Linux og Software RAID
Fra : Jens

Dato : 06-10-03 08:03

Hej!

Jeg ville gerne lave et system hvor jeg har 2 diske, som jeg gerne vil
bruge i et RAID 1, vha Linux's eget software RAID.
Mine spørgsmål er så:
* Jeg formoder, at begge diske bør sidde som master enheder på hver sin
kanal.

* Når arrayet skal oprettes, lægges begge diske ind i samme array, og den
ene gøres til "spare".

* Hvad gør man i tilfælde af at den ene disk "står af", specielt hvis det
er den som sidder på den primære kanal.

Er der nogen som kan komme med nogle kommentare til ovenstående og evt.
gerne noget mere praktisk erfarring ang. emnet?

På forhånd mange tak

- Jens

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-10-03 08:12

Jens wrote:
> [...]
> Mine spørgsmål er så:
> * Jeg formoder, at begge diske bør sidde som master enheder på hver sin

Det er smartest mht. performance.

> * Når arrayet skal oprettes, lægges begge diske ind i samme array, og den
> ene gøres til "spare".

Det kan man ikke sige. Begge diske bruges hele tiden.

> * Hvad gør man i tilfælde af at den ene disk "står af", specielt hvis det
> er den som sidder på den primære kanal.

Ja, så fortsætter systemet bare med at bruge disken på den sekundære
kanal.

> Er der nogen som kan komme med nogle kommentare til ovenstående og evt.
> gerne noget mere praktisk erfarring ang. emnet?

Hvis RAID'en er din bootbare partition, så
sørg for at bruge lilo som loader, ikke grub. Lilo
finder selv ud af at installere sig på begge diske.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-10-03 11:09

On Mon, 06 Oct 2003 09:11:39 +0200, Mogens wrote:

> Ja, så fortsætter systemet bare med at bruge disken på den sekundære
> kanal.

Man bør evt. huske at lægge LILO på begge diske, så man kan boot'e fra
nr. 2 hvis nr. 1 dør en voldsom død.

Hov:

> Hvis RAID'en er din bootbare partition, så sørg for at bruge lilo
> som loader, ikke grub. Lilo finder selv ud af at installere sig på
> begge diske.

Orv, gør den? Det vidste jeg ikke. Ved du hvad version den begyndte på
det i? Siger den noget om det, når den gør det?

Mvh.

--
"This is either madness... or brilliance." Adam Sjøgren
"It's remarkable how often those two traits coincide." asjo@koldfront.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-10-03 11:31

Adam Sjøgren wrote:

> Orv, gør den? Det vidste jeg ikke. Ved du hvad version den begyndte på
> det i? Siger den noget om det, når den gør det?

Jada:

lilo.conf:

prompt
timeout=50
default=linux
boot=/dev/md0
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
linear

image=/boot/vmlinuz-2.4.20-20.9bigmem
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.20-20.9bigmem.img
read-only
root=/dev/Volume00/LogVol00
append="hda=ide-scsi"

# lilo
boot = /dev/sda, map = /boot/map.0801
Added linux *
Added linux-smp
Added linux-smp-old
Added linux-up
boot = /dev/sdb, map = /boot/map.0811
Added linux *
Added linux-smp
Added linux-smp-old
Added linux-up

Det er den lilo, som følger med rh9:

# rpm -qf /sbin/lilo
lilo-21.4.4-22

grub kan også gøre dette, når man installerer rh9
på RAID-1. Men jeg fandt aldrig ud af at gøre det
i hånden (med grub-install) bagefter, det får jeg
brug for, hvis maskinen skal reinstalleres fra
tape.

Fra : Jens

Dato : 06-10-03 14:58

Hej igen!

Tusind tak for hjælpen, men lige en gang til for de langsomme :)
Hvis jeg så bruger lilo som du anbefaler, hvad så hvis/når den ene disk
står af, slukker for maskinen og skifter diske starter op igen og kører en
"lilo" - eller ??

