Filesystem panic, 2.
Fra : Morten

Dato : 22-10-03 13:14

Hej,

Disken er 250Gb Maxtor, formatteret fra fabrikken. Det var sdc, ikke
sda.

[root@yoda root]# fdisk -l /dev/sdc

Disk /dev/sdc: 250.9 GB, 250999209984 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30515 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdc1 * 1 30515 245111706 c Win95 FAT32 (LBA)

Det der irriterer mest er, at det ikke er konsekvent det sker.
Jeg har siden sidst, set at efter systemet bliver sat til read
only, så fejler rsync først med "read-only file system" og
siden hen "too many open files". Jeg mistænker sidstnævnte for
at være grunden til at systemet endeligt hænger.

Vil der være en pointe i at formattere disken under linux?

Mvh

Morten

PS: Beklager at jeg ikke poster i samme tråd. Læser fra sunsite, skriver
via Google. Nogen der kender en gratis, opdateret NNTP provider?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 22-10-03 13:46

Morten wrote:
> Hej,
>
> Disken er 250Gb Maxtor, formatteret fra fabrikken. Det var sdc, ikke
> sda.

Har du mulighed for at sætte den på en Windows maskine og
køre scandisk?

> Vil der være en pointe i at formattere disken under linux?

Der er nok en grund til, at Windows 2000 nægter at lave
så store FAT32 filsystemer.

Prøv at lave et ext2 eller ext3 filsystem i stedet for.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : MartinAJ

Dato : 22-10-03 13:51

Hej Morten.

Morten wrote:
[snip'olade]

> Vil der være en pointe i at formattere disken under linux?

Ja! FAT32 er ustabilt i forhold til mange af de understøttede formater
under linux. Hvorfor har du netop valgt FAT32 til at overføre backups på?

> PS: Beklager at jeg ikke poster i samme tråd. Læser fra sunsite, skriver
> via Google. Nogen der kender en gratis, opdateret NNTP provider?

Hvorfor kan du ikke skrive til nyhedsgruppen via Sunsite. Det gør jeg.

--Martin

Fra : Morten

Dato : 22-10-03 19:47

MartinAJ <martin@[sletigen]jarl.dk> wrote in message news:<bn5ufk$l2e$1@sunsite.dk>...
> [...]
>
> Ja! FAT32 er ustabilt i forhold til mange af de understøttede formater
> under linux. Hvorfor har du netop valgt FAT32 til at overføre backups på?

FAT32 fordi det er en filserver jeg har sat op for en tegnestue (som en
vennetjeneste), og hvis maskinen af den ene eller anden grund brænder
ned, så skulle de gerne kunne tilgå backup'en selv, fra en af deres
wintendo maskiner - de har ingen Linux ekspertise, og rent fysisk bor
jeg langt væk fra maskinen.. Men hvis alternativet er et ustabilt system
bør jeg nok overbevise dem om at lavet det om til ext3 (det er ca. 7500
filer der snit fylder 4.5 mb, så er ext3 vel et ok valg?).

> Hvorfor kan du ikke skrive til nyhedsgruppen via Sunsite. Det gør jeg.

Mmm.. Jeg har fået password, men hvor sætter jeg det i Mozillas news
klient? Sunsite henviser til en tysk side der skulle indeholde info
om hvordan login/password sættes, men jeg kan ikke finde noget.

Tak for tipsene,

Mvh Morten

Fra : MartinAJ

Dato : 22-10-03 20:46

Morten wrote:

> [...]
> bør jeg nok overbevise dem om at lavet det om til ext3 (det er ca. 7500
> filer der snit fylder 4.5 mb, så er ext3 vel et ok valg?).

Nu kender jeg af gode grunde ikke din konfiguration, men kan de
forskellige backups ikke tilgås via en samba-filserver på
Linux-maskinen. Din backuphardisk er vel mountet.

Jeg bruger selv ext3 og har ingen erfaringer med de andre filsystemer
såsom RaiserFS. Mine erfaringer med ext3 er at det er meget robust. Tre
gange har jeg været udsat for at strømmen gik. En gang skulle konen
installere nye lamper og cuttede uden at advare mig (luften blev meget
hurtig kølig . En anden gang slukkede jeg selv for kontakten ved en
fejl. Og tredje gang gik et kraftværk i Sverige ned. Ingen af gangene
medførte nogen form for problemer.

> Mmm.. Jeg har fået password, men hvor sætter jeg det i Mozillas news
> klient? Sunsite henviser til en tysk side der skulle indeholde info
> om hvordan login/password sættes, men jeg kan ikke finde noget.

Password?!? Jeg bruger ikke password. Underligt.

--Martin

Fra : Mikael Hansen

Dato : 23-10-03 00:04

MartinAJ wrote:
> [...]
<SNIP>

> [...]
> hurtig kølig . En anden gang slukkede jeg selv for kontakten ved en
> fejl. Og tredje gang gik et kraftværk i Sverige ned. Ingen af gangene

Min Mandrake 9.1 PPC har også overlævet strømafbrydelser uden at brokke sig.

