Tidsfaktor ved ethernet-forbindelse
Fra : Torben Vikkelsø

Dato : 09-10-03 17:04

Hej

Jeg skal lave en FE-forbindelse via 7 SDH- noder som er fordelt over 150km.
Forbindelsen kan opfattes som en kanal i denne SDH-sky som altså består at 7
"boxe" hvor der er en given tidsforsinkelse i. Når jeg i den ene ende poster
34Mbps i så er der kun ca. 2Mbps i den anden ende! Det er jo ikke godt! De
her SDH boxe jeg har, er på layer 2 niveau og der er ikke noget
adresserbart i dem. Jeg tester forbindelsen ved at hente en fil fra en
ftp-site og i "input"-enden og halvt ned i kæden kan måles fuld båndbredde,
men senere i kæden falder båndbredden altså betydeligt!

Mit spørgsmål er om der er nogen som ved hvilke tidsfaktore som skal tages
med i betragtning når man laver en forbindelse som jeg er ved at lave? Er
min kæde mon så lang at det er en tidsfaktor som betyder at min båndbredde
er faldet i slutenden. Jeg kender ikke i skrivende stund forsinkelsen i de
enkelte led, men er der nogen som kender en tid som man skal holde sig inden
for?

Torben og Anne Vikkelsø
mailto: tvav@tiscali.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-10-03 23:29

On Thu, 9 Oct 2003 18:04:02 +0200, "Torben Vikkelsø"
<tvav@tiscali.dk> wrote:

> Jeg skal lave en FE-forbindelse via 7 SDH- noder som er fordelt over 150km.

Det skurrer lidt i mine ører, når du skriver "FE" og "SDH" i
samme sætning. Bæres dit FE i en STM-1? Hvad er det for noget
udstyr?

> [...]
> ftp-site og i "input"-enden og halvt ned i kæden kan måles fuld båndbredde,
> men senere i kæden falder båndbredden altså betydeligt!

Fremstår forbindelsen for dig som syv L2-hop? Eller blot et
enkelt?

> Mit spørgsmål er om der er nogen som ved hvilke tidsfaktore som skal tages
> med i betragtning når man laver en forbindelse som jeg er ved at lave?

Med noget fornuftigt testudstyr, bør det være relativt simpelt at
finde ud af, hvorfor performance dropper så voldsomt. Jeg vil
anbefale, at du kontakter leverandøren af udstyret og præsenterer
dem for problemet.

> Er min kæde mon så lang at det er en tidsfaktor som betyder at min båndbredde
> er faldet i slutenden.

Du mener, det faktum, at den er 150 km? Nej, det alene bør ikke
give så voldsom en performance-forringelse.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/