oversigt over diskforbrug pr. bruger
Fra : Morten Graae

Dato : 14-10-03 21:43

hej

jeg er ved at sætte en redhat 8.0 server op.

jeg har ca. 100 brugere. som er oprettet i /home/brugernavn

jeg vil gerne have en oversigt over hvor meget hver bruger fylder på
harddisken.

Hvilken kommando skal jeg bruge.

mvh.
Morten Graae

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-10-03 21:45

Morten Graae <ikt@bjergsnaes.dk> writes:

> jeg har ca. 100 brugere. som er oprettet i /home/brugernavn
>
> jeg vil gerne have en oversigt over hvor meget hver bruger fylder på
> harddisken.
>
> Hvilken kommando skal jeg bruge.

du -ms /home/*

--
Jacob - www.bunk.cc
Editing is a rewording activity.

Fra : Morten Graae

Dato : 14-10-03 22:35

aOn Tue, 14 Oct 2003 22:45:26 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>du -ms /home/*

ahh - så let tak for det

kan man så evt. også se hvor meget en speciel filtype fylder i hver
enkel brugers bibliotek

fx. exe filer eller mp3 filer?

på forhånd tak.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-10-03 22:45

Morten Graae wrote:
> kan man så evt. også se hvor meget en speciel filtype fylder i hver
> enkel brugers bibliotek
> fx. exe filer eller mp3 filer?

Måske med passende options til "file"?
--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-10-03 22:48

Morten Graae <ikt@bjergsnaes.dk> writes:

> kan man så evt. også se hvor meget en speciel filtype fylder i hver
> enkel brugers bibliotek

Ja. Læs manualen til find (ved at skrive 'man find'). Den første jeg
lige kom i tanke om, og som virkelig ikke er køn (og som sikkert også
er vildt langsom, hvis du slipper den løs på noget stort):

find . -name "*.tex" -printf "%s\n"|perl -e 'while(<>) {$sum+=$_;} print $sum . "\n";'

Som giver hvor meget alle dine .tex filer i det bibliotek du står i nu
fylder i bytes. Så kan du selv dividere med 1024 eller 1024^2 for at
få det i KB og MB.

--
Jacob - www.bunk.cc
Entropy isn't what it used to be.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-10-03 22:48

Den Tue, 14 Oct 2003 22:45:26 +0200. skrev Jacob Bunk Nielsen:

> du -ms /home/*
Mener du ikke du -hs /home/* ?
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 15-10-03 00:49

In article <pan.2003.10.14.21.48.17.466126@datanom.net>,
Michael Rasmussen wrote:

> Mener du ikke du -hs /home/* ?

Maybe, men human-readable er besvaerlig for programmer at behandle.
Desuden er den ikke tilgaengelig paa alle systemer.

--
j.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-10-03 22:54

Michael Rasmussen <mir@datanom.net> writes:
> Jacob Bunk Nielsen:

> Mener du ikke du -hs /home/* ?

Det gjorde jeg nu egentlig ikke, men det er da også en mulighed

På den slags systemer jeg administrerer ville jeg være ret ligeglad
med brugere der kun bruger 187 KB i deres homedir, og ville sådan set
være glad nok for bare at se et 0 ud for deres homedir, hvis jeg
skulle danne mig et hurtigt overblik over hvor diskpladsen er brugt
henne.

I øvrigt understøtter du under Solaris hverken -h eller -m. Det samme
gør sig sikkert gældende for et hav af systemer der ikke bruger GNU
du.

--
Jacob - www.bunk.cc
Who was that masked man?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-03 00:39

Den Tue, 14 Oct 2003 23:53:46 +0200. skrev Jacob Bunk Nielsen:

> I øvrigt understøtter du under Solaris hverken -h eller -m. Det samme
> gør sig sikkert gældende for et hav af systemer der ikke bruger GNU du.
Hvad laver -m ? Den står ikke beskrevet i dokumentationen! Med eller uden
m; forskellen er den samme hos mig.

Fra : Thor Dreier

Dato : 15-10-03 00:58

Michael Rasmussen wrote:
> Hvad laver -m ? Den står ikke beskrevet i dokumentationen! Med eller uden
> m; forskellen er den samme hos mig.

-m like --block-size=1M [deprecated]

Fra : Morten Graae

Dato : 14-10-03 23:13

wrote:

>du -ms /home/*

kan man også lave en sortering - så dem der fylder mest stor først?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-10-03 23:16

Morten Graae <ikt@bjergsnaes.dk> writes:

> kan man også lave en sortering - så dem der fylder mest stor først?

Ja, hæld det over i 'sort -nr'.

--
Jacob - www.bunk.cc
The more you complain, the longer God lets you live.

Fra : Morten Graae

Dato : 16-10-03 20:57

On Wed, 15 Oct 2003 00:16:13 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Ja, hæld det over i 'sort -nr'.

fantatisk - hvad så hvis jeg bare vil have de 10 første efter
sorteringen ?

Fra : Morten Graae

Dato : 16-10-03 21:04

On Thu, 16 Oct 2003 21:56:45 +0200, Morten Graae <ikt@bjergsnaes.dk>
wrote:

>fantatisk - hvad så hvis jeg bare vil have de 10 første efter
>sorteringen ?

ja ja, lidt tænkning så kom den

du -ms * | sort -nr | head -n15

finder de 15 mest fyldende brugere.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-10-03 11:14

Michael Rasmussen <mir@datanom.net> writes:

> Hvad laver -m ? Den står ikke beskrevet i dokumentationen! Med eller uden
> m; forskellen er den samme hos mig.

Her siger du(1):

-m, --megabytes
like --block-size=1048576

Og:

$ rpm -qf `which du`
fileutils-4.1-10.1

-m gør en forskel her hos mig, og på den GNU du jeg har installeret på
min Solaris på arbejdet

--
Jacob - www.bunk.cc
Have a nice day!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-03 11:50

Den Wed, 15 Oct 2003 12:13:31 +0200. skrev Jacob Bunk Nielsen:

> $ rpm -qf `which du`
> fileutils-4.1-10.1

hos mig:
[mir@thor mir]$ rpm -qf `which du`