MySQL data på NFS
Fra : Michael

Dato : 01-10-03 14:52

Er det ok eller en dårlig idé at lægge en stor mængde MySQL filer på noget
NFS?

Nogen der har erfaringer i den retning?

--
Med Venlig Hilsen
Michael

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-10-03 15:11

Michael wrote:
> Er det ok eller en dårlig idé at lægge en stor mængde MySQL filer på noget
> NFS?
>
> Nogen der har erfaringer i den retning?

Næe.. men det ville slet ikke overraske mig hvis der et sted i
MySQL-dokumentationen stod at det var en rigtig dårlig ide.

Hvis du bruger BerkeleyDB som backendt til MySQL, så kan jeg da
umiddelbart se nogle advarselslamper her:

http://www.sleepycat.com/docs/ref/env/remote.html

Peter

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-10-03 16:16

Michael wrote:
> Er det ok eller en dårlig idé at lægge en stor mængde MySQL filer på noget
> NFS?

Hvorfor installerer du ikke MySQL på den maskine,
som kører som NFS server?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Michael

Dato : 01-10-03 16:37

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message news:3F7AEFB3.5000308@crc.dk...

> Hvorfor installerer du ikke MySQL på den maskine,
> som kører som NFS server?
> Mogens

Det er ikke en maskine men en netapp[1] løsning.. :o/

Men der findes andre alternative, havde blot været nemt for mig lige nu,
hvis nfs var ok.

[1] http://www.netapp.com/products/#filers

Mvh
Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-10-03 17:50

Michael wrote:
> Er det ok eller en dårlig idé at lægge en stor mængde MySQL filer på noget
> NFS?

Eftersom det er okay at køre Oracle over NFS til en NetApp kan jeg
ikke se problemer ved at gøre det med MySQL ..

Såfremt netværket ryger, vil mysql blot hænge indtil der igen er
forbindelse til NFS-serveren.
Der mistes ikke data.

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 02-10-03 15:36

On 01 Oct 2003 16:49:46 GMT, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Såfremt netværket ryger, vil mysql blot hænge indtil der igen er
> forbindelse til NFS-serveren.
> Der mistes ikke data.

Hvordan kan du saa skraasikkert sige det? Jeg vil umiddelbart tro
at der er temmeligt meget filsemantik der ikke vil fungere mod en
eller anden specifik NFS-server. Jeg vil ogsaa tro at man sagtens
kan komme ud for at miste data eller bringe systemet totalt i knae,
men jeg vil da gerne hoere din argumentation om hvorfor du saa
sikkert kan afskrive datatab.

--
Jesper

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-10-03 20:17

Jesper Louis Andersen wrote:
> [...]
> kan komme ud for at miste data eller bringe systemet totalt i knae,
> men jeg vil da gerne hoere din argumentation om hvorfor du saa

Server1 kører en mysql-database der ligger placeret på et NFS-share
der ligger på Server2..

Forbindelsen mellem Server1 og Server2 går via Switch.

Switch brager ned pga. en defekt strømforsyning.

Server1 skal skrive i sin database, men da forbindelsen til
Server2 er nede, vil processen fryse, Server1's NFS-"klient" vil
blive ved med at forsøge at få operationen igennem indtil Server2 igen
kan nås.

Den eneste måde du kan miste data på er hvis Server1 slukkes, eller
nogen slår MySQL ihjel med en kill -9 ..

Det bør nu nok nævnes at man _SKAL_ køre med hard-mounts hvis verden
skal virke således. (Dette er iøvrigt default)

Hvilke argumenter har du for at man vil miste data på denne måde?

Iøvrigt kan jeg sige at jeg endnu ikke har oplevet et program der
ikke kunne tåle at blive kørt fra NFS, og de gange der har været
problemer har det altid været fordi netværket var åndsvagt
(duplex-problemer og deslige).

Jeg har aldrig set datatab pga. NFS, kun i tilfælde hvor folk har
slået deres database ihjel... og de tæller ikke, da det er ca. lige
så dumt som at skrive rm -rf /.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 02-10-03 22:12

In article <slrnbnoucr.ioe.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:
> Hvilke argumenter har du for at man vil miste data på denne måde?