> Password?!? Jeg bruger ikke password. Underligt.
>
> --Martin

Prøv at se under "Edit / Mail & Newsgroup Account Settings / Outgoing
Server (SMTP)", der her jeg et afkrydsningsfelt der hedder "Use name and
password"

m.v.h. Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 23-10-03 16:04

Den Thu, 23 Oct 2003 01:04:17 +0200 skrev Mikael Hansen:

>Prøv at se under "Edit / Mail & Newsgroup Account Settings / Outgoing
>Server (SMTP)", der her jeg et afkrydsningsfelt der hedder "Use name and
>password"

Det hjælper ikke at sende sit news-password til sin mailserver.

SMTP = Simple Mail Transfer Protocol.
NNTP = Network News Transfer Protocol.

Mvh
Kent
--
Object orientation: the idea, that humans find it easier to understand
"you.car.engine.start" than "start your car engine".

Fra : Mikael Hansen

Dato : 23-10-03 23:50

Kent Friis wrote:
>snip<

> Det hjælper ikke at sende sit news-password til sin mailserver.

> [...]

Jeg ved ikke om dette kan lade sig gøre, men det er måske et forsøg vær.

Man kunne måske oprette en mailserver med newsserverens oplysninger, og
så vølge denne som news SMTP ?

ellers prøv at liste linket til den tyske side, så vil jeg da gerne
prøve at se om jeg kan se noget der.

m.v.h. Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 24-10-03 15:35

Den Fri, 24 Oct 2003 00:50:21 +0200 skrev Mikael Hansen:

>Jeg ved ikke om dette kan lade sig gøre, men det er måske et forsøg vær.
>
>Man kunne måske oprette en mailserver med newsserverens oplysninger, og
>så vølge denne som news SMTP ?

Man kunne også åbne telefonbogen og skrive "bager" ud for slagteren, og
så ringe til ham og bestille en bryllupskage. Måske et forsøg værd?

Når man så har opgivet at snyde slagteren til at sælge bryllupskager
og newsserveren til at snakke SMTP, går man ind i "Mail and newsgroup
accont settings", og tilføjer en newsserver, sunsite.dk, og så kigger
man under NEWS-serveren, under "Server settings", og sætter kryds i
"Always use authentication when connecting to this server".

Det tog iøvrigt cirka to minutter at regne ud, selvom jeg normalt ikke
bruger Mozilla til news.

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-10-03 22:37

MartinAJ <martin@[sletigen]jarl.dk> writes:

> Password?!? Jeg bruger ikke password. Underligt.

Morten skriver fra en svensk IP - der skal man bruge kodeord til
sunsite.

/Rasmus

The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-10-03 16:32

On Fri, 24 Oct 2003 14:34:52 +0000 (UTC), Kent wrote:

> [...]
> server".

> Det tog iøvrigt cirka to minutter at regne ud, selvom jeg normalt

Hvis man kigger efter et sted man kan taste login og kodeord ind, så
overser man nemt den checkboks (specielt med den lidet klare tekst den
har), synes jeg.

Mvh.

--
Det største problem ved usenet er, at dem man har Adam Sjøgren
i sin kill-file hele tiden skifter From:-linie asjo@koldfront.dk

Fra : Mikael Hansen

Dato : 25-10-03 00:44

Adam Sjøgren wrote:

> Hvis man kigger efter et sted man kan taste login og kodeord ind, så
> overser man nemt den checkboks (specielt med den lidet klare tekst den
> har), synes jeg.
>

> Mvh.

@ Kent
Hvilken Mozilla version bruger du?
Jeg kan ikke se et sådan afkrydsningsfelt i min 0.9.9 (standart RH 7.3,
ikke opgraderet), eller er det kun tilstede ved oprettelse af ny konto?

Havde jeg set en boks med den betegnenlse da jeg kikkede i mins
(eksisterende) opsætning, er jeg sikker på jeg ville have foreslået den.

m.v.h. Mikael

Fra : Kent Friis

Dato : 25-10-03 10:25

Den Sat, 25 Oct 2003 01:43:37 +0200 skrev Mikael Hansen:

>@ Kent
>Hvilken Mozilla version bruger du?

Det var vistnok 1.4 da jeg checkede, har lige opgraderet til 1.5.

>Jeg kan ikke se et sådan afkrydsningsfelt i min 0.9.9 (standart RH 7.3,
>ikke opgraderet), eller er det kun tilstede ved oprettelse af ny konto?

Nej, indstillingen dukker først op efter kontoen er oprettet.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Mikael Hansen

Dato : 25-10-03 14:17

Kent Friis wrote:
> Den Sat, 25 Oct 2003 01:43:37 +0200 skrev Mikael Hansen:
SNIP

> Det var vistnok 1.4 da jeg checkede, har lige opgraderet til 1.5.

> Nej, indstillingen dukker først op efter kontoen er oprettet.
>
> Mvh
> Kent

Ja så burde jeg jo kunne have set den, hvis den var til stede
men jeg fik dig måske peget hen til hvor den skulle findes?

m.v.h. Mikael