På forhånd tak

- Jens

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-10-03 16:29

Jens wrote:
> [...]
> står af, slukker for maskinen og skifter diske starter op igen og kører en

Hvis dine drev er hotswap (findes det til IDE?), er det
slet ikke nødvendigt at reboote.

Hvis du har skiftet disk, skal du først og fremmest sørge for,
at dine diskpartitioner bliver ajourført: Lav partitioner
på den nye disk, og sørg for at den bliver added til
RAID'en. Dette sker ikke automatisk.

Så kan du køre lilo for at få skrevet bootloaderen på
begge drev.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 07-10-03 00:53

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er smartest mht. performance.

Og sikkerhed, du kan godt risikere at din slave disk ryger med i faldet når
master ryger.
(ikke at disken dør, men controlleren kan ikke finde ud af at have en slave
uden master)

Rune

Fra : Mikael Hansen

Dato : 07-10-03 07:26

Rune Friis Jørgensen wrote:
> [...]
> master ryger.
> (ikke at disken dør, men controlleren kan ikke finde ud af at have en slave

Jeg har da tit haft kun en slave enhed uden master på IDE kontrolere, og
kan ikke mindes at det har givet problemer. Det har dog ikke været i
RAID opstillinger.

m.v.h. Mikael

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 07-10-03 23:44

"Mikael Hansen" <mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3F825C5D.90506@DELETE.post.cybercity.dk...

> Jeg har da tit haft kun en slave enhed uden master på IDE kontrolere, og
> kan ikke mindes at det har givet problemer. Det har dog ikke været i
> RAID opstillinger.

Jeg må da indrømme at jeg heller ikke har erfaringer med det, da jeg
heldigvis ikke har oplevet nogen nedbrud endnu, men det er hvad jeg har
ladet mig fortælle, og i mine ører lyder det jo logisk.

Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Rune

Fra : Mikael Hansen

Dato : 08-10-03 00:39

Rune Friis Jørgensen wrote:
> [...]
> ladet mig fortælle, og i mine ører lyder det jo logisk.
>
> Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Jeg har da både haft CD-ROM drev og harddiske som slave alene på IDE
kontrolere.

på de fleste nyere PC'er jeg er stødt på behøves bootdisken ikke sidde
som primary master, hvis der ikke er en HD her prøver BIOS bare næste
enhed. men der var vistnok engang hvor HD'en skulle være primary master
for at boote.

m.v.h. Mikael

Fra : Michal

Dato : 11-10-03 19:06

In news:3F825C5D.90506@DELETE.post.cybercity.dk,
Mikael Hansen <mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> wrote:

> Jeg har da tit haft kun en slave enhed uden master på IDE kontrolere,
> og kan ikke mindes at det har givet problemer. Det har dog ikke
> været i RAID opstillinger.

Helt rigtigt, man kan sagtens have en single slave/single master, og sågar
også nøjes med en enkelt secondary slave. Og den første disks (uanset om den
første er en primary slave eller secondary master etc) MBR bliver så
benyttet til boot.

Dog er IDE ikke helt kvikt, og hvis den ene disk ryger, plejer resten på den
enkelte kanal også at ryge.

Jeg er ikke sikker, men mener sågar at begge kanaler ryger på visse
chipsets.

Det det går ud på er at IDE _ikke_ er hotswapable... Også selvom visse ide
skuffer siger man kan ;)

--
Michal

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-10-03 22:44

On Mon, 06 Oct 2003 12:31:24 +0200, Mogens wrote:

> Jada:

> boot=/dev/md0

Ah, jeg havde hda dér. Men får med md0:

Fatal: Only RAID1 devices are supported as boot devices

.... jeg bruger RAID5; det er måske derfor jeg ikke havde opdaget at
lilo kan lidt RAID-tricks.

Mvh.

--
Det største problem ved usenet er, at dem man har Adam Sjøgren
i sin kill-file hele tiden skifter From:-linie asjo@koldfront.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-10-03 07:25

Adam Sjøgren wrote:

> Ah, jeg havde hda dér. Men får med md0:
>
> Fatal: Only RAID1 devices are supported as boot devices
>
> ... jeg bruger RAID5; det er måske derfor jeg ikke havde opdaget at
> lilo kan lidt RAID-tricks.

