Mandrake 9.2 & SATA RAID0
Fra : VK

Dato : 26-10-03 21:08

Hej gruppen!

Jeg har postet et indlæg alt.os.linux.mandrake på engelsk og er lidt dovn
til at nu oversætte det til dansk, dog modtages svar gerne på dansk

her er så reposten:

Hi!

I'm trying to install Mandrake 9.2 on my RAID0 partition, which it wouldn't
recognize. It detects the 3112a controller and 2 separate disks instead of
one raid partition. I know it's an easy task to do, but duable, so others
say.

System
Asus A7N8-Deluxe with Silicon Image 3112a - newest firmware
2x Seagate 7200.7 160GB SATA
WinXP (so far) with a few NTFS partitions + unpartitioned space (for Linux)

I came across several solutions to this problem,one of those looked
promising:
http://www.infowares.com/linux/

I'm currenly a total newbee in Linux and don't know how to install these
modules. I booted from Mandrake CD,changed from installations GUI into a
shell and tried to mount floppy in order to load these modules, but it said
it couldn't find the device or address

Any suggestions on how I can load these modules while installing a fresh
copy of Mandrake ?
A detailed walkthrough-for-dummies is appreciated, but no demand :)

Any other ideas on how to install Mandrake in SATA raid0 disk ?

PS. some other related URLs I spotted:

http://www.linuxquestions.org/questions/archive/18/2003/07/1/51535

Delete _REMOVE_ in the address line

Delete _REMOVE_ in the address line

Fra : Glen Kjærulff

Dato : 27-10-03 22:32

VK wrote:

> [...]
> one raid partition. I know it's an easy task to do, but duable, so others

hardware raid i SATA er ikke understøttet i Kernen / Driver, samme
problem for mig med en Promise 20376, du må vente til official support i
2.6 ( som findes i contrib til Mandrake ).

indtil da må du splitte din disk op eller bruge Redhat, som har support
for nogle SATA controllers HW raid.

/Glen

Fra : VK

Dato : 28-10-03 11:12

"Glen Kjærulff" <gknews@lortespam.gutterne.dk> wrote in message
> [...]

hmmm - så vidt jeg kan se, skal der bare loades nogle moduler (Medley) i
kernen, jeg ander bare ikke hvordan man gør i MDK (

Fra : Glen Kjærulff

Dato : 29-10-03 17:57

VK wrote:

> "Glen Kjærulff" <gknews@lortespam.gutterne.dk> wrote in message

> hmmm - så vidt jeg kan se, skal der bare loades nogle moduler (Medley) i
> kernen, jeg ander bare ikke hvordan man gør i MDK (

er medley ikke kun software raid?, han har HW raid?

/Glen

Fra : Kent Friis

Dato : 30-10-03 19:17

Den Mon, 27 Oct 2003 22:31:42 +0100 skrev Glen Kjærulff:

>hardware raid i SATA er ikke understøttet i Kernen / Driver, samme
>problem for mig med en Promise 20376, du må vente til official support i
> 2.6 ( som findes i contrib til Mandrake ).

Hardware raid er da irrelevant for driveren, det er controllerens
arbejde.

Problemet med de billigige Promise-controllere er da netop at der er
tale om software-raid i BIOS, og da Linux ikke bruger BIOS til at læse
disken, er BIOS-software-raid ikke supporteret.

Hvis man kun har Linux på maskinen, kan man bruge Linux' egen software-
raid, men hvis disken skal deles med windows, er man nødt til at have
en kerne der kan læse/skrive RAID i samme format som BIOS'en bruger.

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk