Router hjælp
Fra : CR

Dato : 14-10-03 18:45

Jeg har 2 computere som begge kører Windows 98. Den ene er forbundet til
Internettet og jeg vil gerne dele dette mellem de to. Jeg har fællesinternet
udbudt af TDC. Altså ikke kabelmodem, ADSL eller noget, men et lille
firkantet rj 45 stik i væggen som man så via et kabel sætter til sit
netkort. Netkortet er konfigureret til automatisk hentning af IP så det
kører bare.

For at dele denne forbindelse, har jeg købt en Topcom BR 104 router. Jeg
sætter internet stikket i Wan porten og forbinder port 1 med mit netkort i
den PC som tidligere kørte internet uden problemer, men nu virker det bare
ikke :(

Jeg har løbet gennem setup'en (webbaseret) så min computer kan åbenbart godt
kommunikere med routeren. Wan link lampen lyser grønt så routeren kan
åbenbart godt se internettet, men af en eller anden grund kan min computer
ikke se internettet. Det er rigtigt fustrerende! Nedenfor har jeg vedlagt en
"system diagnostik". Jeg håber meget at I kan hjælpe!

SYSTEM DIAGNOSTICS

Configuration

Firmware Version: V4.71

ISP Settings
IP assigned method: Assigned by ISP DHCP server
IP address: 192.168.220.58
Gateway IP address: 192.168.220.254
DNS Server IP address: 0.0.0.0
Host Name: BR104
PPPoE Enable : No
PPPoE Username:

Modem Settings
Telephone Number:
Dial-up User Name:
Idle Timeout: 30 minutes
Pre Initial String: AT
Initial String: AT S0=1
Dialup String: ATDT

Device Settings
Device IP address as: 192.168.2.1
Device Network Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: Enabled
Pool from: 192.168.2.2
Pool to: 192.168.2.100

Diagnosis

ISP Status
Cable / xDSL IP address:0.0.0.0
DNS IP address: 0.0.0.0
Modem (async) IP address: 0.0.0.0

Link Status
Cable/xDSL Connected
LAN Connected
Modem Modem is Not Ready

Current WAN connection
Cable/xDSL Not Connected

LAN MAC Table
LAN IP: 192.168.2.2 . MAC: 00:C0:0C:B0:1C:56

WAN MAC Table
LAN IP: 192.168.1.17 . MAC: 00:C0:26:A3:7E:5E

Fra : Hans

Dato : 14-10-03 18:59

"CR" <cr@nomailsir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> "system diagnostik". Jeg håber meget at I kan hjælpe!

Huskede du at frigive din ip inden du satte routeren på forbindelsen?

/ Hans

Fra : CR

Dato : 14-10-03 19:16

> Huskede du at frigive din ip inden du satte routeren på forbindelsen?

Øhhhh... Hvordan er det lige man gør det? (kort svar: nej)

Fra : Hans

Dato : 14-10-03 19:18

> Øhhhh... Hvordan er det lige man gør det? (kort svar: nej)

I en kommandoprompt skriver du: ipconfig /release

/ Hans

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 14-10-03 19:05

Hej,

>ISP Settings
>IP assigned method: Assigned by ISP DHCP server
>IP address: 192.168.220.58
>Gateway IP address: 192.168.220.254
>DNS Server IP address: 0.0.0.0

Det ser ikke ud til at du har fået tildelt en DNS server. Indtast evt.
manuelt en eller flere af TDC's nameservers (eg. 193.162.159.194 eller
193.162.153.164).

--
Med venlig hilsen / Best regards
Steffan Søndermark Fallesen

Fra : CR

Dato : 14-10-03 19:17

> Det ser ikke ud til at du har fået tildelt en DNS server. Indtast evt.
> manuelt en eller flere af TDC's nameservers (eg. 193.162.159.194 eller
> 193.162.153.164).

Skal disse tastes ind i på routerens setup-webside eller i windows netværks
setup?

Fra : Hans

Dato : 14-10-03 19:25

> Skal disse tastes ind i på routerens setup-webside eller i windows
netværks
> setup?

Det burde ikke være nødvendigt da du får oplysninger om DNS sammen med den
DHCP-tildelte IP-adresse fra centralen.

