DVI i emacs
Fra : Søren

Dato : 07-10-03 11:00

På en RedHat 8.0 arbejder jeg med latex i emacs. Det er noget, jeg skal
have lært, så jeg er stadig på newbie stadiet. Jeg får lavet en .tex fil
men vil gerne have lavet en dvi fil. Når jeg kompilere får jeg følgende
fejl meddelse:

make *** no targets specified and no makefile found. Stop.
compilation exited abnormally with code 2 at mon oct 6 18:11:07

Min test.tex fil kan ses her forneden. Jeg har skrevet den, gemt den,
vælger kompilering i menuen og i kommandolinie kommer make -t herefter
vælger jeg enter og får ovennævnte fejlmeddelse. Der er kun en .tex fil
i mit home directory og ikke en div fil. Hvad er der galt eller hvad gør
jeg forkert ?

/Søren

test.tex

\documentclass[a4paper,danish]{report}
\usepackage[danish]{babel}
\begin{document}
\section{indledning}
Her er en test
\end{document}

uanset om jeg har linien \section{indledning} med eller ej kommer samme
fejl meddelse.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-10-03 11:05

Søren <sorenh@gmx.net> writes:

> [...]
>
> make *** no targets specified and no makefile found. Stop.
> compilation exited abnormally with code 2 at mon oct 6 18:11:07

Det er fordi du bruger make. Lad være med det, og installér i stedet
AUCTeX.

Når du bruger make forventer make at finde en fil der hedder Makefile
hvor der skal stå hvad den skal gøre. Sådan en fil har du ikke.

Jeg har skrevet en kort introduktion til at skrive LaTeX i Emacs. Den
finder du på
<http://www.gbar.dtu.dk/~latex/emacs/DTU-Emacs-Introduktion.pdf>

Den vil sikkert besvare en del af de næste spørgsmål der dukker
op. Det er langt fra et komplet opslagsværk, men men som en hurtig
introduktion. Den er lidt DTU-specifik, men det bør du være i stand
til at læse henover.

--
Jacob - www.bunk.cc
You are confused; but this is your normal state.

Fra : Søren

Dato : 07-10-03 11:54

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Det er fordi du bruger make. Lad være med det, og installér i stedet
> AUCTeX.

Den vil jeg se at få installeret, som jeg kan se løser problemet med
både at lave dvi og pdf filer.

> Jeg har skrevet en kort introduktion til at skrive LaTeX i Emacs. Den
> finder du på
> <http://www.gbar.dtu.dk/~latex/emacs/DTU-Emacs-Introduktion.pdf>

Jeg synes, den er god som introduktion og fik også lidt ud af at læse den.

Tak for hjælpen.

/Søren

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-10-03 11:59

Søren <sorenh@gmx.net> writes:

> Jeg synes, den er god som introduktion og fik også lidt ud af at læse den.

Det lyder godt. Ellers må du jo bare spørge igen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Honk if you hate bumper stickers that say "Honk if ..."

Fra : Kristian Thy

Dato : 07-10-03 22:46

Søren uttered:
> På en RedHat 8.0 arbejder jeg med latex i emacs. Det er noget, jeg skal
> have lært, så jeg er stadig på newbie stadiet. Jeg får lavet en .tex fil
> men vil gerne have lavet en dvi fil.

På min Emacs (standard XEmacs 21.2, der fulgte med RH7.3) kompilerer
den LaTeX hvis jeg trykker C-x C-s C-c C-f (de to første er bare for
at save).

\\kristian
--
"I'm a pork. I need commitment!"
--Miss Piggy

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-10-03 23:31

Kristian Thy <thy@it.edu> writes:

> På min Emacs (standard XEmacs 21.2, der fulgte med RH7.3) kompilerer
> den LaTeX hvis jeg trykker C-x C-s C-c C-f (de to første er bare for
> at save).

Det er standard TeX-mode du bruger. Der kan man i øvrigt få vist sin
DVI-fil med 'C-c C-b' så vidt jeg husker. Det kræver dog så vidt jeg
husker at du sætter tex-dvi-view-command til "xdvi" eller
lignende. Det gøres med:

(set q tex-dvi-view-command "xdvi")

Prøv også at trykke 'C-h m' i TeX-mode for at få en liste over
genvejstaster.

.... men! Jeg synes altså at AUCTeX er så meget bedre end det TeX-mode
der følger med Emacs at jeg helt klart vil anbefale det i stedet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Fatal error right in front of screen