Patch til ISC DHCPd3
Fra : Lars Christensen

Dato : 01-10-03 13:07

Hejsa allesammen...

Nogen der kender et patch til ISC's nyeste version af deres dhcp-server, så
det er muligt at gemme f.eks. host-konfigurationer i en sql/ldap-database?

Ligeledes et patch der gør det muligt at tilføje nye hosts til serveren
dynamisk, så den ikke hele tiden skal genstartes... (eller et patch der kan
lave det nummer smart

mvh
Lars Christensen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-10-03 15:08

Lars Christensen <lars@sjgnksjdf_perseus.dk> writes:

> Nogen der kender et patch til ISC's nyeste version af deres dhcp-server, så
> det er muligt at gemme f.eks. host-konfigurationer i en sql/ldap-database?

Desværre.

> Ligeledes et patch der gør det muligt at tilføje nye hosts til serveren
> dynamisk, så den ikke hele tiden skal genstartes... (eller et patch der kan
> lave det nummer smart

Ted Lemon (en af hovedudviklerne) er en gang på postlisten kommet med
en detaljeret forklaring, hvor han vistnok sagde, at et reload ville
bruge væsentlig flere ressourcer end at genstarte den. Jeg tror ikke,
der er nogen, der er gået i gang med noget sådant.

Hvorfor er det væsentligt for dig?

/Rasmus

When participating in sporting events, it´s not whether you win or lose.
It´s how drunk you get.
- Homer Simpson

Fra : Lars Christensen

Dato : 01-10-03 19:06

moffespam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) wrote in

> Desværre.

Hmmm... har vist selv fundet noget spændende...
http://home.ntelos.net/~masneyb/dhcp-3.0.1rc12-ldap-patch

> [...]
> bruge væsentlig flere ressourcer end at genstarte den. Jeg tror ikke,
> der er nogen, der er gået i gang med noget sådant.

Det er relevant, da jeg sidder med en installation, hvor brugerne selv
skal kunne registrere en fast IP-adresse på et dhcp-baseret netværk.
Istedet for at en administrator skal tildele en bruger en statisk
adresse, vil det være nemmere hvis brugeren selv kan gøre dette via et
webinterface. Ligeledes vil det være mere praktisk, hvis informationerne
så samtidigt kan være i samme database som andre interessante infos er i,
f.eks. brugernavne/passwords til brug for authenticering af proxy-
servere, ftp-servere og mail. Hellere en central løsning frem for en
masse decentrale løsninger... At vedligeholde redundante informationer i
flere databaser er jo generelt noget crap...

mvh
Lars Christensen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 01-10-03 20:17

On 01 Oct 2003 18:06:07 GMT, Lars Christensen wrote:

> [...]
> masse decentrale løsninger... At vedligeholde redundante informationer i
> flere databaser er jo generelt noget crap...

Det er ikke rocket-science at bygge dhcpd konfigurationsfilen ud fra
registreringer i en database. Det fungerer upåklageligt for os (TDC) i
en ganske stor installation.

Nominum har et kommercielt DHCP produkt, med mulighed
for database backend, graceful restart, failover, etc.
<http://www.nominum.com/product.php?id=DCS>

Mht. reload af dhcpd er det ikke supporteret, som beskrevet på dhcpd(8):

Note: We get a lot of complaints about this. We realize that it would
be nice if one could send a SIGHUP to the server and have it reload the
database. This is not technically impossible, but it would require a
great deal of work, our resources are extremely limited, and they can
be better spent elsewhere. So please don't complain about this on the
mailing list unless you're prepared to fund a project to implement this
feature, or prepared to do it yourself.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
ZX-9R

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-10-03 01:04

> [...]
> masse decentrale løsninger... At vedligeholde redundante informationer i
> flere databaser er jo generelt noget crap...

Åh, jeg tænkte ikke på ldap-patchen. Hvorfor er det væsentligt for dig
at kunne lave reload fremfor restart?

Jeg har 1500 maskiner i lease-databasen og dhcpd starter på cirka 1
sekund (300MHz maskine) - du skal have temmelig mange, før du får en
meget lang starttid.

Som Michael skriver, er det relativt nemt at generere en
konfigurationsfil med statiske MAC/IP'er udfra et databaseudtræk.

/Rasmus

A wizard is never late, nor is he too early.
He arrives precisely when he wants to
-- Gandalf

Fra : Lars Christensen

Dato : 02-10-03 23:29

> [...]
>
> Jeg har 1500 maskiner i lease-databasen og dhcpd starter på cirka 1
> sekund (300MHz maskine) - du skal have temmelig mange, før du får en

restart eller reload... I don't care

mvh
Lars