Redhat 9 og danske karakterer
Fra : Ukendt

Dato : 01-10-03 16:24

Jeg har en mobiltelefon tilsluttet min Redhat 9.
Der læses sms fra mobiltelefonen, og disse sms indeholder æø og å.
Linux Redhat 9 vil bare ikke gengive disse danske tegn men printer enten
ikke synlige tegn i stedet for æø og å, eller også printes ?.

Jeg har ved siden af min Redhat 9 installeret Mandrake. På Mandrake
installationen fungerer det fint med at få hentet og sendt æø og å til og
fra mobiltelefonen.

På begge distributioner er der valgt dansk tegnsæt, hvilket jeg fandt ud af
ikke havde noget at sige, da jeg prøvede at ændre tegnsættet til US,
hvorefter Mandrake stadig viste æø og å fra mobiltelefonen?

Nogen som har nogen ideer hvorfor Redhat 9 ikke vil vise disse tegn som
modtages fra mobiltelefon via et datakabel?

Jeg har desuden prøvet at gøre sådan:
LANG=dk
export LANG
hvilket ikke hjælper

/Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 01-10-03 17:11

Den Wed, 1 Oct 2003 17:24:16 +0200 skrev Jesper:
> [...]
>Linux Redhat 9 vil bare ikke gengive disse danske tegn men printer enten
>ikke synlige tegn i stedet for æø og å, eller også printes ?.

Hvor kommer karaktererne ind i billedet? Er det 00 eller 13 du har
problemer med?

Mvh
Kent
--
A computer without Windows is like a chocolate cake without mustard.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 01-10-03 21:05

Jesper skrev:

> [...]
> Linux Redhat 9 vil bare ikke gengive disse danske tegn men printer enten
> ikke synlige tegn i stedet for æø og å, eller også printes ?.

Det lyder som om SMS-tegnkodningen er forskellig fra den tegnkodning du
kører med på dit Red Hat 9-system. Standardindstillingen på Red Hat 9
er UTF-8-kodning, mens SMS'er vist normalt er kodet i ISO-8859-1. Har
du prøvet at se om:

export LANG=da_DK.ISO-8859-1

hjælper?

Jacob (der mener, det er et tegn på dårlig karakter,
når man skriver karakter, men mener tegn)
--
"There is nothing worse than having only one drunk head."

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-03 14:22

"Jacob Sparre Andersen" <sparre@nbi.dk> wrote in message

> [...]
> kører med på dit Red Hat 9-system. Standardindstillingen på Red Hat 9
> er UTF-8-kodning, mens SMS'er vist normalt er kodet i ISO-8859-1. Har

Æv, det hjalp ikke noget.
Det kan da ikke passe at jeg skal til at køre med Mandrake i stedet for bare
fordi Redhat ikke vil vise de rigtige tegn?!

Husk her at problemstillingen kortest kan beskrives sådan:
Redhat 9:Danske æøå vises ikke som æøå, når de hentes fra mobiltelefonen.
Mandrake: Danske æøå vises fint som æøå, når de hentes fra mobiltelefonen.
Det er en gammel Mandrake installation, så jeg vil jo helst køre Redhat.

Hvordan kan jeg ellers prøve mig frem mht. tegnsæt på Redhat?

/Jesper

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 02-10-03 21:32

Jesper skrev:
> "Jacob Sparre Andersen" <sparre@nbi.dk> wrote in message

> Æv, det hjalp ikke noget.

Hmmm... Det kan godt være at et nyinstalleret Red Hat 9-system slet
ikke kender til ISO-8859-1. Mit eneste Red Hat-system blev _opgraderet_
fra 7.3 til 9 og jeg har slet ikke haft nogle af de problemer med
tegnkodning man ellers hører folk har med Red Hat 8 og 9.

Hvad får du som svar på

echo | LANG=da_DK.ISO-8859-1 perl -pe 'use locale'

? Hvis det er andet end en tom linje, så er det temmelig sikkert en
besked om at der ikke er installeret understøttelse for da_DK.ISO-8859-1.

Du kan også prøve at se hvad

ls -d /usr/lib/locale/da_DK*

fortæller. Jeg har tre forskellige danske localer:

da_DK (ISO-8859-1)
da_DK.iso885915 (ISO-8859-15)
da_DK.utf8 (UTF-8)

Hvis du vil vide hvilket tegnsæt dit umærkede "da_DK"-locale bruger, så
prøv kommandoen:

strings /usr/lib/locale/da_DK/LC_* | egrep 'UTF|8859' | uniq

> Det kan da ikke passe at jeg skal til at køre med Mandrake i stedet for bare
> fordi Redhat ikke vil vise de rigtige tegn?!

Nej. Skift hellere til Debian.

> [...]
> Det er en gammel Mandrake installation, så jeg vil jo helst køre Redhat.
>
> Hvordan kan jeg ellers prøve mig frem mht. tegnsæt på Redhat?

Du kunne prøve at kopiere kataloget "/usr/lib/locale/da_DK" fra
Mandrake-systemet over til "/usr/lib/locale/da_DK.iso88591" på Red
Hat-systemet. Det kan også tænkes at filen
"/usr/lib/locale/locale-archive" skal opdateres. Jeg ved bare ikke lige
hvordan.

Jacob
--
A password should be like a toothbrush. Use it every day;
change it regularly; and DON'T share it with friends.

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-03 14:33

Tak for den gode hjælp.

Det lykkedes at få Redhat 9 til at vise danske æøå både i en shell og på
mobiltelefonen.

Jeg kopierede /usr/share/locale/da fra Mandrake distributionen til
/usr/lib/locale på Redhat , så kørte det!

/Jesper