Problem med D-link Router/Switch
Fra : NoName

Dato : 22-10-03 15:12

Hejsa allesammen

Jeg kan ikke få hverken mit netværk eller nye internet til at fungere med
DI-604...
Problemet er at mine to computere ikke kan finde hindanden. Den skriver bare
at netværksstikket ikke er forbundet! Når jeg sætter min gamle HUB i, kan de
sagtens finde hindanden, men imidlertidig ikke med DI-604.

Mit netværk er forbundet med u-crossede ledninger fra computerne til
switchen, og en crosset fra dsl-modemet til WAN stikket.

Jeg har overvejet om problemet evt. kunne skyldes, at der skal bruges
crossede ledninger i hele systemet, men jeg har ikke mulighed for at afprøve
det selv.

Håber meget i kan hjælpe...
På forhånd tak...
Ps. Har fulgt manualen der følger med, og virker stadig ikke...

MVH. Emmer

Fra : Janner

Dato : 22-10-03 15:27

"NoName" <no_nam@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mit netværk er forbundet med u-crossede ledninger fra computerne til
> switchen, og en crosset fra dsl-modemet til WAN stikket.

Her har vi fejlen ..... der skal bruges et straight kabel hele vejen igennem
.... Fra ADSL dimsen til WAN porten i routeren ... og så fremdeles.

Prøv lige det *S*

HYgge

Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-10-03 16:50

"NoName" <no_nam@get2net.dk> wrote in message
> Hejsa allesammen
>
> Jeg kan ikke få hverken mit netværk eller nye internet til at fungere med
> DI-604...

ja, det bør jo virke

> [...]
de
> sagtens finde hindanden, men imidlertidig ikke med DI-604.

aha, og hvilken hup er det så? 10 eller 100Mbit?

> Mit netværk er forbundet med u-crossede ledninger fra computerne til
> switchen, og en crosset fra dsl-modemet til WAN stikket.

Har du selv lavet kablerne?
Hvis ja, prøv at set dine netkort til 10Mbit

Men alle kablerne skal være almindelige lige-igennem pathkabler

> Jeg har overvejet om problemet evt. kunne skyldes, at der skal bruges
> crossede ledninger i hele systemet, men jeg har ikke mulighed for at
afprøve
> det selv.

Det skal være lige igennem kabler det hele, og være parsnoret ledere til
cat5

Fra : Henrik Thorsgaard

Dato : 22-10-03 17:46

Jeg synes bare det lyder mærkeligt at det er et crosset kabel jeg har fået
med i pakken hvis det ikke er det der skal bruges... Men mine computere
kunne heller ikke finde hinanden uden et stik i WAN indgangen, men sådan
skal det måske være???

Godt være det lyder dumt men er lidt en newbee!!!

Mvh. Emmer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-10-03 18:14

"Henrik Thorsgaard" <no_name@get2net.dk> wrote in message
> Jeg synes bare det lyder mærkeligt at det er et crosset kabel jeg har fået
> med i pakken hvis det ikke er det der skal bruges...

Ofte der der bare bruges et normalt patchkabel, fra modem til WAN... Kan
være omvendt med nogle produkter.

> Men mine computere
> kunne heller ikke finde hinanden uden et stik i WAN indgangen, men sådan
> skal det måske være???

Nej, glem i første omgang WAN ingangen.. Først skal du have LINK til dine
computere.. Det kan du se ved at der kommer lys i lysdioderne på dlinken..
og når computeren siger "netværkskabel ikke forbundet" er der ikke link i
lamperne.. Det har ikke noget med at gøre om der er en internetforbindelse
igennem WAN porten.

Du svarede mig ikke på om du har lavet kablerne selv.

Fra : NoName

Dato : 22-10-03 18:33

Kablerne har en af mine venner som er elektricker lavet... Men har det
betydning???
Det mærkelige er at der er lys i lamperne, men der står stadig på computerne
at der ikke er noget lanstik tilsluttet...

Mvh. Emmer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-10-03 19:20

> Kablerne har en af mine venner som er elektricker lavet... Men har det
> betydning???

Hvis han ikke har vidst hvordan, eller evt. har lavet en fejl...

> Det mærkelige er at der er lys i lamperne, men der står stadig på
computerne
> at der ikke er noget lanstik tilsluttet...

Ja, det er jo så lidt mærkeligt...

Hvis de omtalte kabler er korte, og kun bruges som patchkabler til
computeren lige ved siden af routeren.... så ville jeg nu nok lige prøve med
nogle købte patchkabel....

Det lyder nu meget som et problem med kablerne.

Angående med internetforbindelsen til routeren.. Så fuldte der et kabel med
til modemmet. Hvis det er et Speedstream 5100 fra TDC.. Så skulle dette
virke fra modem til Router... Så har du da i hvertfald ordnet det.

Men hvordan er du på nettet nu her, hvor du skriver?? hvordan er kablerne
forbundet her?

Hvis du fx med den pc du sidder på nettet med, har forbundet det direkte til
modemmet fra TDC.. Så burde kablet du har opnået forbindelse med være OK....
Men kan da så ikke forstå du så siger at kablet er taget ud, hvis du tager
og flytter forbindelsen fra modemmet til routerens switch-porte..

Hvis det så er okay, og du ikke kan komme på nettet.. Er så fordi du ikke
har lavet en ipconfig /release fra en dom promt, inden du tog kablet fra
pc´en og over i routeren.

Fra : Kewin Christensen

Dato : 22-10-03 21:16

Hai!

> Jeg synes bare det lyder mærkeligt at det er et crosset kabel jeg har fået
> med i pakken hvis det ikke er det der skal bruges... Men mine computere

De tager jo højde for, at det er een maskine du skal have koblet til, i
hvilket tilfælde et krydset kabel skal bruges. Men når du bruger switch/hub,
skal du benytte alm. cat5 kabler..

> kunne heller ikke finde hinanden uden et stik i WAN indgangen, men sådan
> skal det måske være???

Hvis dine putere står til DHCP og kun bruger TCP/IP til NetBIOS/SMB deling,
kunne det måske være en forklaring.. Når de ikke kan få tildelt en intern
IP, går protokollen lidt i selvsving og giver sig selv en ugyldig IP.. Begge
maskiner skal have en valid IP før de kan kommunikere med hinanden - det
hjælper routeren med, hvis den er koblet rigtigt til netværket..

Check evt. med 'ipconfig' eller 'winipcfg' hvis du kører 95/98.

> Godt være det lyder dumt men er lidt en newbee!!!

Vi skal alle starte et sted :)

/Kewin

(Email-addy dutter ikke!)