Indeholder opsætningen af dk. ikke et
Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-10-03 06:40

Det er sikkert bare mig der ikke forstår dette DNS helt godtnok men
"dig" viser noget som jeg ikke forventer:

dig ns dk. +short
Giver
slave1.sth.netnod.se.
chicago.ns.dk-hostmaster.dk.
copenhagen.ns.dk-hostmaster.dk.
ns1.DK.net.
ns4.tele.dk.
ns-soa.darenet.dk.

Hvilket er godtnok. Nu forventer jeg så at alle 6 maskiner kender til
navneserver informationen for domæner i dk-zonen:
for i in $(dig ns dk. +short); do dig ns cw.dk @$i +short; done

Hvilket overraskende giver:
ns3.ascio.net.
ns1.ascio.net.
ns2.ascio.net.

Dem ville jeg jo gerne have listet 6 gange da jeg individuelt har spurgt
alle 6 navneservere om informationen. Der er kun ns4.tele.dk der har
den.

Betyder det ikke at hvis ns4.tele.dk går ned, så mister vi hele
dk-zonen?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 21-10-03 08:25

On Tue, 21 Oct 2003 05:40:03 +0000 (UTC), Jesper Krogh wrote:

> Dem ville jeg jo gerne have listet 6 gange da jeg individuelt har spurgt
> alle 6 navneservere om informationen. Der er kun ns4.tele.dk der har
> den.

Nej.

> Betyder det ikke at hvis ns4.tele.dk går ned, så mister vi hele
> dk-zonen?

Nej.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-10-03 08:30

I dk.edb.netvaerk, skrev Sonny T. Larsen:

> Nej.

> Nej.

Se det var da 2 svar som man blev klogere af.. not.

Jeg har dykket lidt mere i det og hvis man laver samme nummer for et .cc
domæne så får jeg listet navneserverne ved at spørge en tilfældig af
maskinerne (de kan alle svare).

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 21-10-03 08:53

On Tue, 21 Oct 2003 07:29:44 +0000 (UTC), Jesper Krogh wrote:

> Se det var da 2 svar som man blev klogere af.. not.

Hvis jeg manuelt tester, får jeg (overflødige ting er fjernet
fra outputtet):

bash-2.05b$ dig ns cw.dk @ns-soa.darenet.dk
cw.dk. 1D IN NS ns1.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns2.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns3.ascio.net.

bash-2.05b$ dig ns cw.dk @ns1.dk.net
cw.dk. 1D IN NS ns1.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns2.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns3.ascio.net.

bash-2.05b$ dig ns cw.dk @ns4.tele.dk
cw.dk. 1D IN NS ns2.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns3.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns1.ascio.net.

bash-2.05b$ dig ns cw.dk @slave1.sth.netnod.se
cw.dk. 1D IN NS ns2.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns3.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns1.ascio.net.

bash-2.05b$ dig ns cw.dk @chicago.ns.dk-hostmaster.dk
cw.dk. 1D IN NS ns1.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns2.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns3.ascio.net.

bash-2.05b$ dig ns cw.dk @copenhagen.ns.dk-hostmaster.dk
cw.dk. 1D IN NS ns3.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns1.ascio.net.
cw.dk. 1D IN NS ns2.ascio.net.

Hvad er så problemet?

Mit gæt er, at din brug a dig er defekt.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-10-03 09:59

I dk.edb.netvaerk, skrev Sonny T. Larsen:

> Hvis jeg manuelt tester, får jeg (overflødige ting er fjernet
> [...]

Wierd, men mange tak for svar.

Jesper

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 21-10-03 12:32

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

>Hvilket er godtnok. Nu forventer jeg så at alle 6 maskiner kender til
>navneserver informationen for domæner i dk-zonen:
> [...]

Det er fordi din for-løkke kun kører én gang, med $i sat til én lang
tekststreng indeholdende alle servernavnene.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-10-03 12:40

I dk.edb.netvaerk, skrev Jesper Dybdal:

> Det er fordi din for-løkke kun kører én gang, med $i sat til én lang
> tekststreng indeholdende alle servernavnene.

Det tror jeg nu ikke:
[jesper@r2d2 jesper]$ for i in $(dig ns dk. +short); do echo "dig ns
cw.dk @$i +short"; done
dig ns cw.dk @chicago.ns.dk-hostmaster.dk. +short
dig ns cw.dk @copenhagen.ns.dk-hostmaster.dk. +short
dig ns cw.dk @ns1.DK.net. +short
dig ns cw.dk @ns4.tele.dk. +short
dig ns cw.dk @ns-soa.darenet.dk. +short
dig ns cw.dk @slave1.sth.netnod.se. +short
[jesper@r2d2 jesper]$

Jeg tror nærmere det er en bug i min "dig" når den kører med +short

Jesper

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 21-10-03 13:51

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

>Det tror jeg nu ikke:

Det har du ganske ret i.

>Jeg tror nærmere det er en bug i min "dig" når den kører med +short

Jeg har kigget lidt nærmere på det. Det er næppe en fejl i "dig":
"+short" betyder at den kun viser svaret, dvs. "answer section".

Men dk-serverne giver resultatet i "authority section", hvilket er
fornuftigt nok, da de jo ikke er autoritative for cw.dk.

Mysteriet er så hvorfor lige netop ns4.tele.dk giver det som "answer".
Det kan jeg ikke lige overskue - måske er det en anden BIND-version (den
røber ikke sin version).
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).