Fildeling, ftp, p2p...?
Fra : john doe

Dato : 21-10-03 16:09

Hej, jeg har et problem. jeg har brug for at udveksle nogle filer, med en
som jeg har et musik projekt kørende med.
problemet er at jeg ikke kan modtage/sende filer med hverken icq,ftp og
messenger, fordi jeg enten er bag en firewall,
( ikke xp's) eller fordi der er noget med opsætningen af
routeren(speedstream). Men jeg har ikke adgang til at ændre opsætning i
hverken router eller server.....

Så var det at jeg tænkte....om der måske var nogen der kunne komme med en
kreativ løsning på mit problem!

De bedste hilsner Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-03 16:31

On Tue, 21 Oct 2003 17:09:27 +0200, "john doe" <john@mill2@se.se>
wrote:

>Så var det at jeg tænkte....om der måske var nogen der kunne komme med en
>kreativ løsning på mit problem!

Mail var en mulighed men det er naturligvis langt fra optimalt.

Nu kender jeg ikke til opsætningen hos dig, men har du styr over
hvilken (hvis nogen) proxy-opsætning du skal konfigurere dine ICQ etx.
klienter med for at "komme ud"?

Hvis der ingen proxy er, har i så forsøgt at sætte en FTP server (og
klient) op på eks. port 80 (HTTP)? Det plejer ialt fald at være åben.

0:) JG

Fra : john doe

Dato : 21-10-03 18:28

"Innocence" <innocence.SNABELA.klog.PUNKTUM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Hvis der ingen proxy er, har i så forsøgt at sætte en FTP server (og
> klient) op på eks. port 80 (HTTP)? Det plejer ialt fald at være åben.

Jeg har lige prøvet at sætte en serv-u ftp server op, men fandt ud af at
dens ip kun kan være min egen, dvs 10.0.0.115..
og det kommer man jo ikke langt med...jeg må ærligt indrømme at jeg faktisk
ikke ved ret meget inden for dette område. problemet er at jeg bor på en
kost afdeling der er tilknyttet et gymnasie hvor vores netværk styres af en
temmelig inkompetent, tvær lærer, så at komme til at konfigurerer serveren
eller routeren er umuligt.
vores server er en linux maskine(10.0.0.1, som kører med en speedstream
router.
men kan det virkelig passe at jeg ikke kan sætte en ftp server op, som min
makker over nettet kan uploade eller hente filer fra?
har jo som sagt fået ser-u 4.0 til at virke internt...og hvad skal der
eventuelt til for at det kan lade sig gøre?

hygge Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-03 19:09

On Tue, 21 Oct 2003 19:28:15 +0200, "john doe" <john@mill2@se.se>
wrote:

>Jeg har lige prøvet at sætte en serv-u ftp server op, men fandt ud af at
>dens ip kun kan være min egen, dvs 10.0.0.115..
>og det kommer man jo ikke langt med...
Nej...

>vores netværk styres af en temmelig inkompetent, tvær lærer, så at komme til at konfigurerer serveren eller routeren er umuligt.
Eller bare en som ikke vil ha' alt muligt snask kørende måske :)

>vores server er en linux maskine(10.0.0.1, som kører med en speedstream router.

>men kan det virkelig passe at jeg ikke kan sætte en ftp server op, som min makker over nettet kan uploade eller hente filer fra?
Ja, det er generelt nemt (og meget brugt) at spærre så folk bag
firewall'en (dvs. dig) ikke kan sætte en server op. Derimod kan det
modsatte ofte lade sig gøre: At din makker sætter en FTP server op som
du kan nå... med mindre din makker er i samme situation som dig
naturligvis :)

>har jo som sagt fået ser-u 4.0 til at virke internt...og hvad skal der eventuelt til for at det kan lade sig gøre?
Internt er ikke noget problem fordi der ingen firewall er imellem, men
hvis din admin er blot en anelse kompetent (hvad han sikkert er) så
kan du nok ikke sætte en server op med mindre han specifikt åbner for
de nødvendige porte (og det gør han nok ikke), eller hvis du kan få
sat en PC op på den anden side af firewall'en (hvad du nok heller ikke
får lov til).

Så umiddelbart vil jeg tro den eneste mulighed er at din makker sætter
en FTP-server op. Normalt kører FTP på port 21 men så vidt jeg forstod
på dig var denne ikke åben for dig? Hvis ikke så kan han sætte den til
at køre på eks. port 80 som du i alt fald har adgang til.

Som FTP server kan du evt. bruge den lille nemme WarFTP. Kan ikke
huske hvor den kan hentes men en søgning på Google gav mig flg.
adresse http://www.netknowledgebase.com/tutorials/warftp.html hvor den
tilsyneladene kan hentes. Jeg *mener* den er freeware eller shareware
men hæng mig ikke op på det :)

0:) JG

Fra : john doe

Dato : 21-10-03 19:42

> [...]
> adresse http://www.netknowledgebase.com/tutorials/warftp.html hvor den
> tilsyneladene kan hentes. Jeg *mener* den er freeware eller shareware

Mange tak for hjælpen:) men lige et spørgsmål til.
vil du mene at grunden til at jeg ikke kan modtage/sende filer i icq er at
jeg ikke har sat den op til at køre med de rigtig proxy indstillinger?
og kender du en måde hvorpå jeg kan finde ud af om serveren i det hele taget
kører med proxy ?

lidt forvirret, men igen mange tak for hjælpen:)
Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-03 06:13

On Tue, 21 Oct 2003 20:41:45 +0200, "john doe" <john@mill2@se.se>
wrote:

>vil du mene at grunden til at jeg ikke kan modtage/sende filer i icq er at
>jeg ikke har sat den op til at køre med de rigtig proxy indstillinger?
Det er ikke umuligt omend sansynligheden taler for at der ganske
enkelt er spærret for de porte som ICQ bruger. Men hvis du ikke har
prøvet med proxy-settings (og porte hvis det også kan vælges) i ICQ er
det absolut forsøget værd.

>og kender du en måde hvorpå jeg kan finde ud af om serveren i det hele taget
>kører med proxy ?
Kig evt. på hvordan din browser er konfigureret, dvs. om den bruger en
proxy.

0:) JG

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-03 21:08

"john doe" <john@mill2@se.se> wrote:

>Jeg har lige prøvet at sætte en serv-u ftp server op, men fandt ud af at
>dens ip kun kan være min egen, dvs 10.0.0.115..

cut..

> [...]

>men kan det virkelig passe at jeg ikke kan sætte en ftp server op, som min
>makker over nettet kan uploade eller hente filer fra?

Du kan godt sætte ftp serveren op, men i udgangspunktet kan den kun
'ses' fra jeres intranet.

Hvis ftp serveren skal ses fra internettet skal du ind og redigere i
speedstream routeren opsætning, så den sender trafik til WAN sidens
FTP port videre til din server.

Og jeg tvivler på den sure lærer gi'r dig lov til det

<mlr>