Udskiftning af harddisk
Fra : Lars K.

Dato : 05-10-03 00:18

Hej

Jeg har en debian maskine til at køre som server og nu vil jeg gerne have en
ny harddisk i den og samtidig fjerne den gamle. Hvordan får man nemmest sine
indstillinger og applikationer med over på den nye harddisk? kan man undgå
at skulle til at installere hele maskinen igen, ved blot at kopiere det over
på den nye disk?

lars

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-10-03 00:21

On Sun, 5 Oct 2003 01:17:51 +0200, Lars wrote:

> [...]
> have en ny harddisk i den og samtidig fjerne den gamle. Hvordan får
> man nemmest sine indstillinger og applikationer med over på den nye

Hjælper "Hard Disk Upgrade Mini How-To"?

<http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/html_single/Hard-Disk-Upgrade.html>

(Et alternativ til de kopieringsmetoder der er nævnt i den er rsync -
den er rar).

Mvh.

--
"Fader eg må be om undskyldning Adam Sjøgren
Det er min feil at Tony er pakkt in i presenning" asjo@koldfront.dk

Fra : Lars K.

Dato : 05-10-03 01:09

> [...]
Disk-Upgrade.html>

> (Et alternativ til de kopieringsmetoder der er nævnt i den er rsync -
Tak for det hurtige svar, det var lige hvad jeg havde drømt om, men ikke
mente var muligt :)

lars

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 05-10-03 04:04

Lars K. wrote:
> [...]
> at skulle til at installere hele maskinen igen, ved blot at kopiere det over

Først sætter du den gamle HD til slave og den nye til MASTER. Derefter
starter du op på debian CD'en og mounter de 2 hd'er. cfdisk /dev/hda og
formater den til passende partioner. Kopier nu den gamle HD's indhold
over på den nye med "cp". Husk lige at lave en "cp --help" og sikre at
cp beholder de originale brugerrettigheder.

Herefter laver du en chroot /mnt/nyhd og skriver lilo. Lilo skulle
herefter have skrevet en bootsector. Genstart PC'en og alt burde virke.

Burde give dig en ide om hvordan uden at du skal læse for meget

/mikkel