Rækkevidde og sikkerhed v.
Fra : Kasper Bang

Dato : 27-10-03 12:23

Da der ikke er blevet svaret på mit sidste indlæg i tråden "Trådløs
forbindelse i andelsforening?", prøver jeg lige igen her.

Vi overvejer som nævnt at dele en 2 Mbit ADSL-forbindelse i vores
andelsforening vha. et trådløst netværk med et access point (D-link
adapter) og en 54 Mbit router. Vi er en 8-10 personer i ejendommen, som
vil på.

Spørgsmålet er så, om rækkevidden kan blive et problem. Hvis access
pointet er i kælderen, er der et stykke vej op til 4. sal. Kan dette
eventuelle problem løses med en antenne ude bag på huset el. lign.? I så
fald, hvad vil den slags monstro koste ekstra?

Nogle nævnte, at der også kunne være et sikkerhedsproblem ved en trådløs
løsning. Jeg går ud fra, at der refereres til muligheden for at opsnappe
andres data. Det skulle vist ifølge
elektrikeren kunne klares med kryptering - det er også bl.a. derfor, vi
mindst skal have 54 Mbit. Hvis der tænkes på andres (uden for
foreningen) mulighed for at gå på netværket, så er der vist noget med,
at man kan begrænse adgangen til id-numrene på foreningens netværkskort.
Jeg aner dog ikke, hvordan man rent teknisk gør det.

MVH/Kasper Bang

Fra : anders majland

Dato : 27-10-03 13:57

> [...]
> eventuelle problem løses med en antenne ude bag på huset el. lign.? I
> så fald, hvad vil den slags monstro koste ekstra?

Det er svært at gætte på. Få din elektrikker (eller anden
netværkskyndig) til at sætte et AP op og test så rækkevidden. Jeg tror
ikke det går fra kælder til kvist.

> Jeg aner dog ikke, hvordan man rent teknisk gør det.
Så overlad det til elektrikkeren eller en anden netværkskyndig

I det hele taget lydet det som om i med fordel kunne købe en "pakke" med
funktionsgaranti til en fast pris. I forhold til timeprisen på en
"konsulent" er det ikke et spørgsmål om i skal have 1 eller 4 AP's Når i
ikke selv er sikre i teknologien kan det være givet godt ud ... Specielt
hvis du kommer til at stå som ansvarlig for at alles forbindelser
virker...

Hvis det bare var til eget brug ville jeg sige bare spring ud i det, men
når underboen ringer på klokken 8 søndag morgen (og du er kommet i seng
klokken 6 efter en tur i byen) fordi hans netværk ikke virker kan det
godt blive lidt træls....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-10-03 17:06

"Kasper Bang" <johnnyhefty@hotmail.com> wrote in message
> Da der ikke er blevet svaret på mit sidste indlæg i tråden "Trådløs
> forbindelse i andelsforening?", prøver jeg lige igen her.

Der var da en hel del forslag, så vidt jeg husker. Muligvis har du ikke fået
svar på det du ville høre?

> Vi overvejer som nævnt at dele en 2 Mbit ADSL-forbindelse i vores
> andelsforening vha. et trådløst netværk med et access point (D-link
> adapter)

Mon ikke det ville være bedre med fx. 5Mbit cybercity? det er trodsalt ikke
så dyrt.

> og en 54 Mbit router. Vi er en 8-10 personer i ejendommen, som
> vil på.

10 personer i en opgang, eller fordelt over hvor mange opgange?

> [...]
> eventuelle problem løses med en antenne ude bag på huset el. lign.? I så
> fald, hvad vil den slags monstro koste ekstra?

Et trådløst accesspoint ikke nå fra en kælder, op på 4 sal igennem beton
osv.

Hvis det er 8-10 personer i en opgang, eller uanset hvor mange der er.. skal
der være omkring 2 accespoint pr. opgang... Her hvor jeg bor, hvor jeg har
testet det lidt... Kan mit accesspoint og et trådløst netkort i pc, få et
meget dårligt signal 3 etager under.. og så er det ude i opgange, hvor der
ikke er så meget beton..

I byggelsen her, er der lavet noget trådløst varme/vand aflæsning.. Fra stue
(ikke kælder) til 3.sal er der plaseret 2 trådløse modtagere.. jeg vil tro
at samme setup med Wifi vil række ind til lejlighederne i opgangen.. sikkert
også til beboerne i samme side mod accesspointet i siddeliggende opgang

Det kan ikkeundgås at trække kabler

Prøv at se her:

> Nogle nævnte, at der også kunne være et sikkerhedsproblem ved en trådløs
> løsning. Jeg går ud fra, at der refereres til muligheden for at opsnappe
> andres data.

set kryptering og MAC filter på.. så skulle der altså ikke være det store.

Fra : Kasper Bang

Dato : 27-10-03 18:56

Bjarke Hansen wrote:
> Der var da en hel del forslag, så vidt jeg husker. Muligvis har du ikke fået
> svar på det du ville høre?

Jeg fik nogle fine svar, men jeg havde nogle yderligere spørgsmål, som
jeg ikke fik svar på.

> Mon ikke det ville være bedre med fx. 5Mbit cybercity? det er trodsalt ikke
> så dyrt.

Må man godt dele forbindelsen mellem flere personer som hos TDC Erhverv?
I så fald skal jeg lige have tjekket Cybercitys priser.

> 10 personer i en opgang, eller fordelt over hvor mange opgange?

I to opgange med fire etager i den ene og tre i den anden.

> [...]
> meget dårligt signal 3 etager under.. og så er det ude i opgange, hvor der

O.k. - det lyder ret omfattende men er måske ikke så slemt? Her tænker
jeg også på omkostningerne, da vi hele tiden skal veje det op mod
kabling i ejendommen i stedet.

Kigger på planen.

MVH/Kasper Bang

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-10-03 20:02

> O.k. - det lyder ret omfattende men er måske ikke så slemt?

Tjaa

> Her tænker
> jeg også på omkostningerne, da vi hele tiden skal veje det op mod
> kabling i ejendommen i stedet.

Netop..

Nu ved jeg ikke hvor stor jeres forening er.. Men jeg ville nok få sat nogle
LF 40*60 kanal op som føringsvej.. Der kan være rigeligt med kabler.. og så
giv de andre beboere et tilbud på at få langt kabling ind.. så hvis der er
en beboer senere der vil på, er føringsvejen ledning, og så er det ikke så
dyrt at få trukket et kabel..

Hvis det er noget der skal være meget sparsomligt.. Er det jo bare at gå
igang med at sætte føringsvejen op selv.. og så evt. få elektrikkeren til at
lave resten med rackskab strøm til det osv.