BIND DNS vs. AD DNS
Fra : Esben Laursen

Dato : 23-10-03 20:41

Er der nogen der ved om BIND kan lave host mappings til Windows automatisk
lige som en Active Directory DNS kan gøre?

Jeg ville meget gerne kunne koble DHCP og DNS sammen lige som man kan i
Win2k AD, med at den opretter (og nedlægger) A records og Reverse DNS til
hver klient. Eller det er jo faktisk Klienten er registere sig i DNS'en, og
hvis den ikke kan er det DHCP serveren der gør det hvis jeg ellers husker
rigtigt.
Det gøre ikke så meget hvis DHCP'en ikke kan, da jeg kører et rent w2k
klient miljø, og de kan jo selv registere sig.

Er der nogen der har leget med det? Eller kan det bare ikke lade sig gøre...

--
Esben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-03 21:21

On 2003-10-23,
Esben Laursen <hyber@NOSPAM-PLEASE.hyber.dk> wrote:
> [...]
> klient miljø, og de kan jo selv registere sig.
>
> Er der nogen der har leget med det? Eller kan det bare ikke lade sig gøre...

Det er trivielt at sætte BIND 9 op til at kore
DDNS i Ad-Hoc mode (det er hvad der skulle til for et par år siden
da jeg var sysadm). Så opdaterer klienterne selv DNS med deres
DHCP tildelte DNS navn.

Ulempen ved BIND fremfor AD DNS er, at AD DNS kan anvende kerberos
auth til at sikre at kun maskiner med domæne trusts kan registrere
sig i DNS. Ved ikke om BIND har kerberos support i dag.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-10-03 01:53

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> writes:

> Det er trivielt at sætte BIND 9 op til at kore
> DDNS i Ad-Hoc mode (det er hvad der skulle til for et par år siden
> da jeg var sysadm). Så opdaterer klienterne selv DNS med deres
> DHCP tildelte DNS navn.

Jeg opdaterer DNS-serveren direkte fra DHCP-serveren. Med ISC's
DHCP-server (man ska' ha' version 3) går det fint sammen med BIND9 -
og sikkert også med andre DNS-servere.

/Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-03 14:56

Den Fri, 24 Oct 2003 02:53:29 +0200. skrev Rasmus Bøg Hansen:

> Jeg opdaterer DNS-serveren direkte fra DHCP-serveren. Med ISC's
> DHCP-server (man ska' ha' version 3) går det fint sammen med BIND9 - og
> sikkert også med andre DNS-servere.

Jeg kan hertil tilføje, at det også virker for W98(SE), WNT, W2K og WXP.
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Esben Laursen

Dato : 26-10-03 16:32

> Jeg kan hertil tilføje, at det også virker for W98(SE), WNT, W2K og WXP.
> --

Har du et link til noget godt dokumentation på hvordan jeg får DHCP serveren
til det?

--
Esben

Fra : Esben Laursen

Dato : 26-10-03 22:45

"Esben Laursen" <hyber@NOSPAM-PLEASE.hyber.dk> skrev i en meddelelse

> Har du et link til noget godt dokumentation på hvordan jeg får DHCP
serveren
> til det?

Det var bare dokumentationen til dhcpd.conf (version 3) jeg skulle have fat
i, og ikke named.conf

--
Esben