Apache - Adgangskontrol: Authorization Req~
Fra : Arne Haaning

Dato : 26-10-03 15:15

Jeg er ved at sætte min apache op med et dir (/photo), hvortil kun
familie og venner skal have adgang.

I httpd.conf har jeg sat AllowOverride All for /var/httpd/html

i /photo har jeg lagt et .htaccess :
AuthName "en tekst"
AuthType Basic
AuthUserFile "/etc/httpd/users"
require testuser

Jeg har kørt htpasswd -c /etc/httpd/userd testuser og givet testuser
pass "access"

mao jeg har fulgt apache's egen anvisning.

Alligevel får jeg error 401 authorization required.

Prøv evt selv: www.haaning.org/photo/tst.htm

/arne
PS: fjern X'er og .nospam i mailadr.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-10-03 15:04

Arne Haaning <arne@haaning.org> writes:

>Jeg har kørt htpasswd -c /etc/httpd/userd testuser og givet testuser
>pass "access"

>mao jeg har fulgt apache's egen anvisning.

>Alligevel får jeg error 401 authorization required.

Hvad siger error_log?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Arne Haaning

Dato : 26-10-03 15:58

Klaus Ellegaard wrote:

> Hvad siger error_log?
Apache kan ikke få adgang til filen. Jeg har prøvet at skift user/group
til apache uden resultat.

Fra : Arne Haaning

Dato : 26-10-03 16:09

Klaus Ellegaard wrote:

> Hvad siger error_log?
>
> Mvh.
>    Klaus.
error_log skriver: "could not open password file" for at være helt præcis!
Kan den være korrupt eller skal man anvende et andet program end
htpasswd under RH8.0?
/arne

Fra : Arne Haaning

Dato : 26-10-03 18:23

> error_log skriver: "could not open password file" for at være helt præcis!
> Kan den være korrupt eller skal man anvende et andet program end
> htpasswd under RH8.0?
> /arne

chmod 755 /etc/httpd/users gjorde det for mig - tak Klaus, fordi du
hjalp mig med at få ilt til hjernen

Fra : Mads Toftum

Dato : 26-10-03 20:24

On Sun, 26 Oct 2003 15:15:19 +0100, Arne Haaning <arne@haaning.org> wrote:
> require testuser

Manualen siger: Require user userid
Eller i dit tilfælde - Require user testuser
http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/core.html#require

vh

Mads Toftum
--
Speaking at ApacheCon 2003 - http://ApacheCon.com/
T03, "Apache 2 mod_ssl tutorial" (3h)

Fra : Arne Haaning

Dato : 28-10-03 07:39

Mads Toftum wrote:
> On Sun, 26 Oct 2003 15:15:19 +0100, Arne Haaning <arne@haaning.org> wrote:

> Manualen siger: Require user userid
> Eller i dit tilfælde - Require user testuser
> http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/core.html#require

Du har fuldstændig ret:
enten

reguire [user|group] XXXX

eller

require valid-user

Også tak til dig - og det virker nu

tilgengæld kom jeg til at bruge min rigtige e-mail, og har siden
modtaget ca. 300 mails fra "microsoft" med "patches" - nogen der kender
til opsætning af ASK eller spamassasin?
/arne

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 28-10-03 22:35

On Tue, 28 Oct 2003 07:38:46 +0100, Arne Haaning wrote:

> tilgengæld kom jeg til at bruge min rigtige e-mail, og har siden
> modtaget ca. 300 mails fra "microsoft" med "patches" - nogen der kender
> til opsætning af ASK eller spamassasin?
> /arne

Ahh min yndlingsvirus SWEN...
Med procmail kan du gøre følgende:

#SWEN
:0
* > 140000
* < 165000
{
:0 BD
* b3IAAABBZG1pbgAAAEdFVCBodHRwOi8vd3cyLmZjZS52dXRici5jei9iaW4vY291bnRlci5naWYv
vira
}

Mvh
Sven

Fra : Arne Haaning

Dato : 28-10-03 23:02

Sven Esbjerg wrote:
> [...]
> :0 BD
> * b3IAAABBZG1pbgAAAEdFVCBodHRwOi8vd3cyLmZjZS52dXRici5jei9iaW4vY291bnRlci5naWYv

Tak for tippet
Jeg kender ikke så meget til procmail. Hvor skal jeg skrive det?
Jeg har i øvrigt fået ASK op at køre (se Novice: ASK og spamassasin med
sendmail)
/arne

Fra : Arne Haaning

Dato : 29-10-03 15:56