Filesystem panic
Fra : Morten

Dato : 22-10-03 10:42

Hej,

RH 9, 2.4.20-18.9. Hver nat mounter maskinen en ekstern FAT32 disk
over firewire (/dev/sda1) og foretager en rsync backup dertil.

Jeg har et par gange oplevet at maskinen fryser totalt under denne
backup, efter en hardware reboot kan jeg så i /var/log/messages se
flg:

Oct 22 04:02:20 yoda kernel: Filesystem panic (dev 08:21).
Oct 22 04:02:20 yoda kernel: fat_free: deleting beyond EOF
Oct 22 04:02:20 yoda kernel: File system has been set read-only

Og det er det. Nogen som helst forslag til hvad jeg kan gøre mht.
fejlsøgning?

Mvh Morten

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 22-10-03 11:19

Morten wrote:
> [...]
> Oct 22 04:02:20 yoda kernel: fat_free: deleting beyond EOF
> Oct 22 04:02:20 yoda kernel: File system has been set read-only

"deleting beyond EOF" lyder som om der er noget galt
med dette filsystem.

Hvor stor er disken?

Hvilket operativsystem har formatteret denne disk?

Hvad skriver "fdisk -l /dev/sda" om partitionen?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-10-03 07:36

Mogens Kjaer wrote:

> "deleting beyond EOF" lyder som om der er noget galt
> med dette filsystem.

Det har jeg været ude for med en floppy,

> Hvor stor er disken?

den skulle være på 4-5 GB

> Hvad skriver "fdisk -l /dev/sda" om partitionen?

Hvis jeg kan finde disken igen, kan jeg så også give den en fdisk -l /dev/fd0 ?

Ivar

Fra : Mikael Hansen

Dato : 25-10-03 10:15

Ivar Madsen wrote:

> Det har jeg været ude for med en floppy,

> den skulle være på 4-5 GB

Det ville ikke være så tosset, hvis man kunne få floppyer i den størelse.

> Hvis jeg kan finde disken igen, kan jeg så også give den en fdisk -l /dev/fd0 ?

Jer tror nu kun fdisk kan bruges med harddiske, har aldrig hørt om at
partitionerer en floppy,
Men hvis man havde floppyer i GB størrelsesorden, kunne det måske gøre
nytte.

Da fdisk -l kun lister partitionstabellen sker der nok ikke noget ved at
prøve, men jeg gætter på at man vil få en fejlmeddelelse.
fdisk -l uden /dev angivelse skulle gærne liste samtlige diskes
partitionstabeller.

m.v.h. Mikael

P.S. havde på arbejde den anden dag en lille joke om floppydiske.
mens en ventede på at fremstille en driverdisk til et netkort, falt der
en bemærkning om at floppy diske var sløve, jeg foreslog at man skulle
lave floppydrev med 15.000 rpm, så var der en der mente at disken ville
smælte.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-10-03 11:39

Mikael Hansen wrote:

> Det ville ikke være så tosset, hvis man kunne få floppyer i den størelse.

Ja, hvis bare den så også virkede, så ville det ikke have været så tosset
enda Men det gjorde den bare ikke, og det var den disk jeg forsøgte at bruge
til at boote med, for at lave en istall fra HD,,,

> [...]
> en bemærkning om at floppy diske var sløve, jeg foreslog at man skulle
> lave floppydrev med 15.000 rpm, så var der en der mente at disken ville

Hmm, jeg tror ikke at den ville smelte, men det vil nok ikke være sådan lige at
lave sådan en disk, husk på at så skulle du have læse/skrive hovedet tætter på
mediet, og på en floppy har du ingen beskyttelse mod støv og sådan noget, så
hvis du satte hovedet så tæt som det skulle være nødvendigt, så ville både det
og skifen blive ødelagt ved at støvet rammer hovedet med den høje fart,,,

Ivar

Fra : Mikael Hansen

Dato : 25-10-03 14:13

Ivar Madsen wrote:
> Mikael Hansen wrote:

<snip>

> [...]
> og skifen blive ødelagt ved at støvet rammer hovedet med den høje fart,,,

hmm. det med støv havje jeg ikke lige i tankerne, men jeg mener faktik
at på floppy'er er hovederne i direkte kontakt med mediet.
Hvis det kunne realiseres skulle man nok også have nogle slidstærke
hoveder, lad mig foreslå hoveder fremstillet af samme materialer som de
hoveder der blev brugt på Studer/ReVox spolebåndoptagere.
men for at kunne udnøtte den høje hastighed skuller der nok også et nyt
floppy-interface/controler til.

m.v.h. Mikael

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-10-03 17:02

Mikael Hansen wrote:

> [...]
> hoveder der blev brugt på Studer/ReVox spolebåndoptagere.
> men for at kunne udnøtte den høje hastighed skuller der nok også et nyt

Så er vi over i nyt HW der har samme fordel som floppy'en mht. at den er let at
tage ud, og flytte over i en anden maskine.
Idag vil en USB key nok være første bud, men ZIP drev har man da haft i mange
år,,,
Og basalt set, er det så ikke en floppy i ny HW desing, der er mere moden end de
gamle 1.44 MB floppy'er?

BTW så er floppyen ved at uddø,,,

Ivar

Fra : Mikael Hansen

Dato : 25-10-03 18:25

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> år,,,
> Og basalt set, er det så ikke en floppy i ny HW desing, der er mere moden end de

Sikken meget vi kan få ud af en joke om sløve floppy´er

Men de kan da stadig gøre god nytte hvis man bare skal flytte nogle små
filer.
Vi sælger faktisk stadig en del disketter i den forretning hvor jeg
arbejder, fik den anden dag også en forespørgsel på 720 Kb disketter,
men det kan vi ikke længere skaffe.
Vi har også solgt drev til nogen der har købt nye PC'er uden floppydrev.

m.v.h. Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-10-03 11:27

Morten wrote:
> [...]
> Oct 22 04:02:20 yoda kernel: File system has been set read-only
>
> Og det er det. Nogen som helst forslag til hvad jeg kan gøre mht.

Er der fejl i FAT32-filsystemet? Opfatter Linux disken på samme måde
som Windows?

Det lyder for mig som om at Linux opfatter disken som mindre end den
egentligt er. Hvad siger "fdisk" til disken?

Fra : Jan Birk

Dato : 23-10-03 06:23

> [...]
> Oct 22 04:02:20 yoda kernel: File system has been set read-only
>
> Og det er det. Nogen som helst forslag til hvad jeg kan gøre mht.

Jeg har det samme problem med en USB (200 GB) harddisk. Desværre er det
ikke løst endnu. Mit næste skridt blive at lægge et andet filsystem på
end vfat!

/Jan

Fra : Morten Primdahl

Dato : 23-10-03 12:09