Hverken lilo eller grub kan boote fra RAID5. Kun RAID0 og 1.

For at kunne boote fra et RAID 5 system, ville
dette kræve, at al RAID koden til at kunne læse
fra et RAID system, hvor en af diskene er stået af, skulle
bygges ind i bootloaderen. Nok ikke helt trivielt. Med RAID 1
er det mere simpelt, der er de to diske jo ens, så enten booter
man fra den ene, eller fra den anden.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 20-10-03 23:06

> Hverken lilo eller grub kan boote fra RAID5. Kun RAID0 og 1.

Man kan vel stadig køre Raid5 på alle diske i systemet.
Så må man bare lave en lille partition der kører Raid1?

Det er vel ingen ulykke at afsætte 10 MB på alle diskene til
boot-partitionen.
At man så kun bruger nogle af dem til sit mirror gør vel intet givet dagens
priser på harddiske.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-10-03 07:11

Rune Friis Jørgensen wrote:
> Man kan vel stadig køre Raid5 på alle diske i systemet.
> Så må man bare lave en lille partition der kører Raid1?

Vores servere er sat op med 8x146G diske. Disse er hver
partitioneret ens med to partitioner, én på 200Mb og én på
resten.

De to små på disk 1&2 er raid 1 til /boot
De små på disk 3-8 er raid 5 til swap

De 8 store partitioner er så raid 5 til /

Det er lidt fjollet med swap på raid 5, men
nødvendigt mht. at gøre systemet fejltolerant.

Med 4½G ram swappes der heller ikke så meget

Som tidligere vist i tråden finder lilo selv ud af
at installere sig både på disk 1 og 2.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 21-10-03 10:22

> [...]
>
> De 8 store partitioner er så raid 5 til /
>
> Det er lidt fjollet med swap på raid 5, men
> nødvendigt mht. at gøre systemet fejltolerant.

Lige præcis hvad jeg tænkte.
Men hvis ikke du har brug for 1 GB Swap-plads, ville det så ikke være bedre
at lade Swap køre Raid1 eller 10.

Det er da væsentligt nemmere for systemet at beregne.
Hvordan du så vil bruge dine 8 diske, det kan jeg ikke helt finde ud af hvad
der ville være optimalt.
(skulle man køre 3 diske i Raid1 til boot og swap?
skulle man bruge 4 diske til Raid 1+0 og resten som hot-spare?
Skulle man bruge 6 diske til Raid 1+0 til swap?)

> Med 4½G ram swappes der heller ikke så meget

Måske skal man bare lade være med at tænke så meget over det...
Det fungerer jo...

Rune

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-10-03 10:08

"Jens" <ask@news.dk> writes:

> [...]
> Mine spørgsmål er så:

> * Når arrayet skal oprettes, lægges begge diske ind i samme array, og den

Hvis du skal have en 'spare', skal du have mindst tre diske. To til
spejling og en "hot spare".

> * Hvad gør man i tilfælde af at den ene disk "står af", specielt hvis det
> er den som sidder på den primære kanal.

To diske: Begge diske indeholder alle data, så systemet markerer den
fejlbehæftede disk som "faulty" og holder op med at bruge den. Du
fjerner den fra array'et, sætter en ny disk i og tilføjer denne. Linux
synkroniserer alle data til den nye disk og du har et nyt array.

To diske plus en disk til hot spare: Alle data spejles mellem de to
diske. Idet den ene står af, spejles alt over til "hot spare disken",
så der fortsat er to aktive diske. Du fjerner den fejlbehæftede disk
og sætter en ny i; den nye diske tilføjes og gøres til ny "hot
spare".

/Rasmus

He who laughs last, thinks slowest.

Fra : Jimmy

Dato : 06-10-03 17:00

"Jens" <ask@news.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Jeg ville gerne lave et system hvor jeg har 2 diske, som jeg gerne vil
> bruge i et RAID 1, vha Linux's eget software RAID.

http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html

Mvh
JImmy