Bestemme hvad UID/GID starter ved ved ny b~
Fra : Morten Trab

Dato : 17-10-03 12:02

Hvordan kan jeg i rødhætte bestemme hvilket UID/GID hver ny bruger skal
starte med...

F.eks. min postfix bruger UID 33333, og ny brugere vil derfor vil starte ved
33334, istedet for f.eks. 600 eller hvad det nu passer med...

Jeg kan se at nfsnobody er oprettet med UID 65534, så det må jeg kunne
sættes et eller andet sted...

--
Mvh. Morten Trab
--

Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-10-03 12:10

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> writes:

>Hvordan kan jeg i rødhætte bestemme hvilket UID/GID hver ny bruger skal
>starte med...

useradd -u UID -g GID .......

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Trab

Dato : 17-10-03 12:59

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> useradd -u UID -g GID .......

Foruden det...Jeg har jo ikke brugt de variabler før, for at komme under
nfsnobody's UID/GID

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-10-03 13:03

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> writes:

>Foruden det...Jeg har jo ikke brugt de variabler før, for at komme under
>nfsnobody's UID/GID

UID'er over 65000 er i større eller mindre grad reserveret til
specielle "brugere" såsom nobody, så de tæller aldrig med. Det
er nu primært af historiske årsager.

useradd tager det højeste nummer (men altså kun dem under 65000)
og lægger én til.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Trab

Dato : 17-10-03 13:56

> useradd tager det højeste nummer (men altså kun dem under 65000)
> og lægger én til.

Okay, hvor besværligt er det så at give de services jeg har der har f.eks.
333xx UID til et lavere??

Er der noget jeg skal tage højde for??

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-10-03 14:01

>Okay, hvor besværligt er det så at give de services jeg har der har f.eks.
>333xx UID til et lavere??

Ændr deres UID i /etc/passwd og evt. andre steder, det optræder
(men det er der vist ikke noget af på Linux, medmindre man har
skrevet UID'er ind i diverse konfigfiler).

Stop servicen.
Derefter en "find / -user GAMMELT_UID -exec chown NYT_UID \{\} \;"
Start servicen igen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Leif Neland

Dato : 17-10-03 17:32

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> skrev i en meddelelse
> "Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> Okay, hvor besværligt er det så at give de services jeg har der har f.eks.
> 333xx UID til et lavere??

Hvis du bruger adduser i stedet for useradd (hvis den da findes på redhat;
den findes på debian), kan du sætte "LAST_UID=29999" i /etc/adduser.conf