Trådløst Net
Fra : Towli

Dato : 28-10-03 23:01

Hej

Undskyld jeg spørger om noget der er debateret 1000 gange her på ng.'en -
jeg kan bare ikke finde et kort og godt svar på spørgsmålet: Kan man (i en
gammel ejendom fra 30'erne -dvs. IKKE beton) gå ud fra at en trådløs
adsl-opkoblet router/ et access-point kan dække en hel opgang (stuen til
5.te-sal ) dvs. 12 lejligheder og således dele adsl-forbindelsen mellem dem?
Hvis ikke, -hvordan "forstærker" man så signalet?

1000 tak for hjælpsomheden iøvrigt i nærværende gruppe. Jeg håber på at
kunne gøre gengæld med tiden.

/T

Fra : Uni Bull

Dato : 28-10-03 23:21

Towli wrote:
> [...]
> opgang (stuen til
> 5.te-sal ) dvs. 12 lejligheder og således dele adsl-forbindelsen

Umiddelbar vurdering: Nej!

> Hvis ikke, -hvordan "forstærker" man så signalet?

Flere AP!
--
Uni Bull
København K

Fra : Nic

Dato : 28-10-03 23:28

> Umiddelbar vurdering: Nej!

Joda? - app strategisk placeret på 2. sal?

Fra : Jens

Dato : 28-10-03 22:47

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Joda? - app strategisk placeret på 2. sal?

Vil du garantere at det kan dække hele ejendommen ?

Jens

Fra : Uni Bull

Dato : 29-10-03 01:07

Nic wrote:
> Joda? - app strategisk placeret på 2. sal?

Tja - måske...
Man kan jo lade det komme an på en prøve. Holder det ikke, så køber man
yderligere et AP.

Fra : Towli

Dato : 29-10-03 10:07

Mange tak
-Et yderligere Access point, hvordan vil det forstærke signalet/ forlænge
rækkeviden? Hvad gør man rent praktisk hvis vi antager at det er en enkelt
adsl forbindelse der skal fordeles i en opgang?

/Jan

Fra : VIP

Dato : 29-10-03 11:17

Du tilslutter en alm. router uden WLAN til din ADSL forbindelse, de fåes med
en 4 port switch på bagsiden.
Til switchen tilslutter du så 1 eller 2 Access punkter og evt. en pc til
konfiguration m.m.
De to 2 access punkter, skal konfigurers med samme SSID og samme WEP
krypteringsnøgle, men på hver sin kanal.
Valg 2 kanaler med 5 kanaler afstand, f. eks 1 og 6, der er 13 kanaler
tilrådighed i DK, så undgår du forstyrelser.
Check evt. hvilke kanaler der anvendes i nabolaget med Netstumbler
www.netstumbler.org

--
Venlig hilsen

Viggo
Erstat "punktum" med . i email adresse

Fra : Towli

Dato : 29-10-03 13:35

Phew
Mange tak for svaret!
/T

Fra : Towli

Dato : 29-10-03 13:40

"VIP" <netbroker@mail punktum dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> en 4 port switch på bagsiden.
> Til switchen tilslutter du så 1 eller 2 Access punkter og evt. en pc til

Men...Hvad nu hvis vi siger at Adsl forbindelsen er i kælderen og ikke kan
nå op til 5.te sal, skal "acces point nr.2" så via kabel trækkes f.eks. op
på 4.de (for at kunne række op til 5.te, -så er ideen med trådløs jo lidt
væk) eller kan man på en eller anden måde "repeate" signalet?

/T

Fra : Uni Bull

Dato : 29-10-03 17:54

Towli wrote:
> [...]
> trækkes f.eks. op på 4.de (for at kunne række op til 5.te, -så er
> ideen med trådløs jo lidt væk) eller kan man på en eller anden måde

Nej nej - du placerer det første AP ved din forbindelse.
Næste AP skal så bare være inden for rækkevidde af det første...
Næste AP skal så bare være inden for rækkevidde af det andet...
....and so on...

Fra : VIP

Dato : 29-10-03 21:25

den holder ikke !

de enkelte APér skal forbindes til netværket med et kabel
der er ingen "bro" funktion i access punkterne, når de anvendes som AP
Nogle APér kan konfigureres til virke som "bro", men de kan ikke virke som
AP samtidig

Fra : Jan Bachman

Dato : 29-10-03 22:14

> [...]
>der er ingen "bro" funktion i access punkterne, når de anvendes som AP
>Nogle APér kan konfigureres til virke som "bro", men de kan ikke virke som

Yderligere bliver broforlængede AP'er hurtigt noget rod rent
båndbreddemæssigt.

/Jan

Fra : Uni Bull

Dato : 29-10-03 23:01

VIP wrote:
> [...]
> der er ingen "bro" funktion i access punkterne, når de anvendes som AP
> Nogle APér kan konfigureres til virke som "bro", men de kan ikke

Ok - jeg har udtalt mod bedre vidende.
Men der må da bestemt findes et apparat, der kan fungere på nævnte måde...

Fra : Jan Bachman

Dato : 29-10-03 23:22

>Ok - jeg har udtalt mod bedre vidende.
>Men der må da bestemt findes et apparat, der kan fungere på nævnte måde...

Enkelte AP'er kan gøre det. Alternativt skal man bruge en bro og et
AP. Problemet er dog i båndbredden, der ikke længere fordeles ligeligt
mellem brugerne. Her er et eksempel med 12 brugere.

AP1:
4 brugere

AP2:
4 brugere

AP3:
4 brugere

AP2 er broforlænget på AP1.
AP3 er broforlænget på AP2.

Brugerne på AP1 får hver 20% af kagen, da de skal dele med hinanden og
AP2, der er broforlænget og tæller som en bruger.

Brugerne på AP2 får hver 4% af kagen, da de skal deles om AP2's 20% af
kagen, sammen med AP3.

Brugerne på AP3 får hver under 1% af kagen, da de skal deles om AP3's
4% af kagen.

Situationen er selvfølgelig worst case. Jeg har ingen praktisk
erfaring med setup'et, da jeg har valgt at styre uden om modellen

/Jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 29-10-03 22:47

> [...]
>5.te-sal ) dvs. 12 lejligheder og således dele adsl-forbindelsen mellem dem?

AP placeres i midten på 2. sal. Det nødvendiggører at
internetforbindelsen også er der. Ellers skal der trækkes kabel.

Alt trådløst udstyr hos alle skal hen i vindueskarmen og stå, på samme
side af bygningen. Signalet dør hurtigt hvis det skal igennem loft
gulv i midten af bygningen. Det kan lettere "snige" sig ud af vinduet
og ind igen ovenfor eller nedenunder.

Alternativt placeres der to AP'er på 2. sal. Et på hver sin side af
bygningen. Så kan folk vælge side.

Har I en anden boligblok liggende parallelt umiddelbart overfor? Det
kan reflektere signalet med positiv effekt. Yderligere giver det nye
muligheder, f.eks. hvor den ene blok forsyner den anden, og omvendt.
Det kræver dialog med en opgang overfor, men det kan blive en rigtig
god løsning. Der er jo typisk frit udsyn til alle lejligheder i en
boligblok overfor. Det er perfekt til WLAN.

/Jan