Exim eller Qmail
Fra : Billyboy

Dato : 01-10-03 22:34

Hej NG.

Jeg er ved at udskifte min Wk2server med Exchange 5.5 til en Linux Debian.
Jeg er kommet så langt at jeg har fået maskinen til at fungere. Nu kommer
jeg så til spørgsmålet. I installationen installerede jeg Exim, men jeg kan
ikke rigtig finde ud af om jeg kan bruge denne MTA til at gemme mails indtil
en "windows"-bruger har connected via POP3 og downloadet sine mails for
derefter selvfølgelig bruge SMTP-delen på Exim og sende mails ud til den
store verden.

Kan jeg bruge Exim eller Qmail til noget der ligner lidt Exchange, eller
skal jeg se på et helt tredje som Sendmail?????

Da jeg er ret ny på linux-delen behøver jeg hjælp til at få svar på dette ?.

Jeg har prøvet at læse DOC's til Exim og Qmail og kan godt se de kan
acceptere en POP-connection men er det lig med en mailbox ligesom Exchange?

Mange tak.

Billyboy

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-10-03 01:11

"Billyboy" <billyboy@something.nar> writes:

> [...]
> en "windows"-bruger har connected via POP3 og downloadet sine mails for
> derefter selvfølgelig bruge SMTP-delen på Exim og sende mails ud til den

Øhm, det er det. de er beregnet til. De kan alle modtage post via
SMTP, gemme den lokalt og sende post ud med SMTP.

> Kan jeg bruge Exim eller Qmail til noget der ligner lidt Exchange, eller
> skal jeg se på et helt tredje som Sendmail?????

Brug den, du synes bedst om. Ingen af dem inkluderer en POP3/IMAP
server, så det skal du finde ved siden af.

> Jeg har prøvet at læse DOC's til Exim og Qmail og kan godt se de kan
> acceptere en POP-connection men er det lig med en mailbox ligesom Exchange?

Jeg kender ikke exchange, men mon ikke den kan snakke POP3 og IMAP. I
så fald skal du have exim/qmail/postfix/sendmail (som kun snakker
SMTP) *og* en POP3/IMAP-server (courier, teapop, uw-imap m. fl.)

/Rasmus

42.3454% of statistics are completely made up
- Matt Benneke

Fra : Claus Alboege

Dato : 02-10-03 05:44

moffespam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> Brug den, du synes bedst om. Ingen af dem inkluderer en POP3/IMAP
> server, så det skal du finde ved siden af.

Jo da - qmail kommer med en pop3-server (qmail-popup/qmail-pop3d)

/Claus A

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 03-10-03 11:49

Hej,

Du skal have fat i en imap server. Selv bruger jeg lignende setup.

Exim + courier-imap + squirrelmail(som webmail). Rimelig nemt at
opsætte. Har ca en 12 brugere på mit setup.

Courier-imap(http://www.inter7.com/courierimap.html) bruger samtidig
maildir hvilket er en del hurtigere sammenlignet med UW-imap.

Hvis det er til en størrere mailserver skulle du overveje cyrus-imap,
eftersom den kører med egen bruger database.

/Mikkel