Radio button
Fra : Søren Jensen

Dato : 27-10-03 17:55

jeg skal bare kunne disablede og enablede en radio buttom inde fra
programmet.
det er nok noget med BM_SETCHECK, men jeg kan ikke lige se hvordan,
der findes sikkert en nem løsning, jeg kan bare ikke finde den.

på forhånd tak.
Søren

Fra : Bertel Brander

Dato : 27-10-03 20:38

Søren Jensen wrote:
> [...]
> det er nok noget med BM_SETCHECK, men jeg kan ikke lige se hvordan,
> der findes sikkert en nem løsning, jeg kan bare ikke finde den.

Du kan bruge BM_SETCHECK hvis din radio-button har enten BS_3STATE
eller BS_AUTO3STATE style.

Du kan sende beskeden vha. SendDlgItemMessage(...).

Ellers kan du bruge SetWindowLong(...) til at sætte/fjerne WS_DISABLED.

Hvilken kompiler?

/b

Fra : Søren Jensen

Dato : 27-10-03 22:05

Visual C++

jeg kan bare ikke se hvordan BM_SETCHECK bruges, jeg mener at der skulle
være en "identifier", men jeg er nok forkert på den, det er nok mere et
grundlæggende problem. Det skal lige siges at jeg kun har programmeret
Visual i 2 måneder.

Tak Søren

PS. Hvis der er nogen der kender en side med små eksempler, må de gerne
smide et link. Tak

Fra : Bertel Brander

Dato : 28-10-03 00:22

Søren Jensen wrote:

> [...]
> Visual i 2 måneder.
>
> Tak Søren
>
> PS. Hvis der er nogen der kender en side med små eksempler, må de gerne

Hvis du bruger MFC, er din radio button en CButton. Du bruger
GetDlgItem(...) til at få fat i din button, f.ex:

CButton *RadioButton = (CButton *)GetDlgItem(IDC_RADIO1);

IDC_RADIO1 er ID'en på din button. Du kan finde den ved at højre
klikke på knappen i resource editoren (eller ved at kikke i .rc filen).
Derefter checker du om du nu også fik fat i knappen:

ASSERT(RadioButton);

Så kan du disable og enable radio button'en:

if(Enable)
RadioButton->SetCheck(1);
else
RadioButton->SetCheck(2);

Det forudsætter at den linie i .rc-filen der definerer radio button'en
ser ca sådan ud:

RADIOBUTTON "Radio1",IDC_RADIO1,72,145,116,16, BS_3STATE, 0

Jeg kan ikke se hvordan man får sat "BS_3STATE" vha. resource editoren.
Så du er nødt til at åbne .rc filen som en text fil.

/b

Fra : Kasper Bo Larsen

Dato : 29-10-03 08:31

Nu er jeg vokset op med Borland C++ produkter så MFC er ikke lige mit
speciale, men jeg mener at have hørt at ASSERT macro'en kun "ses"
under _DEBUG så hvis du ønsker at være helt sikker skal koden vist se
sådan ud :

CButton *RadioButton = (CButton *)GetDlgItem(IDC_RADIO1);
if ( RadioButton)
{
if(Enable)
RadioButton->SetCheck(1);
else
RadioButton->SetCheck(2);
}

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Bertel Brander

Dato : 29-10-03 20:46

Kasper Bo Larsen wrote:
> [...]
> sådan ud :
>
> CButton *RadioButton = (CButton *)GetDlgItem(IDC_RADIO1);

Jeg tror at grunden til at man bruger ASSERT(...), som ganske rigtigt
kun checker i debug builds, er, at hvis man kan få fat i radiobutton'en
i debug builds kan man (sansynligvis) også i release builds, så der er
ingen grund til at checke i release builds.

/b

Fra : Byrial Jensen

Dato : 29-10-03 17:34

Kasper Bo Larsen wrote:
> [...]
> speciale, men jeg mener at have hørt at ASSERT macro'en kun "ses"
> under _DEBUG så hvis du ønsker at være helt sikker skal koden vist se

Man kunne også bruge C's standardiserede assert-makro som er defineret i
standard-headerfilen <assert.h>. Så bliver programmet mere portabelt, og
man behøver ikke beskæftige sig med forskellige produkters varianter.

Fra : Bertel Brander

Dato : 29-10-03 23:10

Byrial Jensen wrote:

> Man kunne også bruge C's standardiserede assert-makro som er defineret i
> standard-headerfilen <assert.h>. Så bliver programmet mere portabelt, og
> man behøver ikke beskæftige sig med forskellige produkters varianter.

Man kan jo også anlægge den betragtning at hvis man alligevel laver MFC
programmer på Windows platformen, er det lidt ligegyldigt om man bruger
den standardiserede metode eller Microsoft's variant. Koden kan
alligevel ikke porteres til ret meget andet.

Skulle man ønsker at portere til en anden kompiler kan man blot lave en
define i stil med:

#define ASSERT(x) assert(x)

eller:

#define ASSERT(x) std::assert(x)

eller en template funktion med ca. samme effekt.

/b

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-10-03 09:54

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> writes:

> Man kan jo også anlægge den betragtning at hvis man alligevel laver MFC
> programmer på Windows platformen, er det lidt ligegyldigt om man bruger
> den standardiserede metode eller Microsoft's variant.

Jeg syntes generelt det er en god vane at bruge standard-fasciliteter
når de er tilgængelige, også selvom man er afhængig af andre
ikke-standard biblioteker.

Der gør livet lidt lettere hvis man engang skal programmere til andre
omgivelser.