/ Hans

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 14-10-03 19:33

> Det burde ikke være nødvendigt da du får oplysninger om DNS sammen med den
> DHCP-tildelte IP-adresse fra centralen.

Enig, det _burde ikke være nødvendigt. Men som jeg ser det får han jo netop
ingen adresse på en DNS server når der i routerens config står "DNS Server
IP address: 0.0.0.0" under "ISP Settings". Mon ikke han skal skrive en
adresse manuelt ind der i routerens config, eftersom den ikke automatisk
fanger noget?

CR: Prøv evt. at pinge den her ip adresse: 216.239.53.99 og bagefter
google.com - hvis du kan pinge ip'en men ikke adressen, så er problemet nok
DNS.

--
Mvh.
Peter Bak

Fjern koen fra min e-mail ved direkte svar!

Fra : CR

Dato : 14-10-03 20:08

Okay, jeg har releaset IP'en, pinget 216.239.53.99 (fik timeout), prøvet at
smide DNS'en ind i routerens setup, men altsammen uden resultat.

Jeg tror måske lidt at det er i nedenstående område fejlen skal findes:

Diagnosis

ISP Status
Cable / xDSL IP address:0.0.0.0
DNS IP address: 0.0.0.0
Modem (async) IP address: 0.0.0.0

Når jeg ser i manualen, så er der IP adresse begge to, lige bortset fra
Modem IP. Ellers siger manualen ikke meget.

Er der en hjemmeside hvor man kan se hvilket IP adresse, subnet, gateway,
dns jeg har lige for øjeblikket, så jeg kan taste det ind manuelt?

Fra : Hans

Dato : 14-10-03 20:36

> [...]
>
> Er der en hjemmeside hvor man kan se hvilket IP adresse, subnet, gateway,
> dns jeg har lige for øjeblikket, så jeg kan taste det ind manuelt?

Få en maskine på nettet og i en commandoprompt skriver du:

ipconfig /all

Indtast wan-ip, gateway og dns manuelt i routeren, men mit gæt er at det kun
vil virke til næste DHCP-lease fra centralen.

/ Hans

Fra : CR

Dato : 14-10-03 20:55

Det prøvede jeg så, men uden resultat. Jeg giver op Routere er åbenbart ikke
for alle :) Jeg tror jeg laver internet deling gennem den ene computer. Men
I skal alle have mange for forsøget.

Fra : Kim

Dato : 14-10-03 22:03

"CR" <cr@nomailsir.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> for alle :) Jeg tror jeg laver internet deling gennem den ene computer.

Et gæt kunne være at den låser på Mac adressen og du derfor vil skulle
frigive din computer inden du sætter routeren på...eller vente til leaset
løber ud.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 14-10-03 23:08

"Kim skrev i en meddelelse
> frigive din computer inden du sætter routeren på...eller vente til leaset
> løber ud.

jeg sidder netop og prøver at få en router til at virke
(si-604 dansk kabel tv ) de låser netop på MAC adr
der går så 5 timer før de garanterer at der skiftes
man kan taste egen MAC add ind i routeren eller
clone som de kalder det
men jeg kan ikke få det til at virke :(

venlig hilsen
michael meidahl jensen

Fra : Hans

Dato : 14-10-03 22:58

> [...]
ikke
> for alle :) Jeg tror jeg laver internet deling gennem den ene computer.

Har du ikke mulighed for at låne en router som du ved kører på en
TDC-forbindelse, for at udelukke fejl eller inkompatibilitet på din nye
router?

Hvilke ip-adresser får du i øvrigt oplyst når du kører en ipconfig /all

/ Hans

Fra : Jens

Dato : 14-10-03 22:31

"CR" <cr@nomailsir.dk> skrev i en meddelelse

> WAN MAC Table
> LAN IP: 192.168.1.17 . MAC: 00:C0:26:A3:7E:5E

Find i routeren hvor du kan ændre dens wan macadresse.

På din pc åbnes en prompt, hvor du skriver "ipconfig /all"
Skriv så den "Fysiske Adresse" ind som routerens macadresse.

Tdc`s dhcp server mener nu at det stadig er din pc som er tilsluttet.

Mvh Jens

Fra : Dennis Lauridsen

Dato : 15-10-03 20:16

hvad er det for en forb. du har til nettet det er ikke et modem du har
sidende i dit gear vel.