Newbie: Installation af programmer
Fra : Jakob

Dato : 21-10-03 08:44

Hej,

Er lige landet i Mandrake Linux efter for lang tid i Win, med lidt små
problemer tilfølge:

1.
Har downloaded java fra sun og har nu en fil der hedder:
j2sdk-1_4_2-nb-3_5_1_bin-linux.bin, hvordan får jeg java sdk'en installeret
ud fra denne fil ?

2.
Har også downloaded BlueJ (Java UML editor).
Ligger med en fil der hedder: bluej-130.jar, der kan pakkes ud til nogle
class filer,
hvorfan installeres bluJ fra dem ?

3.
Har downloaded et GIS (GRASS) hvor filen hedder:
grass-5.0.2-1.1mdk.i586.rpm, hvordan får jeg GRASS installeret fra den fil.

Er der en standard måde at installere programmer på.
Kan en rpm være afhængig af at man har andre rpm'er er installeret og
hvordan håndteres dette ?

--

Takker,
Jakob

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-10-03 08:56

Jakob wrote:

> Er lige landet i Mandrake Linux

Fornuftigt!

> Har downloaded java fra sun og har nu en fil der hedder:
> j2sdk-1_4_2-nb-3_5_1_bin-linux.bin, hvordan får jeg java sdk'en installeret
> ud fra denne fil ?

Det ser ikke ud til, at det er RPM-udgaven, du har downloadet. Gør det i
stedet. Derefter skal du gøre følgende:

chmod +x filnavn.bin (dette gør filen eksekverbar)
../filnavn.bin ("kører" filen og giver en rpm-fil)
rpm -i filnavn.rpm (installerer pakken)

Sandsynligvis havner skidtet i /usr/java/

Tag for øvrigt at kigge forbi http://plf.zarb.org/. Der kan du blandt
andet læse om easyurpmi, som er særdeles anbefalelsesværdigt!

--
Michael Knudsen [knudsen@imf.au.dk]
http://home.imf.au.dk/knudsen/