Localization og hotkeys i Delphi
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-10-03 16:40

Jeg benytter http://dybdahl.dk/dxgettext/docs/online/dxgettext.html til
at understøtte flere sprog i et program. Det fungerer glimrende og
bevirker at jeg kan nøjes med en enkelt exefil.

Men hvordan håndterer jeg forskellige hotkeys til forskellige sprog,
helst uden at kræve en ekstern fil med en liste?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 06-10-03 20:03

Toke Eskildsen wrote:
> Men hvordan håndterer jeg forskellige hotkeys til forskellige sprog,
> helst uden at kræve en ekstern fil med en liste?

Hvad med bare at lave en menu til skift af sprog, hvor hvert enkelt
menupunkt svarer til et sprog, og så tildele hotkeys til de enkelte
menupunkter? Noget a la http://www.skype.com/

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-10-03 00:20

Lars B. Dybdahl wrote:

> Hvad med bare at lave en menu til skift af sprog, hvor hvert
> enkelt menupunkt svarer til et sprog, og så tildele hotkeys til de
> enkelte menupunkter?

Enten formulerer jeg mig dårligt eller også forstår jeg ikke hvad du
mener. Jeg prøver lige en omformulering:

Hvis jeg nu gerne vil kunne afbryde en kørende del i programmet med en
hotkey (og ikke vil mappe den til f.eks. Esc), kunne denne hotkey
passende være Ctrl+c (for cancel) på engelsk, mens et bedre bud på
dansk måske ville være Ctrl+a (for afbryd).

Hotkeys skal altså være forskellige afhængigt af det sprog der
anvendes.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 08-10-03 20:12

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
> passende være Ctrl+c (for cancel) på engelsk, mens et bedre bud på
> dansk måske ville være Ctrl+a (for afbryd).

Ah - så forstår jeg bedre

Hvis du bruger ITE, så kan du sætte hotkey direkte i menuen.

Hvis du bruger f.eks. dxgettext, så kan du lægge det i oversættelsen, hvis
dit hotkey system er baseret på strings - ellers må du lave en case
language of...

Lars.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-10-03 23:44

Lars B. Dybdahl wrote:

> Hvis du bruger f.eks. dxgettext, så kan du lægge det i
> oversættelsen, hvis dit hotkey system er baseret på strings -
> ellers må du lave en case language of...

Jeg bruger dxgettext fordi jeg ønsker at det skal være muligt at lave
oversættelser uden at have Delphi, så case language duer ikke. Jeg vil
lige tænke over det med strings. jeg skal have det kombineret med at
brugeren skal kunne definere hotkeys.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas Due

Dato : 09-10-03 06:58

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> vil lige tænke over det med strings. jeg skal have det kombineret med
> at brugeren skal kunne definere hotkeys.

Jamen er det så ikke bare at definere alle hotkeys i en fil for sig. I
form af deres Windows kode Ctrl+N er f.eks. 16462. Alle componenter med
en hotkey skal så have en unik ID, f.eks. deres tag.

Når så en form loader, så indlæses denne fil og alle komponenterne med
tag > 0 tildeles en shortcut værdi.

Er det ikke en måde at gøre det på. Det vil vel også gøre mange gange
nemmere at gøre det muligt for brugeren at tilrette shortcut keys til
eget behov.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-10-03 08:34

"Thomas Due" <t.due@scanvaegt_REMOVE.dk> wrote

> Jamen er det så ikke bare at definere alle hotkeys i en fil for
> sig. [...]

Hmm... Jo, det ville være nemt, men samtidig ville det betyde en del
filer i installationsmappen. Det ville jeg gerne undgå.

Hvad med den her ændring...

Actions har en default hotkey for hvert sprog. Hvis brugeren ændrer
sprog, ændres hotkeys også. Hvis brugeren ændrer en hotkey fra dets
default, markeres denne som ændret og gemmes i settingsfilen. Hvis
brugeren derefter skifter sprog, er det kun de uændrede hotkeys der
pilles ved?

Opsætningen af default hotkeys for hvert sprog sker ved at indlæse
pseudo-settings (blot en string defineret inde i programmet) med
indstillinger for alle hotkeys.

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 09-10-03 16:51

Thomas Due wrote:
> Jamen er det så ikke bare at definere alle hotkeys i en fil for sig. I
> form af deres Windows kode Ctrl+N er f.eks. 16462. Alle componenter med
> en hotkey skal så have en unik ID, f.eks. deres tag.

Tal kan også gemmes som tekst - og dvs. de kan også gemmes i .po filer.

Lars.

Fra : Thomas Due

Dato : 10-10-03 07:17

Lars B. Dybdahl wrote:

> Tal kan også gemmes som tekst - og dvs. de kan også gemmes i .po
> filer.

Nu kender jeg jo ikke noget til oversættelsessystemet, så jeg antog at
der var et eller specifikt format der skal overholdes i de hersens
filer. ;)