MAC-adresse 00:00:00:00:00:00
Fra : Kim Hansen

Dato : 15-10-03 23:34

Er der noget specielt ved MAC-adressen 00:00:00:00:00:00, ud over at
den sandsynligvis skyldes et defekt netkort?

På 'mit' netværk er der en computer der bruger den MAC-adresse, og det
kan man godt, problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af hvilket
stik computeren er koblet på i switchen. Vi bruger HP Procurve 4000M
switche, og vi kan finde alle andre computere end lige netop den. Er
det et kendt problem ved nogen switche, at man kan gemme sig ved at
bruger 00:00:00:00:00:00 som MAC-adresse?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 15-10-03 23:53

Kim Hansen wrote:

> Er der noget specielt ved MAC-adressen 00:00:00:00:00:00, ud over at
> den sandsynligvis skyldes et defekt netkort?

Det kan også være en defekt driver.

> [...]
> det et kendt problem ved nogen switche, at man kan gemme sig ved at
> bruger 00:00:00:00:00:00 som MAC-adresse?

Hvis det er en der vil gemme sig, er han ikke ret smart.
Hvis han i stedet havde valgt et en tilfældig MAC adresse havde du nok ikke
lagt mærke til det.

--
Niels

Fra : Søren Emig

Dato : 16-10-03 10:46

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> wrote in message
> [...]

Har selv været ude for det ved visse SIS-baseret netkort. Du kan overstyre
MAC-adressen manuelt.

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-10-03 16:41

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> writes:

> Hvis det er en der vil gemme sig, er han ikke ret smart.
> Hvis han i stedet havde valgt et en tilfældig MAC adresse havde du nok ikke
> lagt mærke til det.

Jeg regner ikke med at det er bevidst i dette tilfælde, computeren er
1 blandt 50 computere herude som er smittet med Nachi, deres fælles
scanning fylder nettet med ARP-trafik, så vi skal have det stoppet. De
49 andre computere kan jeg tage af nettet ved at lukke deres porte,
denne computer kan fungere på nettet selvom jeg ikke kan finde den,
det er ret mystisk at det er lavet så det kan lade sig gøre.

Jeg regner med at lukke for ARP-adressen i firewallen, så vi ikke en
dag får en hacker herude som udnytter problemet. Jeg gad nok vide om
der findes andre MAC-adresser med det problem.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-10-03 12:38

Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> writes:

> Er der noget specielt ved MAC-adressen 00:00:00:00:00:00, ud over at
> den sandsynligvis skyldes et defekt netkort?

Jeg har set det på to computere samtidig. Det viste sig at være et
bundkort med onboard LAN, hvor en BIOS-opgradering fik bundkortet til
at glemme sin MAC-adresse.

> [...]
> det et kendt problem ved nogen switche, at man kan gemme sig ved at
> bruger 00:00:00:00:00:00 som MAC-adresse?

Kan man forestille sig at adressen er reserveret og at switchen derfor
behandler den på særlig vis? Jeg kan desværre ikke min
ethernet-standard godt nok til at kunne huske det...

/Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!