Netværksbro ?
Fra : Martin Rydberg [6700~

Dato : 15-10-03 12:23

Hej NG.
Jeg er på et stort kollegienet hvor vi har 12 mbit i-net (adsl linjer) og
100mb mellem os ca. 400 kollegianere.
Situationen er sådan at download raten kommer kun op på maks 4 mbit når det
går vildest til, (alt i alt) situationen er nu den, at selvom der ligger (i
snit) ca. 6 mbit der ikke bliver brugt, er der stdig rationer på ca. 64 kb/s
i download. Jeg har 3 pc'er i det netværk, og de kan alle få max 64 kb/s MEN
på samme tid alle 3.
Med mit ringe kendskab til netværk, vil jeg tro, at ruteren (eller en anden
dims) tildeler en hvis mængde pr netkort (MAC add.)? Hvis man nu har flere
netkort i pc'en, og vælger den fuktion i XP der hedder netværksbro, snyder
man så den "dims" som tildeler båndbredde, så man faktisk får dobbelt
ydelse? Eller ? Hvis ikke det er tilfældet, hvad gør den netværksbro så?

På forhånd tak

Martin

Fra : Lars Christensen

Dato : 15-10-03 13:24

"Martin Rydberg [6700]" <martin@dxlnet.dk> wrote in

> [...]
> netværksbro, snyder man så den "dims" som tildeler båndbredde, så man
> faktisk får dobbelt ydelse? Eller ? Hvis ikke det er tilfældet, hvad

Hej Martin...

Jeg gætter på at problemet skyldes, at den NAT-server/router/firewall,
der forbinder jeres interne netværk med jeres ADSL'er, ikke kan
loadbalance på mere end 2 linier af gangen.

Oftest vil den type setups kun kunne levere den maksimale hastighed fra 1
af linierne, dvs. at hvis jeres ADSL'er er på 4 Mbit, vil den kunne
levere 4 Mbit til slutbrugeren pr session. De færreste setups jeg har
set, kan finde ud af at dele trafikken i en session, så du kan udnyttte
alle 12 Mbit, hvis du er helt alene.

Det er muligvis muligt at få hardware/software-løsninger, der kan klare
opgaven, men så tror jeg hurtigt at jeres kollegienet får sit årsbudget
brugt på hardware...

Du kan jo prøve at kontakte dit netudvalg hvor du bor... Måske de kan
svare dig på nogle af dine spørgsmål...

mvh
Lars Christensen

Fra : Mads Bahrt

Dato : 15-10-03 15:08

Martin Rydberg [6700] wrote:
> [...]
> man så den "dims" som tildeler båndbredde, så man faktisk får dobbelt
> ydelse? Eller ? Hvis ikke det er tilfældet, hvad gør den netværksbro så?

Det som WinXP gør når du opretter en "netværksbro" er at lave lag-2
forwarding mellem de valgte netkort - det er til sammenligning det samme
som en switch eller bridge gør. En switch gør det dog (oftest) rent i
hardware, og vil derfor formentligt tilføre lavere latenstid til pakken
end en computer vil gøre. (Desuden må man forvente at switchen er mere
optimeret til denne opgave)

MVH
Mads

Fra : Martin Rydberg [6700~