr/lib/sendmail -L sm-msp-queue -Ac -q30m

Det kan opnaaes ved at putte MODE="" i /etc/default/sendmail (eller
hvilken fil sendmails init.d script nu end sourcer for options ved
opstart).

Dernaest boer submit.mc have

FEATURE(`msp', `[127.0.0.1]')dnl

aendret til

FEATURE(`msp', `smtp:mail-hub.dit-domaene')dnl

saa sendmail kan slippe af med post submittet lokalt.

Mere info naturligvis paa http://www.sendmail.org/ og i news:comp.mail.sendmail

Haaber det hjaelper...

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany