Netkortet "går ned"
Fra : Mads Jensen

Dato : 23-10-03 20:27

Hej!

Jeg har fået et mærkeligt problem jeg håber I kan hjælpe mig med.
Jeg har opsat en firewall, med 3 netkort, eth0 er forbundet til mit
kabelmodem, eth1 er forbundet til dmz (min web/email osv server) og eth2
er forbundet til mit interne net (hvor mine klienter sidder).
Jeg har lavet pakkefiltreringen vha iptables og det hele kører perfekt,
til at starte med, men sådan lidt tilfældigt går eth2 i selvsving,
forstået på den måde at jeg pludselig taber forbindelsen fra mine klienter
(altså at de ikke kan komme på Internettet eller bare pinge interfacet),
selve firewallen kan stadigvæk godt tilgå internettet og pinge eth2
interfacet.
Hvis jeg genstarter netværket på firewallen (/etc/init.d/network restart),
samt mine iptables regler fungere det hele igen.
Er der nogen som kan komme med et forslag til hvad der går galt?

Med venlig hilsen

Mads

Fra : Dennis Laursen

Dato : 24-10-03 07:14

> [...]
> (altså at de ikke kan komme på Internettet eller bare pinge interfacet),
> selve firewallen kan stadigvæk godt tilgå internettet og pinge eth2

Hvad står der i dine logfiler?

Jeg har lige været ud for noget lignende, hvor at netkortet skrev noget
med carrier loss i logfilerne - desuden blinkede det langsomt orange og
ikke grønt som det ellers gjorde ved normal trafik. Løsningen var at
smidde det ud og sætte et andet i :)

./Dennis