Som allerede sagt: Laase. Du kan ikke laase filerne ordentligt i mange
tilfaelde og er du sikker paa at MySQL tager hoejde for dette paa en
nogenlunde fornuftig maade?

Dertil kommer: Er du sikker paa at samtlige NFS implementationer
opfoerer sig eksemplarisk? Du kan ikke engang vaere sikker paa
ikke at faa datatab paa en gammel linux med et ext2-filsystem, saa
hvordan skulle noget saa komplekst som NFS sikre dig mod dette?

Verden er desvaerre ikke paen i det her tilfaelde.

> [...]
> ikke kunne tåle at blive kørt fra NFS, og de gange der har været
> problemer har det altid været fordi netværket var åndsvagt

mailbox delivery til NFS kan ikke lade sig goere uden et muligt
datatab. Det er blandt derfor at Maildir formatet blev opfundet af
Dan J. Bernstein.

> Jeg har aldrig set datatab pga. NFS, kun i tilfælde hvor folk har
> slået deres database ihjel... og de tæller ikke, da det er ca. lige
> så dumt som at skrive rm -rf /.

Ehm, saa hvis jeg slukker for stroemmen til en MySQL server saa er
mine data gone? Eller hvis andre (laes: elselskabet) slukker for
stroemmen, saa er mine data gone? Saa vil jeg sq hellere koere
PostgreSQL hvor det ikke sker ;)

--
j.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-10-03 09:28

> [...]
> mine data gone? Eller hvis andre (laes: elselskabet) slukker for
> stroemmen, saa er mine data gone? Saa vil jeg sq hellere koere

Hvis PostgreSQL's datafiler ligger på en NFS-server der er nede og
du slukker for den så vil du ligesom med alle andre databaser miste
de data der endnu ikk er skrevet...

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 04-10-03 13:14

In article <slrnbnqcp7.ioe.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:
> Jesper Louis Andersen wrote:

> Hvis PostgreSQL's datafiler ligger på en NFS-server der er nede og
> du slukker for den så vil du ligesom med alle andre databaser miste
> de data der endnu ikk er skrevet...

Jada. NFS er jo ikke sikkert. Men hvis vi nu tog et UFS filsystem,
hvor vi ved det har en ordentlig semantik og slukker for stroemmen
til et PostgreSQL database, ja, saa har vi heldigvis Write-ahead-
logging i databasen. Det betyder at databasen kommer op igen i en
konsistent tilstand. Viola.

Der er kun en maade at sikre ens DB-data paa og det er at placere dem
lokalt paa den maskine der nu engang huserer serveren, eller lave en
protokol der har en sikke semantik (med et performancetab til foelge
sandsynligvis).

--
j.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-10-03 20:21

> [...]
> lokalt paa den maskine der nu engang huserer serveren, eller lave en
> protokol der har en sikke semantik (med et performancetab til foelge

Man kan jo også bare lade være med at slukke for serveren mens NFS
ikke er oppe?

// Hans, der godt tør køre databaser på NFS..
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-10-03 21:10

On 02 Oct 2003 19:16:43 GMT, Hans wrote:

> [...]
> ikke kunne tåle at blive kørt fra NFS, og de gange der har været
> problemer har det altid været fordi netværket var åndsvagt

Hvordan er det nu med låsning af filer over NFS?

(<http://www.cs.helsinki.fi/linux/linux-kernel/2001-41/0633.html>)

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-10-03 09:41

Adam Sjøgren wrote:
> Hvordan er det nu med låsning af filer over NFS?
> (<http://www.cs.helsinki.fi/linux/linux-kernel/2001-41/0633.html>)

Ja ok, jeg havde vist glemt et par detaljer :)

Men man kunne jo bare teste hvordan MySQL virker over NFS .. Når
serveren er en NetApp er det ihvertfald kun klienten der kan give
problemer...

http://www.mysql.com/search/index.php?q=NFS&from=%2Findex.html

Det giver ikke kun negative hits ..

// Hans