lilo.conf fejl
Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-10-03 21:48

Det er lykkes mig at få installeret mdk9.2 fra HD, men jeg kan ikke få lilo.conf
rettet til, så jeg kan starte såvel mdk9.1 og mdk9.2 op, når jeg med
nedestående lilo.conf forsøger at køre lilo så siger den

|[root@milli etc]# lilo
|Added mdk9.1
|Added mdk9.2
|Added linux-nonfb
|Added failsafe
|Added windows
|Added floppy
|Fatal: No images have been defined or default image doesn't exist.
|[root@milli etc]# mc

Hvad brokker den sig over? Ja, at den ikke kan finde defalut image, men hvad for
et image, og hvorfor mon ikke?

,----[ /etc/lilo.conf ]
| boot=/dev/hda
| map=/boot/map
| default="linux"
| keytable=/boot/dk-latin1.klt
| prompt
| nowarn
| timeout=100
| message=/boot/message
| menu-scheme=wb:bw:wb:bw
| image=/boot/vmlinuz
| label="mdk9.1"
| root=/dev/hda8
| initrd=/boot/initrd.img
| append="devfs=mount hdc=ide-scsi hdd=ide-scsi acpi=off quiet"
> [...]

dette afsnit har jeg copieret fra mdk9.2's lilo.conf, og så rettet label til.

`----

Ivar

Fra : Preben Traerup

Dato : 21-10-03 22:13

Ivar Madsen wrote:
> Det er lykkes mig at få installeret mdk9.2 fra HD, men jeg kan ikke få lilo.conf
> rettet til, så jeg kan starte såvel mdk9.1 og mdk9.2 op, når jeg med
> nedestående lilo.conf forsøger at køre lilo så siger den

man lilo.conf hjælper det ikke ?
Der skal bare tilføjes ordet default til et af dine images,
som jeg lige husker det..

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-10-03 22:44

Preben Traerup wrote:

> man lilo.conf hjælper det ikke ?
> Der skal bare tilføjes ordet default til et af dine images,
> som jeg lige husker det..

Nej, man lilo.conf siger at hvis ikke den er der, så tages den første som
default.

Ivar

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 21-10-03 22:50

> Nej, man lilo.conf siger at hvis ikke den er der, så tages den første som
> default.

Korrekt, men her er fra din lilo:

| default="linux"

Du har angivet labelen "linux" som defaultsystem, men ingen labels i din
lilo bærer dette navn.
Skriv for eksempel "linux-nonfb" i default.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Henrik Larsen

Dato : 21-10-03 22:57

> Hvad brokker den sig over? Ja, at den ikke kan finde defalut image, men
hvad for
> et image, og hvorfor mon ikke?

Uden at have den største viden på dette emne (jeg har rodet med lilo conf 1
gang), vil jeg stært skyde på at din default står til "linux", du har ikke
længere noget image der hedder linux og det er derfor du får fejlen.

> ,----[ /etc/lilo.conf ]

^^ Der var den.
Ret denne til hvad du vil have som default (altså det image som bliver
startet automatisk)

f.eks.
default="mdk9.2"

Mvh.
Henrik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-10-03 06:14

Henrik Larsen wrote:

> [...]

> ^^ Der var den.
> Ret denne til hvad du vil have som default (altså det image som bliver

OK, det er derfor det virkede igen, efter jeg rettede mdk91 tilbage til "linux"
igen,,,

Ivar

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 22-10-03 14:33

> [...]
> gang), vil jeg stært skyde på at din default står til "linux", du har ikke
> længere noget image der hedder linux og det er derfor du får fejlen.

Hehe, jeg tog dig med seks minutter =)

Fra : Henrik Larsen

Dato : 23-10-03 00:02

> Hehe, jeg tog dig med seks minutter =)

grrrr! Men jeg skrev mere end dig og newsserveren var sløv ;)

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-10-03 11:44

> grrrr! Men jeg skrev mere end dig og newsserveren var sløv ;)

Du var mindre effektiv, hehe - derfor